ايجاد رابطه خوب بين استاد و دانشجو به عنوان يک مهارت است که طرفين بايد اين مهارت را کسب کنند، در غير اينصورت رابطه به وجود نمي آيد و يا رابطه ای بسيار ضعيف ايجاد خواهد شد که عواقب خاص خود را دارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، در فضايی که تعامل مناسبی بين استاد و دانشجو وجود نداشته باشد، نقش آموزشی کم رنگ خواهد شد، بنابراینَ استاد بايد بتواند در کنار انتقال دانش، بسياری از ارزش‌ها را در دانشجو شکل دهد.

استاد در نقش یک راهنما(Leader) و یک  مشاور دلسوز می تواند مسیر صحیح را به دانشجویان نشان دهد و زمینه تجربه های جديد و استفاده از مهارتها را برای دانشجو فراهم آورد.
 
دانشجو در محيط آموزشی ضمن اين که علم می‌آموزد، می‌تواند درس‌های اخلاقی را هم از استاد بياموزد و فراگيرد. استاد می‌تواند با گفتار ورفتار منطقی از دانشجویک  شخصيت قوی، مثبت و با انگیزه بسازد و بلعکس وی می تواند با کردارهای نسنجیده شخصیتی بی انگیزه وبی ثباتی را در او پرورش دهد.

اگر استاد هیچ شناختی از دانشجو نداشته باشد در انتقال مفاهیم  درسی موفق نخواهد بود. همانطور که اگر دانشجو نسبت به استاد اعتماد کافی نداشته باشد اهداف تحصيلی او محقق نخواهد شد.

  برخی از اساتيد با شیوه های نادرست و سخت¬گيريهای غیرمنطقی از همان جلسه اول ، ‌به دانشجويان فرصتی برای برقراری ارتباط نمي¬دهند. بطوری که برخی دانشجويان حتی از رفع اشکالات درسی خود نيز صرف نظر مي¬کنند.همچنین انتقاد استاد از دانشجو باید سازنده و موثر باشد نه تحقیر کوبنده چرا که تاثیر بسیار منفی در رشد و شکوفایی دانشجویان باقی خواهد گذاشت .

متاسفانه برخی دانشجویان به علت دوری از خانواده، غربت، استرس و نگرانی های شدید، شرایط جسمی و روحی نامناسب، بیماری والدین و یا فوت عزیزان خود، نرسیدن به خود باوری ونداشتن اعتماد به نفس کافی، فراهم نبودن تغذیه مناسب، هم نشینی با برخی هم اتاقی های ناباب در خوابگاهها، اوضاع نامساعد مالی، بسیاری از حوادث غیر منتظره و دیگرمسائل جانبی دچار یأس و ناامیدی شده  که در افت تحصیلی آنها تاثیر بسزایی دارد، پس لازم است این شرایط مورد توجه اساتید قرار گیرد چرا که  در صورت ادامه موجب مشروط شدن و یا مانعی برای ادامه تحصیل آنها خواهد شد.

لازم به ذکر است که وظايف دانشجويان نسبت به اساتيد نيز از اهميت ویژه ای  برخوردار است که باید به طرز صحیح و احسن مراعات شود. دانشجو موظف است که  با نهایت احترام و ادب با استاد خود به مراوده و گفتگو بنشیند، نظرات خود را بیان کرده و از پرخاش، بیراهه رفتن و رفتارهای ناپسند اجتناب ورزد ونیز به راهنمایی های دلسوزانه آنها  گوش فرا دهد.

گزارش از ایده مفرح

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار