کار گروهی که در شکل پیشرفته آن به کار تیمی تبدیل می شود، از سلولها آغاز شده است. از زمانی که تک سلولیها پس از تقسیم در کنار هم ماندند، جامعه سلولی رو به تکامل گذاشت.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران، کار گروهی که در شکل پیشرفته آن به کار تیمی تبدیل می شود، از سلولها آغاز شده است. از زمانی که تک سلولیها پس از تقسیم در کنار هم ماندند، جامعه سلولی رو به تکامل گذاشت. حتی در جلبکها که تک سلولیها مستقل از همدیگر زندگی می کنند، همین در کنار هم بودنشان نفعی هر چند اندک برایشان به همراه دارد.

در جانوران پیشرفته، سلولها به تنهایی قادر به زندگی نخواهند بود و هر کدام در این جامعه سلولی وظیفه ای تخصصی به عهده دارند. زندگی اجتماعی و کار تیمی ریشه در غرایز ما و برخی جانوران دارد. مورچه، زنبور و موریانه که در این زمینه شهره اند.



مشاهده مستندهای زیبا در مورد زندگی گروهی شیرها، میرکتها، کفتارها ، بوفالوها، میمونها و … که در برخی موارد آنها را به کار گروهی و حتی تیمی وا می دارد، بسیار زیبا و آموزنده است.

پرواز گروهی سارها یا شنای گروهی ماهی های ساردین برای گیج کردن دشمن که در کمال تعجب بدون رهبر و تنها با چند قانون ساده انجام می گیرد، یا مهاجرت و پرواز تیمی و V شکل غازها برای حفظ آئرودینامیک لازم و خستگی کمتر و … مثالهایی در این موردند. با این حال یک مثال قوی ، شفاف و بسیار ضروری از کار گروهی و تیمی مربوط به تنها پرنده ای است که قادر است چندین هفته در سرمای کشنده قطب جنوب دوام بیاورد!



فرگشت پنگوئنهای قطب جنوب (به ویژه پنگوئن امپراطور) از لحاظ بدنی آنها را به راهکارهای مهمی برای مقابله با سرما مجهز کرده است: مانند پرهای متراکم، چربی زیر پوستی، ساز و کار فوق مهندسی کف پاها، متابولیسم ویژه و …! بدین ترتیب این پرندگان در سرمای زیر صفر که آدمی چند ساعت بیشتر دوام نمی آورد، به راحتی زندگی می کنند. با این حال پنگوئن‌ها برای محافظت از خود در برابر سرمای شدید زمستان قطب که دما به ۴۰ – درجه و حتی کمتر رسیده و بادهای آن با سرعت بیش از ۱۰۰ کیلومتر برای هر موجود زنده ای کشندهاست، راهبردی گروهی نیز دارند: آنها به شکل یک کلونی بزرگ دایره شکل در کنار هم جمع می‌شوند و هر یک به پنگوئن کناری خود می‌چسبد. آنهایی که در بیرون دایره بیشتر در معرض سرما هستند، پس از مدتی به آرامی به لایه‌های درونی دایره می‌آیند و این باعث ایجاد جنبشی با سرعت کم اما دائمی میان پرندگانی می‌شود که می‌خواهند برای در امان ماندن از سوز بادهای سرد به درون کلونی بروند.
 
در کل همه پنگوئن‌ها تجربه بیرون و درون کلونیرا به صورت عادلانه ای خواهند داشت و این به سود همه آنهاست. بدون این راهکار گروهی، حتی پنگوئنها نیز در سرمای شدید زمستان قطب جنوب تلف خواهند شد.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
Yyyyyyyttttttttttyyyyyyyyt
۰۷:۵۱ ۲۴ آذر ۱۴۰۰
مرسی
آخرین اخبار