با انجام یک آزمایش ماده قند خون می‌توان به ابتلا یا عدم ابتلا به دیابت، پی برد. ولی اینکه فردی با وجود طبیعی بودن قند خون، دچار دیابت قندی باشد، غیرممکن است.

دکتر سید موید علویان، فوق تخصص گوارش و کبد در گفتگو با خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران، گفت: لوزالمعده، عضو مهمی در بدن است که علاوه بر ترشح آنزیم‌هایی برای هضم غذا، نقش مهمی در کنترل قند خون دارد. هورمون انسولین از سلول‌های بتا در بخش‌هایی از لوزالمعده بنام جزایر لانگرهانس، ترشح می‌شود.
 
وی ادامه داد: هورمون انسولین باعث ورود قندخون به داخل سلول‌ها و سوخت و ساز قند داخل سلول می‌شود و کمبود این هورمون موجب بروز دیابت نوع یک یا وابسته به انسولین می‌گردد.
 
این در حالی است که در دیابت نوع 2، علی رغم وجود انسولین در خون، به دلایلی چون چاقی، کم تحرکی و زمینه‌های ژنتیکی، سلول‌های بدن در مقابل اثر انسولین برای وارد کردن قند خون بداخل سلول‌ها، از خود مقاومت نشان می‌دهند.
 
دکتر علویان در ادامه گفت: حالتی وجود دارد که علی رغم سالم بودن فرد، امکان ابتلا به دیابت نهفته وجود دارد و باید توجه داشت، هر چند بالاتر بودن قند خون ناشتا از 127 میلی گرم در دسی لیتر که 2بار تکرار شود، بر ابتلای دیابت دلالت دارد.
 
ولی در صورتی که فردی زمینه دیابت در خانواده داشته باشد و دچار کبد چرب باشد، ممکن است علی رغم قند خون ناشتای طبیعی، در معرض دیابت نهفته باشد.
 
وی افزود: اگر فردی که کبد چرب دارد، میزان قند خونش بیش از 105 میلی گرم در دسی لیتر باشد، در گروه دیابت مخفی قرار دارد. در این گروه سطح قند خون طبیعی بدن، در مقایسه با افراد سالم، اندکی بالاتر است و این نکته قابل توجه است که مبتلایان به دیابت نهفته، طی 10تا15 سال، به دیابت نوع 2 آشکار مبتلا می‌شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.