وزیر خارجه آمریکا گفت : هیچگونه ارتباطی میان مذاکرات هسته ای ایران و سایر مسائل خاورمیانه وجود ندارد .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از خبرگزاری رویترز ؛ جان کری ، وزیر خارجه آمریکا گفت : هیچگونه ارتباطی میان مذاکرات هسته ای ایران و سایر مسائل خاورمیانه وجود ندارد . 

وی که در پکن سخن می‌گفت، مدعی شد: ایران اخیرا پیشنهاد کرده بود به شرط انعطاف پذیری در مذاکرات هسته‌ای، به مقابله با داعش کمک خواهد کرد، ولی ما این پیشنهاد را نپذیرفتیم. 

"جان کری" در نشست اقتصادی کشورهای عضو اپک در پکن در خصوص دیدار با لاوروف گفت: دیدار من با لاوروف وزیر امور خارجه روسیه بسیار مفصل بود و ما درباره بحران های مختلف با توجه به زمینه هایی که شرح خواهم داد، گفتگو کردیم. بدون شک، آمریکا و روسیه در مقطع کنونی درباره سیاست های خاصی با یکدیگر اختلاف نظر آشکار دارند؛ ما نیز بدون شک درباره این اختلافات گفتگو کردیم.

با وجود این، ما همچنین می دانیم باید نقاطی را که در آنها امکان توافق و همکاری وجود دارد، بیابیم، زیرا انجام این کار برای دنیا اهمیت دارد. در ارتباط با ایران باید بگویم روسیه، شریکی سازنده، جدی و درگیر در تلاش ها برای دستیابی به راهکاری بوده است که نباید دستخوش سایر اختلافات قرار بگیرد، آثار عظیمی برای همه دارد و نه تنها در آمریکا یا برای گروه پنج بعلاوه یک، بلکه برای همه کشورها اهمیت راهبردی دارد؛ این مسئله همچنین می تواند در بلند مدت آثار شگرفی را برای منع تکثیر (تسلیحات اتمی) به همراه داشته باشد.

بنابراین روسیه نیز در فرآیند (مذاکرات) گروه پنج بعلاوه یک مشارکت سازنده داشته است؛ آنها (مقامات روسیه) پیشنهادات متفاوتی را نیز مطرح کرده اند که به پیشبرد این فرآیند کمک کرده است. ما نیز امیدواریم که در طول هفته های پیش رو، امکان برطرف کردن اختلافات اساسی بر جای مانده فراهم شود تا بتوانیم به توافق برسیم؛ اما من نمی خواهم اینجا بایستم و در این مقطع زمانی، شانس دستیابی به توافق را پیش بینی کنم. 

جان کری افزود همچنین می خواهم این نکته را کاملاً روشن کنم تا جایی که اطلاع دارم هیچ کسی اینکه نامه ای در کار بوده یا هست، را تأیید و رد نکرده است. من نیز نمی خواهم درباره آنچه (پیام های) به شکل خصوصی بین رئیس جمهور آمریکا و رهبر کشور دیگری رد بدل شده است یا نه، اظهار نظر کنم.

با وجود این، باید به شما بگویم هیچ گفتگو، توافق یا تبادل نظر یا چیز دیگری که به ایجاد هر نوع توافق در خصوص هر یک از وقایع مطرح در خاورمیانه منجر شود، در کار نبوده است؛ هیچ ارتباطی نیز بین مذاکرات هسته ای با دیگر مسائل ایجاد نشده است و می خواهم صراحتاً این را عنوان کنم که مذاکرات هسته ای مجزا از هر مسئله دیگری است و تا جایی که می دانم هرگز بحثی برای ربط دادن مسائل به یکدیگر صورت نگرفته است. همچنین اطمینان دارم که از سخنان و اقدامات رئیس جمهور (آمریکا) در خصوص این مسئله آگاهی دارم. 




انتهای پیام /
برچسب ها: کری ، اوباما ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار