رئیس انجمن روابط عمومی ایران گفت: نقش روابط عمومی‌ها در جوامع بسیار حائز اهمیت است و بایستی نسبت به تغییرات خود را به روز نماید.

میرزا بابا مطهری نژاد در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: نقش روابط عمومی در تمامی جوامع بسیاری حائز اهمیت است و در این خصوص تعاریف گوناگونی ارائه شده است اما تعریفی که از روابط عمومی می‌توان با توجه به شرایط جامعه ما سازگار دانست این تعریف است که روابط عمومی یک عمل مدیریتی است که بی منظور تفاهم،تداوم و حفظ تفاهم با روش‌ اطلاع رسانی و گرفتن بازخورد از اصول رسیدن بی پیام به صورت دوجانبه انجام می‌گیرد.

 وی ادامه داد: نکته جالب توجه در این تعریف آن است که در این جا روابط عمومی را یک عمل مدیریتی معرفی می‌کند و از روی نقش خود در جامعه دنبال می‌نماید و با هدف جذب، تداوم و حفظ تفاهم کار خود را انجام می دهد و در نهایت با برقراری ارتباط دو سویی برای جذب طرفین تلاش می‌کند اما آن چه که مردم و مسئولان در هر جامعه، باید به آن توجه کنند این مسائلی است که با توجه به شرایط روز و جوامع نقش روابط عمومی‌ها متفاوت است.

وی تصریح کرد: امروزه باید از نقش روابط  عمومی‌ها در عرصه جهانی صحبت کنیم زیرا آن نقشی را که روابط عمومی را در یک جامعه و یا سازمان محدود می‌نماید دیگر در جوامع امروزی کارایی ندارد و بایستی آن را کنار گذاشت و آن نقشی را که دنیا هدف قرار می‌دهد باید مدنظر باشد زیرا در جوامع امروزی برجسته سازی‌ها و نشریات و ارتباط با رسانه‌های خاص باید کنار گذاشته شود و به نوعی در این خصوص روابط عمومی‌ها باید پوست اندازی کنند.

مطهری نژاد افزود:‌ امروزه آن چه که روابط عمومی‌ها باید به آن توجه داشته باشند این است که به هم آفرینی با مخاطب بپردازند چرا که پیام‌ها باید در یک محیط مشترک با مخاطب بدون در نظر گرفتن نظریه برجسته سازی کارایی خود را افزایش و نقش روابط عمومی را توسعه دهند اما برای این که جامعه با یک نظام هماهنگ شوند لازمه آن همراهی با مخاطب است زیرا همراهی با مخاطب رمز برقراری ارتباط است.
 
وی تأکید کرد:‌ روابط عمومی‌ها نباید مقابل افکار عمومی قرار گیرد و افکار عمومی را هدایت کنند و روابط عمومی‌ها باید تمام تلاش خود را انجام دهند تا پاسخگوی افکار عمومی باشند، پس آن چه که در این جا حائز اهمیت است توجه به دو نکته است که شامل:
1-روابط عمومی‌ها به هم آفرینی با مخاطب و تولید پیام بپردازند.
2-پاسخگوی افکار عمومی باشند و از برجسته سازی‌ها بپرهیزند.

رئیس انجمن روابط عمومی ایران ادامه داد: مهمترین کارکرد روابط عمومی‌ها این است که ظرفیت و پتانسیل‌ها و توانمندی‌های اجتماعی را در خدمات توسعه سازمان بکار گیرند و اگر به این شیوه عمل کنند به توانمندی‌های سازمان می‌افزایند و بدین طریق در واقع پشتیبان نظام و سازمان خود خواهند شد.

وی اشاره کرد: روابط عمومی‌ها اگر پشتیبان نظام یا سازمان خود باشند می‌توانند مقاومت‌ها را در برابر حرکت و توسعه و فعالیت‌ها را کاهش دهند که توجه به این نکات می‌تواند یک نظام و یا سازمان را در مسیر صحیح قرار دهد.

مطهری نژاد یادآور شد: مهمترین مسئله‌ای که باعث شده در جامعه ما امروزه نقش روابط عمومی‌ها کمرنگ شود این است که مدیران نسبت به روابط عمومی و نقش آن در سازمان آگاهی وآ‌شنایی ندارند و از فعالیت‌های درست و واقعی ‌آن‌ها ناآگاهند به همین خاطر بسیاری از روابط عمومی‌ها نقش خود را رها کرده‌اند و با تغییر ساختاری مواجه شده‌اند و به کارهای خدماتی، فرهنگی، تبلیغاتی و... روی آورده‌اند به جای آن که به مفهوم آن بپردازند.

 رئیس انجمن روابط عمومی ایران در پایان خاطر نشان کرد: در مجموع توجه به افزایش روابط عمومی‌ها در جامعه و به روز شدن آن ها به واسطه تغییراتی که در یک جامعه اتفاق می افتد به همراه بهره گیری از مهم آفرینی و پاسخگویی به افکار عمومی به جای هدایت آن‌ها و جایگزین مدیران آگاه  نسبت به مسائلی نقش روابط عمومی‌ها و کارکرد آن در جامعه موجب می‌شود که یک ارتباط دو سویی مثبت میان روابط عمومی‌ها با مخاطبان ایجاد شود و ارتباطی سالم میان آن‌ها در جامعه برقرار گردد. /

انتهای پیام/

برچسب ها: جوامع ، روابط ، عمومی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار