معاون صنایع‌دستی، میراث فرهنگی و گردشگری مازندران گفت: غارهای رستم‌کلای بهشهر بر اثر شرایط اقلیمی و ریزش بدنه و سقف غار و دیگر دست‌کاری‌های انسانی در معرض تخریب هستند.

به گزارش گروه استان‌هاي باشگاه خبرنگاران، با اشاره به موقعیت غارهای رستم کلای بهشهر گفت: در جنوب رستم کلا و دامنه‌ی کوه‌های هوتوکش دو غار با دهانه بسیار بزرگ و وسعت زیاد که در ارتفاع 16متری از سطح زمین قرار دارند که به نام‌های غار رستم کلای شرقی و غار رستم کلای غربی نامگذاری شده است.
 
وی افزود: دهانه‌ی غار رستم کلای شرقی 7 متر و عمق آن بدون احتساب دالان غار 10 متر و ارتفاع آن از 10 تا 3 متر متغیر است این غار در قسمت جنوب غربی و جنوب شرقی دو دالان کوچک دارد که راهروی شرقی عمق بیشتری نسبت به دالان غربی دارد.
 
معاون صنایع‌دستی، میراث فرهنگی و گردشگری مازندران با بیان اینکه تاکنون هیچ آثار فرهنگی در این دو غار مشاهده نشده است، تصریح کرد: داخل غار توسط گروه‌های حفاری غیرمجاز تخریب شد و با توجه به مضطرب بودن داخل غار بر اثر ریزش سقف آهکی آن و تخریب محوطه، توسط شرکت‌های بهره‌برداری شن و ماسه بسیار مشکل است.
 
وی افزود: غار رستم کلای غربی در فاصله 20 متری غار شرقی، غار دیگری به ابعاد 13 تا 2.5 متر طول دهانه غار، عمق طولی غار 9 متر و ارتفاع 12 تا 3 متر متغیر است. این غار یک راهروی باریک به طرف جنوب دارد و دهانه‌ی غار رو به سوی شمال است، سطح غار با ریزش دیواره‌های آهکی آن پوشیده شده است و در قسمت‌های مختلف غار به‌ویژه در قسمت انتهایی آن سوختگی‌های عظیمی مشاهده می‌شود.
 
ایزدی با بیان اینکه از غار رستم کلای غربی یک عدد مصنوع سنگی از جنس سنگ سیلیس و یک عدد فسیل نوعی ماهی به نام آمونیت منقرض شده بدست آمد، خاطرنشان کرد: بر اثر شرایط اقلیمی و ریزش بدنه و سقف غار و دیگر دستکاری‌های انسانی در معرض تخریب هستند.
 
وی ادامه داد: غار رستم کلای غربی در ادامه‌ی غارهای علی تپه(الیتپه)، غار کمربند هوتو در شرق و غار کمیشان در غرب قرار دارد که موقعیت غار و شکل و فضای مناسب آن هرگز نمی‌توان کاربری غیرمسکونی در گذشته پیش از تاریخ را برای آن درنظر گرفت.
 
ایزدی یادآور شد: در بخش شمالی غار در دشت‌های رستمکلا چندین تپه پیش از تاریخی وجود دارد که احتمالاً گروه‌های ساکن در دشت در گذشته قبل از استقرار در دشت در غار زندگی می‌کردند و یا در فصول سرد سال به غار پناه می‌بردند.
 
انتهای پیام/ز
منبع:ايسنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.