یک کارشناس مسائل هسته‌ای در واکنش به ادعای آژانس مبنی بر انفجار هسته‌ای ایران به صورت آزمایشی گفت: ایران بارها اعلام کرده که آژانس باید مستندات خود را ارائه دهد ضمن این که این ماجرا مربوط به قبل از سال 2003 است.

"حسن بهشتی‌پور" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به ادعای تکراری آژانس مبنی بر انفجار هسته‌ای ایران به صورت آزمایشی اظهار داشت: ضمن این که این مسئله از قبل از سال 2003 مطرح شده و تاکنون هم آژانس هیچ گونه اسنادی دال بر ادعای خود ارائه نداده، لذا آژانس باید یک بار برای همیشه این مدارک را در اختیار ایران بگذارد تا ایران بتواند به طور دقیق پاسخ دهد.

این کارشناس مسائل هسته‌ای افزود: آژانس اصرار دارد که مدارک  از نظر آنها قابل بررسی است و بدون پایه هم نیست و ایران باید بدون دیدن مدارک به سوالات پاسخ دهد.

بهشتی‌پور اظهار داشت:  ایران از 18 سوال آژانس 16 سوال را پاسخ داده و آژانس پاسخ مثبت گرفته و تکلیف آن نهایی شده است و قطعا پاسخ 2 سوال باقیمانده هم تا چند وقت دیگر داده خواهد شد.

وی بعد از مسئله آزمایش هسته‌ای مسئله چاشنی‌های انفجاری را سوال دوم آژانس خواند و تصریح کرد: ایران توضیح داده که کاربرد این چاشنی‌ها در مورد اکتشافات نفت و گاز است ولی آنها در مورد جزئیاتش سوالات دیگری پرسیدند که ایران در حال جمع‌آوری جزئیات است.

این کارشناس مسائل هسته‌ای در ادامه گزارش آمانو را مثبت ارزیابی و اظهار داشت: این گزارش تایید می‌کند که ایران تمامی موارد توافقی در ژنو را رعایت می‌کند.

وی افزود: اما طبق معمول این جمله را تکرار می‌کند که آژانس در موقعیتی نیست که همه فعالیت‌های ایران را صلح آمیز اعلام کند.

بهشتی پور در پایان گفت: بعید است که این گزارش تاثیر منفی بر روند مذاکرات بگذارد زیرا این موارد که در مورد ایران مطرح می‌شود در مورد سایر کشورهایی که هنوز پروتکل الحاقی را امضا نکرده‌اند مصداق دارد و مسئله خاصی نیست.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار