در یادداشتی در المانیتور؛

حسین موسویان 7 دلیل برای عدم نگرانی از ظرفیت غنی‌سازی ایران را بر شمرد

مذاکره کننده هسته‌ای سابق ایران در یادداشتی در پایگاه المانیتور دلایل عدم نگرانی غرب از ظرفیت غنی‌سازی ایران را تشریح کرده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ سید "حسین موسویان"، مذاکره‌کننده سابق هسته‌ای ایران طی یادداشتی در پایگاه خبری المانیتور دلایلی را برای اینکه نشان دهد که توان هسته ای ایران خطری ندارد را بر شمرد.

 موسویان در این یادداشت دلایل زیر را در این باره عنوان کرد:
1- بر اساس  قواعد و قوانین فعلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، این نهاد بین‌المللی با اجرای  با 3  دسته از مقررات شامل توافقنامه پادمانی، مقررات متمم کد 3.1 و پروتکل الحاقی  بیشترین حد شفافیت را در فعالیت‌‌های هسته‌ای تضمین می کند و  قدرتهای جهانیِ در حال مذاکره با ایران به روشنی درک می‌کنند که ایران آماده است تا در یک توافق جامع نهایی به تمامی این مقررات متعهد شود.

2- ایران طی مدت اجرای توافق نهایی  سطح غنی‌سازی خود در 5 درصد نگاه خواهد داشت تا درباره عدم انحراف برنامه هسته‌ایش به سمت مقاصد نظامی و تسلیحاتی ‌خود تضمین بدهد. اورانیوم شکافت‌پذیر مورد استفاده در تسلیحات اتمی حاوی اورانیوم غنی‌شده تا 85 درصد یا بیشتر است.

3- تهران به منظور تضمین اینکه فعالیت‌های غنی‌سازی‌اش به تولید بمب  منتهی نمی‌شود آماده می‌شود تعداد سانتریفیوژها با میزان استفاده از آنها را با نیازهای عملی خود هماهنگ کرده و محصولات آن را تا چندین سال به اکسید تبدیل خواهد کرد.

4- در خصوص تاسیسات  رآکتور آب سنگین اراک، ایران با استقرار اقدامات نظارتی بیشتر و بازطراحی و اصلاح  این رأکتور به منظور کاهش ظرفیت تولید سالانه پلوتونیوم غنی‌شده از 8 تا 10 گرم در سال به زیر 0.8 کیلوگرم در سال همکاری خواهد کرد. همین میزان 0.8 کیلوگرم نیز تا 78 درصد شکافت‌پذیر خواهد بود که این میزان برای تولید سلاح‌های اتمی کم و ناکافی است. همچنین طراحی مجدد و ساخت رآکتور خود به زمانی بین 5 تا 6 سال نیاز خواهد داشت.

5-  اجرایی کردن فتوای رهبر ایران در زمینه منع تولید و ذخیره سلاح‌های هسته‌ای و دیگر سلاح‌های کشتار جمعی یک تضمین اجرایی قدرتمند است. هنگام تبدیل این فتوا به مفاد اجرایی، نقض آن از سوی دادگاه  جرم تلقی شده و و تبعات قانونی به همراه خواهد داشت تاریخ ایران موجب می‌شود تا به سختی بتوان فتوا را زیر سوال برد. 

6- ایران بهای سنگینی برای برنامه هسته‌ایش پرداخت کرده و تاکنون با تحریم‌های یکجانبه و چند جانبه زیادی مواجه شده است. تحریم‌های وضع شده علیه ایران حتی از تحریم‌ها علیه کره شمالی که دارای بمب هسته‌ای است هم سنگین‌تر هستند. واقعیت  این استکه ایران در هزینه ساخت بمب را پرداخته ولی نه قصد ساخت بمب دارد و نه این کار را انجام داده است. همین امر نشانه‌ای روشن  از استواری  بر  استفاده صلح‌آمیز از فناوری هسته‌ای است. 

7- پیش از این نیز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شواهدی از انحراف برنامه هسته‌ای ایران به سمت تسلیحات اتمی نیافته است.

خبر در حال تکمیل است....


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار