وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی تاکید کرد زمان به رسمیت شناختن استقلال کردستان عراق نیست وکرد ها ایمن مسئله را در ک و به تشکیل دولت جدید در بغداد کمک کردند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ وزیر خارجه آمریکا در گفتگو با شبکه بلومبرگ تاکید کرد زمان به رسمیت شناختن استقلال کردستان عراق نیست.

مجری بلومبرگ از "جان کری "پرسید شاید موثرترین نیرو در نبرد علیه داعش کردها باشند. آیا وقت آن نرسیده است درباره به رسمیت شناختن استقلال دولت کردستان فکر کنید؟

کری گفت نه، فعلا وقت این کار نیست. کاملا روشن است که وقت این کار نیست. به علل زیادی وقت آن نیست. لازم است هر بار یک مسئله را دنبال کنیم. به نظر من رئیس جمهور بارزانی این مسئله را درک می کند به همین علت است او به تشکیل دولت جدید در بغداد کمک کرد. کردها در این تلاش مشارکت کردند. آنها متوجه شدند مهم است متحد باشند و در این تلاش علیه داعش متمرکز باشند و این مسئله می توانست برای ائتلاف مضر باشد. 

و زیر خارجه آمریکا ئر بخشی دیگر از سخنانش تاکید کرد رویکرد آمریکا و چین در خصوص کره شمالی شبیه یکدیگر است.

مجری  پرسید آیا چین در خصوص کره شمالی به آمریکا کمک می کند. آیا آنها درباره آنچه داخل کره شمالی اتفاق می افتد اطلاعات در اختیار آمریکا می گذارند. 

جان کری گفت چینیها در این خصوص به ما کمک می کنند. آنها تدابیری را بیشتر از آنچه یک سال پیش انجام داده بودند، اتخاذ کرده اند. وقتی بهار گذشته به چین سفر کرده بودم ، ما با یکدیگر مذاکره کردیم و در نهایت توافق کردیم تلاشهای آنها در خصوص کره شمالی افزایش پیدا کند و آنها به این وعده عمل کرده اند. آنها میزان سوخت جت را که به کره شمالی صادر می کردند کم کرده اند. آنها تجارت خود را با کره شمالی محدود کرده اند. آنها دست کم پنج یا شش بار با رئیس جمهور کره جنوبی دیدار کرده اند در حالیکه فقط یک بار با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی دیدار کرده اند. 

مجری گفت آیا می دانید واقعا در کره شمالی چه اتفاقاتی می افتد؟

جان کری گفت بله ما می دانیم. ما فکر می کنیم کیم جونگ اون تلاش می کند قدرت خود را تحکیم بخشد. او نگرانیهایی درباره آنچه در خصوص مسئولیت پذیری در قبال حقوق بشر و چهره ای که از این کشور نشان داده می شود، دارد. اقتصاد این کشور اصلا خوب نیست. 

آنها دغدغه هایی درباره کره جنوبی دارند. اگر قرار باشد میان دو کشور آشتی شود به نوعی آنها را محدود خواهد کرد. همچنین روشن است رهبر کره شمالی دغدغه های دیگری هم دارد. از جمله اینکه نخبگان و افراد پرقدرت و بانفوذ در کشورش چه کار می کنند و اینکه فرماندهی ارتش چگونه خواهد شد. قضاوت من این است و البته فکر می کنم چینیها نیز همین نظر را دارند که هنوز نوعی بلاتکلیفی درباره رهبر کره شمالی وجود دارد و معلوم نیست او می خواهد کدام طرف برود و چه کاری می خواهد انجام دهد. چینیها امیدوارند که بتوانیم هر چه زودتر دوباره گفتگوهای هسته ای شش جانبه را با کره شمالی از سربگیریم. امیدواریهای ما و چینیها شبیه یکدیگر است. ما می توانیم این کار را انجام دهیم اما نباید این کار فقط برای گفتگو باشد. ما می خواهیم مطمئن شویم کره شمالی حاضر است درباره خلع سلاح هسته ای گفتگو کند. ما ما می توانیم به این گفتگوها بازگردیم و ما همه گونه راههای جایگزین به کره شمالی پیشنهاد کرده ایم که اگر آنها به مذاکرات بازگردند و خلع سلاح را شروع کنند ، آنها می توانند در نهایت روابطی عادی با بقیه جهان داشته باشند و روابط اقتصادی برقرار کنند که بسیار به این کشور کمک خواهد کرد. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار