در گفتگو با الاخبار؛

معلم : امام خامنه‌ای نمی‌پذیرد که خدشه‌ای به روابط ایران و سوریه وارد شود/ به زودی موشکهای اس300 روسی را تحویل خواهیم گرفت

"ولید المعلم" وزیر خارجه سوریه گفت به زودی موشکهای اس300 روسی را تحویل خواهیم گرفت.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی المنار، "ولید المعلم" وزیر خارجه سوریه در گفتگو با روزنامه الاخبار لبنان درمورد قرارداد خرید موشکهای اس300 روسی گفت: مشکل اصلی یعنی موافقت سیاسی کرملین با تحویل دادن این موشکها به سوریه به سرعت در حال برطرف شدن است. 

وی با این حال به وجود کاغذ بازی در شرکتهای تسلیحات روسی اشاره کرد و گفت: مقدمات نهایی شدن این قرارداد قدری کند پیش می‌رود ولی سوریه به زودی موشکهای اس 300 را تحویل خواهد گرفت. 

در جریان این گفتگو با الاخبار، المعلم در خصوص احتمال تجاوزگری از سوی ترکیه گفت: تصمیم راهبردی ما مقابله با هر تجاوز نظامی ترکیه است. ما امکان اقدام نظامی ترکیه علیه سوریه در مدت زمان مورد منظور را بعید می‌دانیم زیرا شروط ترکیه برای دخالت نظامی در سوریه همچنان از سوی واشنگتن رد شده و همچنین این اقدام از طرف عربستان رقیب اصلی ترکیه نیز مورد پذیرش نیست. ایستادگی هموطنان کرد ما در عین‌العرب شکست سیاست اردوغان را ثابت کرد و در مقابل به آمریکا فرصتی برای حملات هوائی‌اش داد.

وزیر خارجه سوریه در خصوص حمایت دولت از شهر کوبانی گفت: کوبانی(عین‌العرب) مربوط به سوریه است و شهروندانش سوری هستند. ما همچنان آنها را به سلاح و مهمات و غیره همراهی می‌کنیم پیش از حملات هوایی  آمریکایی‌ها،نیروی هوایی سوریه بود که به صورت روزانه مواضع داعش را هدف قرار می‌گرفت.

معلم در بخشی دیگر از سخنانش ادامه داد: به ظریف گفتم ایستادگی سوریه سبب می‌شود از موضع قدرت مذاکره کنید

الاخبار در خصوص اتحاد ایران و سوریه نیز  گفت به نظر می‌رسد در حال حاضر اتحادی قوی میان ایران وسوریه وجود دارد"، و 

معلم پاسخ داد: در ایران از طرف امام خامنه‌ای و شیوه‌ ایشان هرگونه خدشه‌ای به این اتحاد غیر قابل قبول است. ایران همواره ما را با سلاح‌های مختلف مخصوصا سلاح‌های ساخت خودش مجهز کرده است و همچنین از نظر سیاسی، 

اقتصادی و مالی نیز ما را حمایت می‌کند. ما از این موضع ایران قدردانی می کنیم و به ادامه ان اطمینان داریم.

 

وی ادامه داد: در دیدار با "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران اعلام کردم که ایستادگی سوریه این امکان را برای شما به وجود می‌آورد که از موضع قدرت در مذاکرات هسته‌ای ظاهر شوید


الاخبار در ادامه از معلم پرسید آیا این موضع مشترک با مصر و عربستان ، درهای آشتی سوریه با عربستان و مصر را باز خواهد کرد؟
المعلم در پاسخ گفت: در مورد مصر ما دولت و نیروهای مسلح را در مقابله با خشونت، تروریسم و افراط‌گرایی دینی تایید می‌کنیم. ما و مصر در سطح استراتژیکی در یک سنگر ایستاده‌ایم اما موضع رهبران مصری در قبال سوریه به سطح مبارزه مشترک نرسیده است و امیدواریم این موضوع به زودی اتفاق بیفتد. ما فشارهایی که بر روی قاهره به ویژه در موضوع اقتصادی و نیاز آن به پیشتیبانی مالی سعودی وجود دارد، درک می‌کنیم اما از مصر می‌خواهیم که نقش عربی خود را باز یابد و این موضوع را از سوریه شروع کند.

الاخبار پرسید: ایا امکان دوستی دمشق با ریاض وجود دارد؟ وزیر خارجه سوریه در جواب گفت: خیر. موضع عربستان در خصوص اخوان المسلمین به خاطر درگیری این کشور با قطر و ترکیه در این خصوص است . این کشور همچنان از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کند و آنها را بر علیه سوریه و "بشار اسد" رئیس‌جمهور مجهز می‌کند؛ سیاستی که در نهایت به خودش ضربه خواهد زد.
وزیر خارجه سوریه درپاسخ به این سوال الاخبار که آیا احتمال اینکه عربستان سعودی به خاطر کینه‌اش به سوریه در کنار آمریکا علیه سوریه بایستد؟، گفت:  بله ممکن است. عربستان سعودی به دلیل سیاست‌های مستقل ما در قبال لبنان و عراق با ما دشمنی می‌کند. زیرا معتقد است این سیاست‌ها از نفوذ منطقه‌ای اش کاسته است. همچنین ادامه روابط ایران و سوریه نیز خشم ریاض را برانگیخته است.

روزنامه الاخبار در پایان پرسید : اگر امور به سمت تفاهم ایرانی-غربی-سعودی و نیز تفاهم سوری-سعودی در موضوع لبنان و عراق پیش برود، آیا امکان مصالحه  وجود دارد؟ ولید مهلم در جواب گفت: ما هیچ فرصتی را برای توقف جنگ در سوریه و تامین سلامت مردم آن از دست نمی‌دهیم. اما این‌ها همان کسانی هستند که بهای خون را پرداخت می‌کنند. اینها همان کسانی هستند که در نهایت سیاست سوریه را مشخص می‌کنند و این یک واقعیت سیاسی است که نتیجه آن جنگ است. اداره سیاست سوریه بدون رضایت افکار عمومی داخلی ممکن نیست.  وی افزود: سوری‌ها به دلیل حمایت سعودی از دشمنان سوریه در جنگ فعلی موضع خاص خود را در قبال این کشور و همچنین قطر دارند. در مورد قطر نیز پیشنهادهایی برای آشتی بوده است اما ما رد کردیم. قطر اگر خواهان مصالحه است اول پشتیبانی از تروریسم را پایان دهد و جنگ علیه سوریه را متوقف کند.


خبر در حال تکمیل است....
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۴ ۰۸ آذر ۱۳۹۳
زنده باد بشار اسد که مردانه در مقابل ارتجاع عرب و زیاده خواهی ترکیه ایستاده - دیر نیست که بساط داعش برچیده بشه و مردم منطقه نفس راحتی بکشند .
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۲۳:۳۶ ۱۵ آبان ۱۳۹۳
زنده باد بشار اسد و زنده باد سید حسن نصرالله . مرگ بر امریکا و اسراییل و مزدورانشان .
Iran (Islamic Republic of)
بهرامی
۱۶:۴۹ ۱۵ آبان ۱۳۹۳
سلام. حمایت از سوریه ودر کل محور مقاومت اول وظیفه ماست ودر واقع دفاع از ایران است ودوم اینکه کشورهای سرگردان را به طرف ما سوق میدهد کویت وحتی ترکیه اکر مجال یابند متمایل به ما میشوند. دور عربستان باید خالی شود تا آل سعود به آل عبدالوهاب بپیوندد.
Iran (Islamic Republic of)
mahdi
۱۶:۳۸ ۱۵ آبان ۱۳۹۳
زنده باد ایران اسلامی, درود بر مقاومت
Iran (Islamic Republic of)
پارسا
۱۴:۵۰ ۱۵ آبان ۱۳۹۳
ایران تا آخرین نفر واخرین سلاح از سوریه حمایت می کند
Iran (Islamic Republic of)
وحید شریفی
۱۴:۰۱ ۱۵ آبان ۱۳۹۳
تا پیروزی چیزی نمانده.زنده باد مقاومت
آخرین اخبار