مهدی رضایی گفت: امروزه تمام بار جریان ادبیات برعهده کانون‌های ادبی است که اکثر آنها بدون حمایت نهادها و سازمان‌های دولتی فعالیت می کنند.

مهدی رضایی، نویسنده، محقق و مدرس حوزه ادبیات داستانی در گفتگو با خبرنگار  ادبیات باشگاه خبرنگاران گفت: کانون های ادبی در حوزه ادبیات از نظر نویسندگی و معرفی شاعران حرف اول و آخر را می زنند و هیچ نهادی در ایران نیست که به راهنمایی نویسنده و شاعر بپردازد.

وی افزود: شاعران و نویسندگان در چنین فضایی رشد می‌کنند و بر اساس آن اثر تولید می‌کنند تا حوزه ادبیات ما رنگ و بوی پویایی به خود بگیرد. ادبیات ما از این جهت خود مختار و خود کفاست و به سازمان یا نهادی چشم یاری ندارد و کانون‌های ادبی خصوصی فعالیت خود را ادامه می دهند.

رضایی در ادامه با اشاره به نقش کانون‌های ادبی در معرفی الگوهای فرهنگی گفت: بخشی از الگوهای ادبی؛ از طریق همین کانون ها وارد حوزه ادبیات شده‌اند و اکنون هم اثر آنها باقی مانده است.

وی افزود: در کانون‌های ادبی ما بیشتر قشر جوان فعالیت می‌کنند، زیرا جوان به چنین محافلی نیاز دارد تا مباحثه کند و اثر خود را ارائه دهد و از این طریق مورد نقد قرار بگیرد و برای هر نویسنده‌ای نیاز است تا چند سالی را در این کانون‌ها فعالیت کند. تا بعد از آن با مطالعه و تجاربی که  به دست آورده حرکتی رو به جلو داشته باشد.

رضایی یادآور شد کانون های ادبی جایگاه بررسی آثار مهم ادبیات هستند و تمام بار جریان ادبیات، امروز بر عهده همین کانون‌هاست که اکثر آنها بدون حمایت مادی و معنوی هیچ نهاد و سازمانی در حال فعالیت هستند.


انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار