شيراز؛

آیین «چمر» و خیمه‌سوزان در شیراز برگزار شد

در شب شام غریبان و غروب غمبار عاشورا، آیین سنتی «چمر» و خیمه‌سوزان در شیراز برگزار شد.

به گزارش گروه استان‌هاي باشگاه خبرنگاران؛ به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، مدیر اجرایی مراسم آیینی مذهبی خیمه‌سوزان و شام غریبان در این زمینه گفت: مراسم آیینی ـ مذهبی خیمه‌سوزان، به یاد دلاوری‌های حضرت امام حسین (ع) و یاران باوفایش در گذر هنر شیراز برگزار شد.

علی توانگر با اشاره به اینکه مراسم آیینی مذهبی خیمه‌سوزان در عصر عاشورا با حضور گسترده مردم سوگوار حضرت امام حسین (ع) در محل بولوار گلستان شیراز بعد از چهارراه ادبیات برپا شد، افزود: در این آیین چگونگی حمله سپاه یزید و مقابله یاران امام حسین (ع) و ستمگری‌های دشمنان خاندان پیامبر به نمایش گذاشته شد و پس از نماز مغرب و عشا نمایش آیینی شام غریبان محوطه تالار حافظ شیراز را در سوگ فرو برد.

وی ادامه داد: در مراسم یادشده، 80 هنرمند و بازیگر استان فارس، صحنه‌های شقاوت سپاه یزید و آتش زدن خیمه‌های خاندان پیامبر در دشت کربلا را بازآفرینی کردند که سرپرستی گروه بازیگران و هنرمندان برپاکننده آیین خیمه‌سوزان را «سعید بصیری» و شام غریبان را خانم طهماسبی و طراحی و هدایت، «سعید نظری» بر عهده داشت.

مدیر مجموعه فرهنگی هنری تالار حافظ شیراز تصریح کرد: در اجرای آیین خیمه‌سوزان، گروه تئاتر پویا به سرپرستی عباس چهل تنان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و انجمن هنرهای نمایشی این استان سهیم بودند و مراسم شام غریبان نیز برگرفته از آیین «چمر» که نوای غمباری است برگزار شد.

وی ابراز داشت: آیین «چمر» در سوگ عزیزان از دست رفته نواخته می‌شود، این مراسم در سه هنگام نزاع، تدفین و سوگواری تنظیم شده و ویژه مردان و خانواده‌های سنتی و معروف بوده ‌است.

توانگر خاطرنشان کرد: برای اجرای مراسم جایگاهی را تعیین می‌کنند که به «چمرگاه» معروف است و به نوا درآمدن سرنا و دهل نوای چمری آغاز می‌شود.

به گفته وی، بعد از صف‌بستن و قرار گرفتن علم و کتل‌ها در قسمت‌های مختلف صف، «بویش»ها و «راوکر»ها یا همسرایان مرثیه‌خوانی با نوایی مانند هق‌هق آغاز می‌کنند که اجرای این آیین در محوطه بیرونی به همراه شام غریبان محوطه تالار حافظ شیراز را در سوگ فرو برد.

مدیر مجموعه فرهنگی هنری تالار حافظ شیراز اضافه کرد: در مرکز میدان آیین «چمر» نیز یادمانی از یادگاری‌های شخص متوفی که شامل لباس‌ها، تفنگ و عکس‌های قاب شده اوست، به همراه تصاویری از بزرگان دیگر ایل که فوت کرده یا شهید شده‌اند، برپا می‌شود.

وی عنوان کرد: اسبی نیز به‌صورت نمادین، به نشانه یادگار رشادت و جنگاوری شخص متوفی، با پارچه‌های سنتی «هبر» آذین می‌کنند و زنان و دختران خانواده شخص متوفی در کنار این یادمان مستقر می‌شوند و زنان دیگر برای تسکین و اعلام همدردی به نوبت نزد آنها آمده و لحظاتی «وی» می‌کنند.

توانگر سپس افزود: این مراسم با ورود میهمانان مختلف و اعلام همدردی آنها تا زمان غروب آفتاب ادامه می‌یابد.

منبع: فارس

انتهای پیام/ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.