"سکوت بحث‌برانگیز در نبرد قدرت‌های مدافع دموكراسی جهان در منطقه ، به رهبری آمریکا علیه داعش در عراق و سوریه ، سكوت تامل‌برانگیز رژیم اسرائیل است ، رژیمی كه بارها علنا به سرنگونی متحد ایران در سوریه ، بشار اسد اذعان داشته است ، اما تا به حال در مورد خشونت و اقدامات غیر انسانی داعشیان موضع‌گیری نكرده است و تنها سكوت سكوت سكوت !! . "

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، "کنسرسیوم نیوز" در گزارشی به قلم "استفن اسنیگوسکی" نوشت: در جنگ با داعش ، که با ادعای انسانیت به راه افتاده است ، کمتر از موضع‌گیری شفاف مهمترین متحد آمریکا در خاورمیانه(اسرائیل) شنیده می‌شود. در حال حاضر داعش در مجاورت مرزهای اسرائیل در نبرد است، اما اسرائیل به نظر نمی‌رسد ترسی از حضور داعش در مرزهای خود داشته باشد و تاكنون اقدامی انجام نداده است.


دولت اوباما و همچنین صاحب نظران سیاسی فعال در رسانه‌های آمریکا از این امر واهمه‌ای ندارند.  این رویه در مورد دیگر کشورهای خاورمیانه مانند ترکیه – به دلیل عدم همراهی فعال این كشور در ائتلاف جنگ علیه داعش - از سوی رسانه‌ها و دولت اوباما به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است.

به عنوان مثال، در سرمقاله نیویورک تایمز، با عنوان "بازی خطرناک آقای اردوغان"، آورده است ، "رئیس جمهور ترکیه ، رجب طیب اردوغان ، آرزوی رهبری جهان اسلام را در سر دارد" . در بحران‌های منطقه‌ای فعلی ، او جز یک رهبر ساده (در تركیه) بیش نیست. سربازان و تانک‌های ترکیه در پشت حصار سیم مرزی منفعلانه استقرار یافته‌اند ، در حالی که یک مایل آن طرف‌تر در سوریه ، افراط‌گرایان داعشی محاصره شهر کوبانی و جمعیت کرد را مرتكب شده‌اند!


"چارلز کراتهامر" نئومحافظه مشهور آمریکایی در مقاله‌ای با عنوان " بازی دو روی اردوغان " شکست ترکیه برای دفاع از کردها در شهر مرزی کوبانی را با عدم تمایل استالین برای کمک به قیام نیروهای ملی لهستانی در ورشو در سال 1944 مقایسه می‌كند ، كه در نتیجه این اقدام استالین، نازی‌ها مرتكب جنایت انسانی شدند .

کراتهامر می‌گوید، "حدود یک ماه است که کردهای كوبانی در جنگ با داعش به سر می‌برند . در این جنگ یك ماهه ، مبارزان كرد خواستار تسریع و اجازه ورود سلاح و تجهیزات نظامی از طریق مرز تركیه بودند . اردوغان صراحتا به این درخواست كردها "نه" گفت تا عامدانه یک فاجعه انسانی را رقم بزند!

حتی "نوام چامسکی" حمایت خود از کردها را اعلام كرده بود . چامسكی در مورد كوبانی می‌گوید: " حصر كوبانی یک وضعیت تکان‌دهنده است.  فکر می‌کنم باید در سازمان ملل متحد برای تصویب آتش بس ، اقدام فوری شود " .

چامسكی معتقد است كه " كار برای تحمیل و استفاده از زور سخت است ، اما حداقل كاری که می‌توان انجام داد ، تلاش برای محافظت كوبانی از نابودی به دست داعش است ، که می‌تواند یک قتل عام بزرگ با پیامدهای بسیار زیاد را برای منطقه و این شهر كردنشین به بار آورد." 

چامسکی در ادامه می‌گوید: " اهمیت استراتژیک این شهر در منطقه کردنشین ، بسیار آشکار است ، و نقش ترکیه در این امر بسیار مهم‌تر است ."


** سکوت اسرائیل 
در مورد رژیم اسرائیل ، واقعیت امر این است که اسرائیل تاکنون تنها برای محافظت از منافع خود عمل کرده است.  


در پاسخ به سؤالات اینترنتی، که چرا داعش به جای کشتن مسلمانان در عراق و سوریه علیه اسرائیل جنگ نمی‌كند؟ ، پاسخ‌ها چنین می‌باشد : "ما دستور کشتن اسرائیلی‌ها را نداریم !! ". جنگ در برابر دشمن نزدیکتر ، كسانی که علیه ایمان و عقیده قرار می‌گیرند ، مهم‌تر است." (بهانه دینی برای تجاوز و کشتار مسلمانان)

توجه داشته باشید كه داعش مسلمانان را هدف قرار داده است ، رژیم اسرائیل آن(داعش)  را به عنوان یک دشمن خطرناك در این برهه از زمان نمی‌بیند. كاملا معقول است كه رهبران اسرائیل بر این باور باشند که داعش هرگز به رژیم اسرائیل حمله نخواهد كرد ، چرا كه داعش توانایی برخورد با این رژیم را ندارد ، هر چند دخالت نظامی آمریکا در صورت وقوع این امر قطعا اسرائیل را از هرگونه تهدید احتمالی از سوی داعش محافظت خواهد كرد.

علاوه بر این ، واقعیت امر این است که داعش در واقع به نفع اسرائیل فعالیت دارد ، چرا كه تاكنون به ایجاد مشکلات فراوان برای کشورهایی که به صورت فعال با اسرائیل مخالفت دارند ، از جمله سوریه ، دامن زده است . آن چه داعش در منطقه خاورمیانه ایجاد كرده است ، کاملا هماهنگ با نظر و منافع اسرائیل بوده است ، به عبارتی دیگر درگیر‌کردن كشورها و ایجاد ناآرامی در این كشورها برای تضضعیف جایگاه مخالفان رژیم اسرائیل !! .

در حال حاضر ، این درگیری و چند دستگی نه تنها سوریه و عراق را به ستوه آورده است ، بلکه ترکیه را در عدم واكنش سریع به کردها برای كمك به برادران خود در سوریه و لبنان وارد ماجرا كرده است، از طرفی دیگر درگیری حزب الله - متحد ایران، و دشمن اصلی رژیم اسرائیل - با رادیكال‌های جبهه النصره را نیز شاهد بوده‌ایم. 

علاوه بر این، دولت نتانیاهو در تلاش است تا از تجاوز داعش در فرافكنی اكاذیب درخصوص نقش مشابه حماس و ارتباط‌دهی این ماجراها به حماس استفاده ابزاری کند. در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل در 29 سپتامبر، نتانیاهو مجددا ادعا کرد: "هدف فعلی حماس از بین بردن اسرائیل است. اما حماس اهداف وسیع‌تری دارد. آنها همچون داعش به دنبال ایجاد یك خلافت(!) هستند".

بنابراین، نتانیاهو با این ادعاهای كذب در صدد توجیه رفتار وحشیانه اسرائیل در قبال فلسطینیان در جنگ با حماس و رد نقدهای تند از این رژیم است . نتانیاهو می‌گوید : "همان کشورهایی که در حال حاضر از داعش حمایت می‌كنند ، از اسرائیل برای مقابله با حماس انتقاد می‌كنند . آنها آشکارا درک نمی‌کنند كه داعش و حماس شاخه‌های یک درخت سمی هستند ، داعش و حماس دیدیگاه و باورهای یكسانی دارند! ".

به طور خلاصه این كه، نتانیاهو معتقد است كه داعش و حماس اساسا یکسان هستند ، زمانی که اهداف نهایی مطرح می‌گردد، حماس داعش است و داعش حماس ! .

*** منافع ملی 
در حال حاضر در مورد موقعیت و چرایی عملكرد اسرائیل در مورد تامین منافع ملی رژیم اسرائیل شکی وجود ندارد . سیاست‌های این رژیم صرفا در راستای تامین منافع تل‌آویو بوده است. هیچ دلیلی برای مبارزه با یک گروه که تهدیدی برای این رژیم محسوب نمی‌شود، وجود ندارد . علاوه بر این، همیشه به نفع اسرائیل است که سعی کند طوری وانمود کند که گویی اقدامات نظامی و تجاوزگرانه‌اش علیه مردم بی‌دفاع فلسطین جنبه بشریت داشته باشد(هنگام حمله به حماس) . 

در بعد سیاست خارجی، رژیم اسرائیل با داشتن لابی‌های قدرتمند در آمریكا، سعی در متقاعدکردن برخی از سیاستمداران ساده‌لوح دارد .

چنین می‌توان استدلال کرد که اگر اسرائیل آشکارا در ائتلاف ضد داعش وارد منازعه شود ، اثرات منفی برای این رژیم خواهد داشت . از آنجایی که بسیاری از اعراب ، اسرائیل را به عنوان دشمن اصلی خود می‌دانند ، مشارکت اسرائیل در جنگ علیه داعش ممكن است برخی از آنها را به حمایت از این گروه‌های تروریست به عنوان دشمن اسرائیل ، وادار كند. 


پس به همین خاطر است كه ایالات متحده نمی‌خواهد، اسرائیل در جنگ علیه داعش وارد شود، همانطور كه در جنگ با صدام وارد نشد! اسرائیل واقعا نمی‌تواند به عنوان متحد ایالات متحده در جنگ‌های آمریكا در منطقه خاورمیانه به دلیل پیامدهای نامشخص این امر مشاركت داشته باشد . 

آنچه در مورد رژیم اسرائیل قابل درك است ، این است كه این رژیم مخفیانه به حمایت از دشمنان داعش مبادرت داشته است. اسرائیل در رابطه با سناریوی سوریه این كار را انجام داده است . در طول دو سال گذشته رژیم اسرائیل حملات هوایی متعددی در حمایت از تروریست‌ها انجام داده است . اسرائیل زیركانه ادعا می‌كند كه هر گونه حمله از خاك سوریه به اسرائیل به عهده دولت اسد است ، حتی اگر توسط تروریست‌ها باشد!

علاوه بر این، مانند ایالات متحده آمریکا ، اسرائیل برای ترورویست‌های سوریه دوره‌های آموزشی را فراهم كرده است . به عنوان مثال، عبدالله البشیر النعیمی ، رئیس فعلی ستاد شورای عالی نظامی (SMC) گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه ، مخفیانه در اسرائیل در سال 2013 آموزش دیده است . 

**** دور ماندن از گود 
فعالیت‌های طرفدارانه اسرائیل از تروریست‌های سوری در درگیری‌های سوریه، نتیجه معکوس برای دشمنان بشار اسد برای ترك فعالیت‌های آنها برای حذف دولت اسد نداشته است .  آنچه مشخص است این است كه اسرائیل اقدام در خوری برای مقابله با داعش در نظر نگرفته است و قطعا آمریكا از اسرائیل چنین درخواستی نخواهد داشت .

این بدان معنی‌ است که اسرائیل واقعا متحد واقعی ایالات متحده نیست . رژیم اسرائیل سیاست خارجی خود را برای کمک به ایالات متحده مبنا قرارنداده است، بلکه تنها به نفع خود و منافع تل‌آویو عمل می‌کند . اقدام علیه رژیم اسد به دلیل متحد ایران بودن ، کاملا قابل توجیه است .

عدم واكنش اسرائیل به حضور داعش در نزدیكی مرزهای خود ، نشان می‌دهد که داعش به عنوان یک تهدید جدی برای ایالات متحده و رژیم اسرائیل نمی‌باشد . واقعیت امر این است كه داعش قطع به یقین تهدیدی برای كشورهای اسلامی است تا واشنگتن و تل‌اویو! . به نظر می‌رسد که راه اساسی برای ایالات متحده برای جلوگیری از داعش ، حضور نظامی در منطقه - همان هدف واشنگتن – باشد .


"مکس بات" نئومحافظه آمریکایی، پیشتر در مورد نیاز به "یک استراتژی سیاسی- نظامی برای از میان بردن داعش اظهار نظر كرده است ، استراتژی كه حداقل 10،000 مشاور آمریکایی و نیروی نظامی ویژه به همراه پوشش نیروی هوایی ، و همكاری با عناصر میانه در عراق و سوریه نیاز دارد " .

فرد و کیمبرلی کاگان یک طرح استراتژیکی را پیشنهاد داده‌اند كه بر اساس آن 25000 نیروی زمینی آمریکا برای مبارزه با داعش مورد نیاز است . 

برخی دیگر از اعضای سرشناس نئومحافظه خواهان جنگ با داعش عبارتند از :
بیل کریستول ، جان پادهوریتس ، دن سنور ، دیوید بروکس ، جان بولتون ، ریچارد پرل ، دانیل پلتکا (معاون رئیس مطالعات سیاست خارجی و دفاعی در موسسه اینترپرایز آمریکا)، و چارلز کراتهامر .

سخن پایانی : 
نیازی به گفتن نیست، نه نئومحافظه‌کاران ، و نه هیچ یك از مفسران رسانه‌های جریان اصلی ، كلمه‎ای (نقد) در مورد انفعال رژیم اسرائیل در این موضوع به زبان نیاورده‌اند .  اسکات مک کانل در ماه اوت در " امریكن كانزرویتیو " می‌نویسد : در دو نسل گذشته ، هزاران مقاله در مورد رژیم اسرائیل درباره "متحد حیاتی استراتژیک ایالات متحده" ، بهترین دوست آمریكا در منطقه خاورمیانه ، مقاله نوشته شده است . این ادعا در میان اعضای کنگره نیز امری عادی است .

با این حال ، ایالات متحده آمریکا در جنگ‌های بی پایان (براساس منافع اسرائیل) وارد می‌شود ، كه تنها هدف لابی‌های اسرائیل، ایجاد یک منطقه‌ای مناسب برای جنایات اسرائیل و بر اساس منافع این رژیم است . 
 



انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار