معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: تمامی نیروگاه‌های گازی که پتانسیل تبدیل شدن به سیکل ترکیبی را داشته باشند تا پایان سال 93 به سیکل ترکیبی تبدیل می‌شوند.

به ‌گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در نشست هم‌اندیشی تخصصی شرکت‌های پیمانکاری، تولیدی و مهندسی در کاهش تلفات شبکه‌های برق و تعیین فرصت‌های جدید کسب‌وکار که در حاشیه برگزاری چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق ایران تشکیل شد گفت: کاهش پنج درصدی تلفات در مدت یک سال رقم بزرگی است اما با عزم عمومی می‎توان به این هدف والا دست یافت.

وی افزود: در بودجه سال‌های 92، 93 و 94 این فرصت حاصل شده تا بتوان برای کاهش تلفات انرژی تصمیم‌های موفقیت‌آمیزی را اتخاذ کرد.

فلاحتیان با اشاره به اینکه در سال گذشته موفق شدیم با انعقاد قرارداد با بخش خصوصی، سه‌ هزار و 730 مگاوات از نیروگاه‌های گازی را به سیکل ترکیبی تبدیل کنیم، ادامه داد: همچنین توانستیم حدود 1000 مگاوات ظرفیت انرژی بادی، خورشیدی و تجدیدپذیر ایجاد کنیم.

معاون وزیر نیرو گفت: تا سه ماه آینده حدود 4200 تا 4300 مگاوات نیروگاه گازی موجود به سیکل ترکیبی تبدیل می‌شود.

وی تصریح کرد: تا پایان سال 93 نیز تمامی نیروگاه‌های گازی که پتانسیل تبدیل شدن به نیروگاه سیکل ترکیبی را دارند، به سیکل ترکیبی تبدیل می‌شوند.

وی در خصوص اتلاف انر‍ژی نیز گفت: در سال‌های 92 و 93 توفیق چندانی در کاهش تلفات نداشتیم اما امیدواریم به راهکارهایی برای آماده سازی انجام پروژه‌های آینده به‌ منظور کاهش تلفات برسیم.

وی تاکید کرد: اینکه تصور کنیم تمامی 30 تا 35 میلیارد کیلووات‌ساعت تلفات صفر شود، یک خیال واهی است چراکه در هیچ نقطه‌ای از جهان تمامی تلفات صفر نمی‌شود بلکه می‌توان امیدوار بود که تلفات را تا حد زیادی کاهش دهیم.

کاهش تلفات در یک سال چهار هزار میلیارد تومان هزینه دارد

مهذب‌ترابي رييس انجمن علمی مديريت مصرف انرژی ايران نیز در ادامه این نشست گفت: تلفات انرژی سالانه حدود 30 ميليارد کيلووات ‌ساعت است و اگر بتوانیم در مدت یک سال تلفات 15 درصدی را به کمتر از 10 درصد برسانیم حدود 10 ميليارد کيلووات‌ساعت صرفه‌جويی در صنعت برق خواهد شد.

وی افزود: با کاهش تلفات به زیر 10 درصد حدود 2500 ميليون ليتر در سوخت صرفه‌جويی مي‌شود که چیزی حدود دو میلیارد دلار خواهد بود.

مهذب‌ترابي ادامه داد: هر کيلووات ‌ساعت تلفات بين 300 تا 500 تومان هزينه دارد و برای کاهش تلفات کلی در شبکه‌ها نياز به سرمايه‌گذاری حدود چهار هزار ميليارد تومان خواهد بود.

وی در ادامه تاکید کرد: سرمایه گذاری در این بخش کاهش تلفات مناسبی برای کسب‌وکار و کسب درآمد برای سرمايه‌گذار است.

 *با بهره‌وری پایین و تلفات بالا کشور دچار مشکل می شود

 امیری‌خامکانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ادامه این نشست، گفت: چنانچه بخش خصوصی به افزایش بازده کمک کند و موجب کاهش تلفات شود، به میزان انرژی صرفه‌جویی‌شده سوخت مصرف‌نشده در اختیار بخش خصوصی قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: مسئولان سالهاست  بر پایین بودن بهره‌وری تاکید دارند واین موضوع بر کسی پوشیده نیست.خامکانی تصریح کرد: بند 19 بودجه سال گذشته و تبصره 11 بند "ه" بودجه سال‌جاری مربوط به کاهش تلفات است در سال‌جاری بند "ق" تبصره 2 هم به کمک این بند آمده است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، گفت: افزایش بهره‌وری و کاهش مصرف  موجب خروج از رکود می شود.

وی، اظهار داشت: بهره‌وری پایین و تلفات بالا  کشور را دچار مشکل خواهد کرد.  

انتهای پیام/

برچسب ها: برق ، تلفات ، نیروگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار