عزل "امیرکبیر" از صدارت ناصرالدین شاه، انحلال مجلس شورای ملی در جریان جنگ جهانی اول، برگزاری نخستین جشنواره تئاتر بانوان، کشف سرزمین اکوادور، روز جهانی دیابت و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 23 آبان 1393 خورشیدی برابر با 20 محرم 1436 هجری و 14 نوامبر 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

انحلال مجلس شورای ملی در جریان جنگ جهانی اول (1294 ش)
با شروع جنگ جهانی اول، دولت‌های استعمارگر روسیه و انگلستان می‌کوشیدند ایران را در جنگ بر ضد آلمان وارد کنند. از این رو ارتش خود را به سوی ایران حرکت دادند. روس در شمال و انگلیس در جنوب، نیروهای خود را پیاده کرد. پس از حرکت نیروهای روسیه به طرف تهران، شماری از نمایندگان مجلس به نشانه اعتراض به تجاوز قوای بیگانه به کشور و نادیده گرفتن استقلال و تمامیت ارضی ایران، به سمت قم حرکت کردند و عملاً مجلس سوم به پایان رسید. با این حال، به مدت چهار سال، مجلس تعطیل و مطبوعات توقیف شد. این عده، بعداً کمیته دفاع ملی را تأسیس کردند که آنان نیز کاری از پیش نبردند. در این میان، احمد شاه نیز تصمیم به تغییر پایتخت گرفت و طی تلگرافی به دولتین روس و انگلیس اطلاع داد. خبر تصمیم‌گیری احمدشاه برای خروج از تهران، سفرای روس وانگلیس را به تکاپو واداشت تا شاه را از این تصمیم بازدارند. در نهایت احمدشاه را تهدید کردند که اگر از تهران خارج شود، پدرش را به جای وی به سلطنت خواهند نشاند. احمدشاه که اوضاع را چنین دید، به شرط انصراف روس‌ها از ورود به تهران، از رفتن به اصفهان خودداری کرد. در این زمان حاکمیت ایران نیز به علت بی‌لیاقتی سران کشور، شدیداً ضعیف شده بود.

برگزاری نخستین جشنواره سیما (1374 ش)
واحد جشنواره سیما با هدف بررسی و ارزیابی برنامه ها در قالب های مختلف و تقدیر و تشویق برنامه سازان و دست-اندرکاران برتر تلویزیون در دفتر پژوهشهای برنامه ای سیما در سال 1374 تأسیس شد و اولین دوره جشنواره نیز در همان سال برگزار گردید.

برگزاری نخستین جشنواره تئاتر بانوان (1374 ش)
نخستین دوره جشنواره تئاتر بانوان در سال 1374 با دبیری اعظم بروجردی توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران برگزار شد. پس از آغاز به کار سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در سال 1375 و جابه جایی مدیران وقت ارشاد تهران، با وقفه ای چند ساله، نخستین دوره جشنواره تئاتر بانوان (با احتساب دوره برگزار شده در ارشاد، دومین دوره) در سال 1377 با دبیری مریم معترف توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد، هر چند برگزاری این جشنواره با فراز و فرودهایی همراه بود و حتی در برخی سال ها برگزار نگردید، دومین دوره جشنواره با دبیری سپیده نظری پور در سال 1379، سومین دوره با دبیری رویا تیموریان در سال 1383، پنجمین و ششمین دوره (از این دوره در شمارش دوره ها، دوره برگزار شده توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران نیز لحاظ شد) با دبیری بروجردی در سال های 1385 و 1386 و هفتمین دوره نیز با دبیری مریم معترف در سال 1387 برگزار شد.

عزل "امیرکبیر" از صدارت ناصرالدین شاه بر اثر بدگویی دیگران علیه او (1268 ق)
امیرکبیر که پس از ورود ناصر الدین شاه به تهران، به عنوان صدراعظم برگزیده شده بود، در ابتدا بکارگیری القاب و تعارفات بی‌معنا را در نامه‌های اداری حذف کرد. اخذ رشوه را ممنوع نمود و جلوی اختیارات بی‌حد و حساب و نامشروع درباریان را گرفت. برای متعادل کردن دخل و خرج مملکت، بر بیشتر وظایف و مستمری‌هایی که اشخاص با نفوذ مانند شاهزادگان و اُمرای لشکر، بدون استحقاق از خزانه‌ی دولت دریافت می‌کردند، خط بطلان کشید. اخذ مالیات‌ها را بر اساس صحیحی قرار داد چنان که در اندک مدتی، خزانه‌ی خالی مملکت از درآمد مالیات پُر شد. بر گسترش کشاورزی همت ورزید و مدرسه‌ی عالی دارالفنون را تاسیس کرد. امیرکبیر هم‌چنین دست سفیران روس و انگلیس را از دخالت در امور داخلی ایران کوتاه ساخت و بَست نشستن در محل سفارت آنان را ممنوع اعلام نمود. لیاقت و تدبیر و طهارت اخلاق امیرکبیر موجب وحشت درباریان ناپاک و حسودان شد و شاه بی‌تجربه را با دسیسه‌ها و تحریکات فراوان به عزل وی تشویق کردند. سرانجام بر اثر دسیسه‌های فراوان اطرافیان به ویژه مهد عُلیا مادر ناصرالدین شاه، امیرکبیر از صدارت عزل شد و میرزا آقاخان نوری به جای وی به صدارت عُظمی رسید.

کشف سرزمین اکوادور در امریکای جنوبی (1515 م)
کشور" اکوادور "یکی از ممالک امروزی آمریکای جنوبی کشف شد. اکوادور کشوری است با 427600 کیلومتر مربع مساحت که در شمال غربی آمریکای جنوبی قرار گرفته و میان ممالک کلمبیا - پرو و اقیانوس کبیر محدود است. این کشور که امروزه با رژیم جمهوری اداره میشود، پس از سیصد سال که زیر سلطه اسپانیاییها بود روز 13 مه 1830 میلادی مستقل شد.

تولد "جواهر لعل نهرو" نخست‌وزیر مصلح هند و روز کودک در هندوستان (1889 م)
جواهر لعل نهرو، اولین نخست وزیر هند در 14 نوامبر سال 1889 م در اللَّه‌آباد هند به دنیا آمد. وی پس از اتمام تحصیلات خود در رشته حقوقِ دانشگاه کمبریج انگلستان به قضاوت در هند مشغول شد. نهرو در سال 1918 م به پارلمان هند راه یافت و در 1929 م به ریاست پارلمان رسید. نهرو در طول مبارزات ضداستعماری خویش 10 بار دستگیر و زندانی شد و روی هم رفته، در حدود سیزده سال از عمر خود را در زندان گذراند. نهرو در سال‌های زندان هم بیکار ننشست و به نگارش کتب مختلفی پرداخت. وی بنیادهای سیاسی - اقتصادی هند را پایه‌گذاری کرد و از یک کشور استعمارزده و بلا دیده و دستخوش تفرقه، قدرت یکپارچه‌ای را درجنوب آسیا پدید آورد. کار عمده نهرو برای هند، اصرار وی بر این امر بود که هند به صورت یک دموکراسی غیرمنفک از آرمان‌های دنیایی و غیردینی باقی بماند. وی با گذراندن قانونی، نظام طبقه در هند را برانداخت و کارهایی که برای از بین بردن فقر و عقب ماندگی انجام داد، سبب ایجاد انقلاب اساسی اجتماعی و اقتصادی شد. نهرو از قهرمانان استقلال هند و از رهبران متفکر مبارزات مردمی این کشور طی سال‌های استقلال به شمار می‌رود. او هم‌چنین به اتفاق جمال عبدالناصر، ژوزف تیتو و احمد سوکارنو رهبران وقت مصر، یوگسلاوی و اندونزی از بنیان‌گذاران جنبش عدم تعهد به شمار می‌رود و حیثیتی بین‌المللی دارد. جواهر لعل نهرو در ژانویه 1964 م دچار حمله قلبی شد و نیمی از بدنش فلج گردید تا این‌که سرانجام در 27 مه 1964 م در 75 سالگی درگذشت.

روز جهانی دیابت
شکل‌گیری وتوسعه پدیده شهر نشینی، تغییر الگوی غذایی و کاهش تحرک و فعالیت بدنی مناسب، شرایط مساعدی برای افزایش میزان قند خون و ابتلا به بیماری دیابت را پدید آورده است. دیابت از جمله بیماری‌هایی است که هر سال در جهان گسترش می‌یابد. به پیش بینی سازمان بهداشت جهانی، تاسال 1390 ش (2011 م)، تعداد مبتلایان به مرض قند به بیش از 250 میلیون نفر خواهد رسید که سهم ایران از این مقدار در حدود یک و نیم میلیون نفر می‌باشد. جهت شناساندن و افزایش سطح آگاهی در زمینه بیماری دیابت، روز 23 آبان به عنوان روز جهانی دیابت نامگذاری شده و انجمن دیابت ایران (اِدا) نیز از سال 1369، با هدف ارائه برنامه‌های آموزشی و افزایش آگاهی جامعه نسبت به این بیماری تاسیس شده است.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار