به گزارش
گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از "شاتا" امیر حسین قناتی به مناسبت فرارسیدن دهه ایمنی راهها ( 14 الی 25 آبان ماه)، اظهارداشت: بهبود و ارتقای بدنه محصولات جاری در حوزه ایمنی فعال(Active safety) ، وپیگیری انجام فعالیتهای مشترک خودروسازان با شرکای خارجی معتبر در جهت تامین و یا مشارکت در طراحی پلتفرمهای جدید از دیگر برنامه ها و رویکردهای جدید وزارتخانه است.
قناتی با بیان اینکه در تعیین اهداف جدید کیفی متناسب باسطح توقعات مشتریان واستانداردهای جدید ،برنامه ریزی گسترده ای را با خودرو سازان آغاز نمودهایم، افزود:با رفع مشکلات اجرایی تملک زمین، شروع عملیات اجرایی فاز یک طرح ملی آزمون جاده ای خودرو با همکاری تمامی خودرو سازان داخلی آغاز شده است.
وی اضافه کرد: در بحث ایمنی ،سه عامل انسان ،جاده وخودرو بصورت مشترک متضمن ایمنی تردد خواهند بود که مسلما نقص در هر بخش میتواند باعث بروز حوادث ناگوار گردد.
الزام به تغییرات کمربند ایمنی با قابلیت نتظیم ارتفاع ، الزام نصب سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، الزام نصب کیسه هوای راننده و سرنشین ، الزام تجهیز خودروهای سنگین به گاردهای جلو ، عقب و جانبی ، الزام تست واژگونی و تعادل برای خودروهای عمومی حمل مسافر از جمله اقداماتی بود که به گفته قناتی برای افزایش سطح ایمنی خودرو های داخلی در حال انجام است .
مدیر کل صنایع خودرو گفت: برای افزایش سطح ایمنی خودروهای تولیدی کشور ارتقای سطح استاندارد های ایمنی و تدوین استانداردهای جدید ، ابلاغ دستورالعمل های ارتقای سطح کیفی و خدمات پس از فروش و نظارت بر آنها ، کنترل چند مرحله ای اتصالات ایمنی و تقویت استحکام بدنه و شاسی ، تغییر پلتفرم صندلی های جلو ، ارایه پلتفرم و محصولات جدید و تجهیز آزمایشگاه ها و مراکز تحقیق و توسعه محصول را نیز تاکنون به مرحله اجرا رسانده ایم.
قناتی تصریح کرد : در این راستا هماهنگی دستگاههای مرتبط در حوزه حمل و نقل و ایمنی و توسعه و تجهیز مراکز معاینه فنی و نظارت موثر بر عملکردآنها باید صورت بگیرد.
وی افزود : ساماندهی واحدهای تولیدی تریلر و انواع کاربری ، تدوین استانداردهای جدید ایمنی علی الخصوص خودروهای حمل و نقل عمومی ، نظارت بر نحوه بهره برداری خودروهای حمل و نقل عمومی و تسریع در خروج خودروهای فرسوده از دیگر اقداماتی است که برای افزایش ایمنی صنعت حمل ونقل، ضروری است.
قناتی با تاکید بر بررسی و تحلیل حوادث جاده ای در کمیته ناوگان ، سازمان ملی استاندارد و اعلام دوره ای نتایج آن در شورای سیاستگذاری و نظارت بر صنعت خودرو و کمیسیون
ایمنی راهها گفت: برای افزایش ایمنی بیشتر خودرو های تولیدی لازم است گزارشات فنی تصادفات بصورت مستمر از سوی راهور به کمیته مذکور ارسال شده تا بر اساس آن بتوان نقاط قابل بهبود در هر بخش اعم از استاندارد ،فرایند تولید ومحصول را شناسایی واصلاح نمود.همچنین وی به لزوم متناسب سازی تعرفه های بیمه شخص ثالث با سن خودرو و کاهش مدت معافیت خودروهای نو از معاینه فنی نیز اشاره نمود .
به گفته مدیر کل صنایع خودرو ، نظارت بر اجرای موثرقانون”جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی با مطابقت بانک اطلاعاتی مراکز معاینه فنی خودرو با بانک اطلاعاتی راهنمایی و رانندگی" نیز از دیگر موارد راهگشاست
انتهای پیام/