وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ویژگی‌های رفتاری مشترک دو ملت متمدن و با فرهنگ ایران و لهستان نظیر مقاومت در برابر تجاوز و تحمل سختی‌ها و فشارهای خارجی و سخت کوشی و استقلال طلبی، صلح طلبی و انسان دوستی و عدالت طلبی بر تارک تاریخ دو کشور می‌درخشند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، متن پیام محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به مناسبت برگزاری همایش بزرگداشت پانصد و چهلمین سالگرد روابط ایران و لهستان  در نمایشگاه اسناد تاریخی ایران و لهستان قرائت شد.

متن این پیام به شرح ذیل است:

معاونان محترم وزارت فرهنگ جمهوری لهستان و هیئت همراه با سلام

مایه بسی خرسندی است که به مناسبت گرامی‌داشت پانصد و چهلمین سالگرد روابط و تعاملات دو کشور بزرگ ایران و لهستان و در جمع شما علاقه‌مندان و فرهیختگان دو کشور با این پیام حضور داشته باشم.
 
تاریخ روابط دو کشور همراه با خاطرات شیرین و برداشت‌ها و تصاویر مثبت تصاویر مثبت ایرانی‌ها و لهستانی‌ها در قبال یکدیگر همراه بوده است.  
 
قدمت روابط دو کشور حتی از سابقه تاسیس برخی از کشورهای جهان بیشتر و طولانی‌تر می‌باشد.
 
یکی از بهترین و ماندگارترین خاطره‌ها در جریان رویدادهای تلخ سال‌های جنگ جهانی دوم و مهاجرت بیش از 120 هزار شهروند لهستانی از اتحاد جماهیر شوروی به ایران به نمایش درآمد.  
 
مردم ایران در این سال‌ها کوشش نمودند تا با مهمان‌نوازی خود، مرهمی بر آلام مردم رنج کشیده و خسته از فجایع انسانی جنگ عالم‌گیر دوم باشند.

مطمئنا خاطره این دوره تاریخی تا ابد در یاد و ذهن مردم دو کشور ثبت و ضبط خواهد بود و افق روشن و درخشانی را برای مراودات و تعاملات دو کشور دوست در عرصه‌های مختلف رقم خواهد زد.  
 
حضار محترم، ویژگی‌های رفتاری مشترک دو ملت متمدن و با فرهنگ ایران و لهستان نظیر مقاومت در برابر تجاوز و تحمل سختی‌ها و فشارهای خارجی و سخت کوشی و استقلال طلبی، صلح طلبی و انسان دوستی و عدالت طلبی بر تارک تاریخ دو کشور می‌درخشند.  
 
برگزاری همایش گرامی‌داشت پانصد چهلمین سالگرد تاسیس روابط دو کشور که مصادف با هفتاد و دومین سالگرد ورود مهاجران لهستانی از اتحاد جماهیر شوروی ایران می‌باشد را می‌توان ابتکار معنادار و قابل تقدیر در راستای بزرگداشت تاریخ مناسبات و تعاملات دو کشور تلقی نمود.  
 
روابطی که تاکنون از مسیردوستی خارج نگردیده است و امیدواریم با این پشتوانه قوی و افتخار آمیز تاریخی از یک سو و اراده و برداشت مشترک رهبران و نخبگان دو کشور از سوی دیگر نه تنها از مسیر خود خارج نشود بلکه از عمق و استحکام فزاینده برخوردار گردد.
 
در پایان ضمن تاکید بر اراده سیاسی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تداوم و توسعه روابط دوستانه و مودت آمیز با جمهوری لهستان، از برگزارکنندگان این همایش و مهمانان محترم جمهوری لهستان که با حضور خود، فرصتی را برای معرفی عمق و گستره تاریخی روابط دو کشور فراهم آورده‌اند صمیمانه تشکر و قدردانی می‌کنم و موفقیت و سربلندی دو ملت ایران و لهستان را از خداوند متعال مسئلت می‌نمایم.

انتهای پیام/
برچسب ها: ایران ، لهستان ، وزیر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار