ورود فاضلاب کشت و صنعت نیشکر خوزستان به داخل تالاب شادگان تهدید جدی برای حیات این تالاب مهم کشور است.

بهزاد سعیدپور استاد دانشگاه محیط زیست کرج در گفتگو با  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، گفت: تالاب شادگان از تالاب‌های سایت رامسر و یکی از مهمترین تالاب‌های کشور  است. این تالاب هم  به دریا  هم به رودخانه‌های آب شیرین وصل است.

وی افزود: تالاب شادگان دارای سه نوع آب شیرین، آب شور و لب شور است که  از آن ماهیان آب شور و آب شیرین گرفته می‌شود به همین از تالاب‌های مهم کشور است.

وی  ادامه داد: وجود آبزیان و گیاهان آب شور و آب شیرین در این تالاب، جایگاه بسیار پراهمیتی به آن بخشیده و از تنوع زیستی گسترده‌ای برخوردار شده است.

سعیدپور با اشاره به این که تالاب ادگان تحت تاثیر آلاینده‌ها دچار تغییراتی شده است، تصریح کرد: کاهش ورودی منابع آب شیرین و افزایش منابع آلاینده از جمله ورود فاضلاب کارخانه کشت و صنعت نیشکر خوزستان به داخل این تالاب، حیات آنرا با تهدید جدی روبرو کرده و تنوع زیستی خود را  از دست داده ا ست.

وی با بیان این که تالاب شادگان فقط با خشکی و کاهش آب مواجه نیست بلکه افزایش منابع آلاینده نیز حیات آنرا تهدید می‌کند، خاطرنشان کرد: این تالاب از نظر هرم غذایی یک ذخیره‌گاه، زایشگاه و پرورشگاه آبزیان، پرنددگان آبزی و کنار آبزی است که در صورت تغییرات اکوسیستم گونه‌هایی که در این اکوسیستم زیست می‌کنند، از بین خواهند رفت.

انتهای پیام/

برچسب ها: فاضلاب ، شادگان ، نیشکر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار