نخست وزیر عراق خبر نیویورک تایمز در خصوص همکاری آمریکا و عراق را تکذیب کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی العراقیه، حیدر العبادی در گفتگو با خبرنگاران درباره خبر بعضی رسانه ها از مخالفت دولت عراق با پیشنهاد آمریکا برای آزادسازی شهر موصل افزود: این خبر دروغ است. طرف آمریکایی درباره آزادسازی شهرهای عراق تصمیم گیری نمی کند، بلکه این تصمیم برعهده طرف عراقی است و ائتلاف بین المللی نقش کمک کننده را ایفا می کنند. ائتلاف بین المللی فرماندهی عملیات در عراق را برعهده ندارد و مسئول برنامه ریزی عملیات هم نیست.

العبادی گفت: ما همواره چنین شایعه هایی را می شنویم. ما طرحی را برای آزادسازی شهر موصل به خواست خدا در نظر داریم. کارشناسان این مسئله را با توجه به تحرکات نیروهای ما درک می کنند. در حالی که یک ماه پیش درگیریها در اطراف بغداد بود، هم اکنون درگیریها به بیجی و حدیثه و مناطق دور از بغداد کشیده شده است.

وی خاطر نشان کرد: مرجعیت خواهان حفظ کشور و حمایت از شهروندان است. بدون شک تغییر شرایط در عراق در درجه اول به لطف فتوای آیت الله سیستانی درباره جهاد کفایی بود. با صراحت باید بگویم شمار افرادی که بر اساس فتوای جهاد کفایی داوطلب شدند، بیشتر از توان دولت برای جذب این نیروهاست. بر اساس اطلاعات ما شمار افراد داوطلب به حدود نیم میلیون نفر رسید که ما توانایی جذب همه آنها را نداریم. ما فقط بخشی کوچکی از این نیروها را به خدمت گرفتیم.

نخست وزیر عراق گفت: جوانان برای دفاع از کشور داوطلب می شوند. آنها تقاضایی ندارند و بعضی از آنها از جیب خود خرج می کنند. انسان به این جوانان فداکار افتخار می کند. من افتخار می کنم که نخست وزیر این جوانان هستم.

حیدر العبادی افزود: پیروزی های اخیر به لطف همکاری بین همه نیروها و نهادهای دولتی از جمله نیروهای مردمی به دست آمد. به عنوان مثال در منطقه جرف الصخر هماهنگی کامل و دقیقی وجود داشت و نتایج آن هم برای همه شگفت آور بود. زیرا ما در مدت دو روز منطقه مهمی مانند جرف الصخر را آزاد کردیم. شما می دانیم در زمان اشغالگری آمریکا نیروهای آمریکایی از تصرف و تسلط بر این منطقه عاجز ماندند. این پیروزی نتیجه هماهنگی کامل بین نیروهای مردمی، نیروهای ارتش، نیروهای وزارت کشور، پلیس فدرال، اطلاعات و فرماندهی نیروی هوایی بود. همه این طرف ها برای رسیدن به این پیروزی هماهنگی و همکاری کردند.

العبادی خاطر نشان کرد: ما می خواهیم این تجربه در همه عراق تکرار شود. همه طرف ها باید در چارچوب و زیر نظر دولت عمل کنند. حتی نیروهای مردمی هم باید در چارچوب دولت عمل کنند. آیت الله سیستانی هم بر این مسئله تاکید کرده بود.

وی درباره تحویل تجهیزات کشف مواد منفجره به عراق گفت: ما تجهیزات جدیدی را در فرودگاه بغداد تحویل گرفتیم که این تجهیزات به ویژه در بغداد مستقر خواهد شد، زیرا بیشتر انفجارها در بغداد رخ می دهد. ما توانستیم تعداد انفجارها را در بغداد کاهش دهیم. ما به این تجهیزات برای کشف مواد منفجره نیاز داشتیم. ما می خواهیم این تجهیزات در اختیار ایست های بازرسی ارتش عراق در ورودی های شهرها قرار گیرد تا تردد مردم در داخل شهر تسهیل شود. ما از فناوری برای کمک به نیروهای مسلح استفاده خواهیم کرد. استفاده از فناوری می تواند تا حد زیادی به نیروهای مسلح در تامین امنیت کمک کند. 



انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار