خبرنگار شبکه تلویزیونی العربیه گفت: فضای مناسبی برای دستیابی به توافق هسته ای میان ایران و آمریکا وجود دارد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، "نادیا بلبیسی" خبرنگار شبکه تلویزیونی العربیه در واشنگتن خاطر نشان کرد: حضور جان کری وزیر خارجه آمریکا در مذاکرات هسته ای با ایران که در در عمان صورت می گیرد نشان می دهد آمریکا امید بسیاری دارد که قبل از 24 نوامبر به توافق هسته ای با ایران دست پیدا کند.

وی افزود: همانگونه که می دانید هنگامی که طرفین در ژنو به توافق موقت دست پیدا کردند در آنجا نیز جان کری حضور داشت. این بدان معناست که آمریکا تصور می کند برخی سیگنال های مثبت می تواند از دامنه شکاف های موجود میان طرفین بکاهد و همانگونه که می دانید یکی از مسائل اختلافی میان ایران و غرب میزان غنی سازی اورانیوم است. جامعه جهانی، کشورهای پنج به علاوه یک، آمریکا و اتحادیه اروپا اصرار دارند که غنی سازی باید در سطح پایینی صورت بگیرد و باید سازمان ملل متحد با ساز و کاری مناسب نظارت دقیقی بر فعالیت های هسته ای ایران داشته باشد.

خبرنگار العربیه خاطرنشان کرد: مذاکرات دو روز به طول خواهد انجامید و در روزهای یکشنبه و دوشنبه انجام خواهد شد. 

مطالبی که از مسوولان ایرانی یا آمریکایی شنیده می شود حاکی از آن است که طرفین تمایل ندارند اوضاع به حالت قبل از توافق ژنو بازگردد. باید توجه داشت که شرایط تغییر کرده است بویژه در پرتو نامه ای که باراک اوباما به آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب ایران نوشته است. مسائل بسیاری بر بحث و بررسی بر روی میز مذاکره قرار دارد. 

وی ادامه داد: طرفین درباره میزان غنی سازی، تاسیسات آب سنگین اراک و تحریم های اعمال شده علیه ایران گفتگو خواهند کرد. ایرانی ها به دنبال آن هستند که تحریم های شان در برهه ای کوتاه لغو شود و همین مساله باعث شده است ایران و جامعه جهانی نتوانند به توافق دست پیدا کنند. تفاوتی که مذاکرات کنونی با مذاکرات گذشته دارد این است که احتمالاً با توجه به تغییراتی که به سود جمهوری خواهان در کنگره آمریکا ایجاد شده است باراک اوباما از این مساله به عنوان اهرم فشاری علیه ایران استفاده کند. 
 
هم اکنون میزبان این مذاکرات عمانی است که تقریباً دو سال پیش نیز میزبان مذاکرات میان ایران و آمریکا بوده است. دیداری که در عمان برگزار می شود سه جانبه بوده و ظریف، کری و اشتون در این دیدار حضور دارند. 

بلبیسی در پایان گفت: تصور می کنم فضا برای نزدیک شدن دیدگاه ها به یکدیگر مناسب است و ای بسا طرفین به توافق دست پیدا کنند.   




انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار