رئیس گروه خزندگان و دوزیستان‌ دفتر حیات وحش گفت: بر اساس گزارش اعلام شده از سوی سازمان حفاظت جهانی 16 پستاندار، 22 پرنده، 13 خزنده ،‌4 دوزیست و 30 ماهی از ایران در لیست قرمز قرار گرفته است.

 
اصغر مبارکی رئیس گروه خزندگان‌ و دوزیستان دفتر حیات وحش در گفتگو با  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران با اشاره به اطلاعات موجود در لیست قرمز منتشر شده از سوی اتحادیه حفاظت جهانی گفت: اطلاعات موجود در لیست قرمز بر اساس 5 معیار دسته بندی می‌شود که مهم ترین و اصلی معیار را طبقه A, b تشکیل می‌دهند طبقه a نشان دهنده کاهش اندازه جمعیت گونه‌ها است که به سه دسته بحرانی، در معرض خطر انقراض و آسیب پذیر، گونه‌ها در معرض تهدید تقسیم می‌شود.
 
 وی با اشاره به چهار معیار دیگر بیان کرد: پراکنش‌ جغرافیایی گونه، اندازه جمعیت‌های کوچک و کاهش آن‌ها، جمعیت‌های کوچک و محدود و تجزیه و تحلیل کمی از دیگر معیارهای منتشر که بر اساس آنها یک گونه در لیست قرمز قرار می‌‌گیرد.
 
رئیس گروه خزندگان و دوزیستان دفتر حیات وحش با تاکید بر اطلاعات ارائه شده پیرامون گونه‌ها در لیست قرمز اظهار داشت: در لیست قرمز اطلاعاتی از گونه‌ها ارائه می‌شود که از جمله‌ آن‌ها می‌توان به رده بندی گونه‌ها، ارزیابی انجام شده در مورد گونه‌ها، پراکنش گونه‌ها،‌ پراکنش جغرافیایی اکولوژی‌ و زیستگاه، عوامل تهدید کننده و در نهایت اقدامات حفاظتی اشاره کرد.
 
 مبارکی با اشاره به نحوه‌ی جمع آوری اطلاعات برای تهیه لیست قرمز افزود: اطلاعات ارائه شده در مورد گونه‌ها در لیست قرمز قبلا توسط افراد شخص جمع آوری شده است و به صورت مقاله یا گزارش به چاپ رسیده است.
 
 
وی در ادامه توضیح داد: این اطلاعات در نهایت توسط افراد متخصص در زمینه انتشار لیست قرمز مورد بازبینی قرار می‌گیرد و بعد از طی مراحل حساس، سخت و طولانی مجوز انتشار پیدا می‌کند.
 
رئیس گروه خزندگان و دوزیستان با اشاره به تعداد گونه‌های قرار گرفته در لیست قرمز گفت: براساس گزارش اعلام شده از سوی سازمان حفاظت جهانی، 16 پستاندار، 22 پرنده، 13 خزنده، 4 دوزیست و 30 ماهی از ایران در لیست قرمز قرار گرفته است که در مجموع 85 گونه مهره‌دار در معرض تهدید خطر انقراض قرار گرفته‌اند.
 
وی در ادامه تصریح کرد:  با توجه به آمار AUC در سال 2013 از کل گونه‌های موجود در ایران 21 درصد پستانداران، 13 درصد پرندگان، 31 درصد دوزیستان مورد ارزیابی قرار گرفته است.
 
رئیس گروه خزندگان و دوزیستان دفتر حیات وحش با اشاره به اقدامات سازمان محیط زیست جهت کاهش تهدیدات پیرامون گونه‌ها، افزود: سازمان محیط زیست در تلاش است تا با اقدامات گوناگون از جمله حفاظت از زیستگاه‌ها، حفاظت از گونه‌ها، ممانعت از اشغال زیستگاه‌ها، جلوگیری از برداشت بی رویه از گونه‌ها و بررسی و مبارزه با بیمار شدن گونه‌ها از گونه‌هایی که در معرض خطر انقراض قرار گرفته‌اند محافظت کند.
 
وی در پایان گفت: دفتر حیات وحش در سازمان محیط زیست تلاش می‌کند با بررسی وضعیت گونه‌های در معرض انقراض آنها را به عنوان گونه حفاظت شده معرفی کرده و با همکاری سایر دستگاه‌ها از کاهش آن از طریق صید و شکار بی رویه جلوگیری کند و در پاره‌ای از موارد با تکثیر و پرورش گونه‌ها آنها را مورد حفاظت قرار دهد.

انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار