با پیروزی جمهوریخواهان در انتخابات پارلمانی میان دوره ای آمریکا که در واقع، به نوعی مجازات اوباما توسط مردم از طریق رای بود، بعید به نظر می رسد اجرای برخی طرح های اصلاحی مورد نظر اوباما مانند سامان دهی مهاجران غیرقانونی و اصلاح نظام بیمه درمانی این کشور تکمیل شود.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه خبری فرانس 24، شکست دموکرات ها در انتخابات پارلمانی میان دوره ای آمریکا چشم انداز مبهمی پیش روی دولت باراک اوباما قرار داده است. با مشخص شدن نتایج انتخابات پارلمانی میان دوره ای،حزب دموکرات آمریکا نه در مجلس نمایندگان؛ نه در مجلس سنا دیگر دارای اکثریت کرسی ها نیست و از همین رو، انجام برخی طرح ها و برنامه های نیمه کاره را برای دولت باراک اوباما و دموکرات ها دشوار خواهد کرد.

نخستین کاری که اوباما برای پیشبرد اهدافش باید انجام دهد این است که دست همکاری را به سوی جمهوریخواهان دراز کند. چه آنکه رئیس جمهور آمریکا در نخستین اظهار نظرش بعد از پیروزی جمهوریخواهان در انتخابات پارلمانی میان دوره ای کشورش گفت حاضر است با آنها در باره همه مسائل همکاری کند. اوباما درهمین راستا از روساهای گروه پارلمانی جدید کنگره آمریکا خواسته است به کاخ سفید بیایند. باراک اوباما همچنین با همه رهبران گروههای پارلمانی جدید نیز تلفنی صحبت کرده است. در واقع، باراک اوباما خود را به گونه ای نشان داده که حاضر است با کنگره همکاری کند.

"استانیسلاس دو سنت ایپولیت" خبرنگار فرانس 24 در واشنگتن که تحولات و رویدادهای آمریکا را برای این شبکه خبری گزارش و تحلیل می کند در همین باره به چشم انداز دو سال دشوار باقی مانده از دوران ریاست جمهوری باراک اوباما را واکاوی می کند و می گوید بدون شک اوباما در اجرا و تکمیل طرح های اصلاحی بزرگی مانند مسئله مهاجرت و سامان بخشی به مهاجران غیرقانونی که در آمریکا به سر می برند با مشکل مواجه می شود. موضوع سامان بخشی به وضع مهاجران غیرقانونی در آمریکا، موضوعی مهم در سیاست داخلی آمریکا به حساب می آید زیرا هم اکنون بیش از 12 میلیون نفر مهاجر غیرقانونی در این کشور زندگی می کنند و منتظرند که به وضع شان ترتیب اثر قانونی داده شود.

وضع از این نظر برای اوباما بسیار دشوار است زیرا بخش زیادی جمهوریخواهان با اجرای این طرح ها مخالف هستند.تنها کاری که باراک اوباما می تواند انجام دهد این است که از طریق حکم حکومتی و آن هم به صورت بخشی اقدام کند وگرنه نمی تواند اصلاحات مهمی در این بخش ها انجام دهد.

استانیسلاس دو سنت ایپولیت در بخش دیگر از سخنان خود در همین باره گفت البته در گذشته در مواردی اتفاق افتاده است که کنگره (مجلس سنا و مجلس نمایندگان) آمریکا در اختیار جمهوریخواهان بوده است و از همین رو ، دو مجلس علیه رئیس جمهور بوده اند اتفاقا خیلی خوب هم جواب داده است . اما مشکلی که در اینجا وجود دارد اینکه اوباما فردی نیست که زیاد اهل امتیاز دهی و سازش باشد. از همین رو، بعید به نظر می رسد بخت از این نظر نیز با اوباما یار باشد.

از سوی دیگر اگر در گذشته چنین حالتی در مواردی خوب جواب داده به خاطر آن بوده است که در بین جمهوریخواهان حاکم بر مجلس نمایندگان و مجلس سنا افراد تندرویی وجود نداشته است. اما اکنون چنین وضعی وجود ندارد. اکنون افراد دست راستی بسیار افراطی در بین جمهوریخواهان در دو مجلس حضور دارند که اصلا حاضر نیستند در خصوص هیچ موضوعی کوچکترین امتیازی به طرف مقابل شان بدهند.

گزارشگر این شبکه خبری در واشنگتن در ادامه تحلیل خود از اوضاع سیاسی آمریکا گفت تنها مورد یا مواردی که امید وجود دارد جمهوریخواهان و دموکرات ها بر سر آن به توافق برسند مسائل اقتصادی و تجاری مانند توافقنامه شراکت تجارت و سرمایه گذاری کشورهای دو سوی اقیانوس اطلس (TTIP) است که پیش تر به توافقنامه تجارت آزاد کشورهای دو سوی اقیانوس اطلس (TAFTA) معروف بود. هدف از این توافقنامه، از میان برداشتن موانع سر راه تجارت در بیشتر بخش های اقتصادی به منظور فراهم کردن زمینه خرید و فروش کالا و خدمات بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا و آمریکاست.

مورد دیگری که ممکن است جمهوریخواهان بر سر آن توافق کنند و سنگ سر راه اوباما نیندازند، توافقنامه شراکت اقتصادی راهبردی تجارت آزاد کشورهای دو سوی اقیانوس آرام (TPP)، است که رکن اصلی همکاری های بلند پروازانه تجارت آزاد بین 12 کشور دوسوی اقیانوس آرام به ویژه آمریکا و ژاپن را تشکیل می دهد و با هدف آزاد سازی و یکپارچه سازی اقتصادهای کشورهای منطقه آسیا- اقیانوس آرام شکل گرفته است.

اما درباره انجام طرح های اصلاحی دیگری مانند اصلاح نظام بیمه درمانی کشور و سامان بخشی به وضع 12 میلیون مهاجری که اکنون در آمریکا به طور غیرقانونی زندگی می کنند همه کارشناسان و منابع نزدیک به جمهوریخواهان به اتفاق آراء می گویند بعید به نظر می رسد جمهوریخواهان در این خصوص با باراک اوباما کنار آیند.



انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار