مدیرکل محیط زیست استان آذربایجان غربی گفت: وقتی یک اکوسیستم رو به نابودی می‌رود به طور حتم تأثیرات نامطلوبی را بر جوامع محلی و خوداکوسیستم بر جای می‌گذارد.

حسن عباس نژاد،‌ مدیرکل محیط زیست استان آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران با اشاره به اثرات خشکی دریاچه ارومیه بر اکوسیستم منطقه گفت: وقتی یک اکوسیستم رو به نابودی می‌رود به طور حتم تأثیرات نامطلوبی را بر جوامع محلی و خوداکوسیستم بر جای می‌گذارد.
 
وی در ادامه افزود: دریاچه ارومیه از این قاعده مستثنی نبوده و خشک شدن دریاچه ارومیه بر اکوسیستم دریاچه و فدم و فلور که در دریاچه در حال زیست بودند، تأثیرگذار بوده است.
 
عباس‌نژاد با تاکید بر اقدامات اداره محیط زیست استان آذربایجان غربی برای کاهش اثرات نامطلوب خشکی دریاچه ارومیه بر حیات وحش منطقه اظهار داشت: سازمان حفاظت محیط زیست از طریق تغذیه مصنوعی یعنی انتقال علوفه و آب تلاش کرده است تا تنش‌های زیستی مربوط به حیات وحش در جزیره کبودان و به طور ویژه جزیره اشک را کاهش دهد.
 
مدیرکل محیط زیست استان آذربایجان غربی در ادامه درباره‌ی تأثیر نامطلوب خشک شدن دریاچه ارومیه بر جمعیت گونه‌های جانوری که پیرامون دریاچه ارومیه زیست می‌کردند بیان داشت: خوشبختانه در حوزه‌ی گونه‌های جانوری که در این اکوسیستم زندگی می‌کردند تغییرات خاصی ایجاد شده؟ و تنها در گونه‌ای که مورد تهدید قرار گرفت آرتیما بود که خوشبختانه با اجرای پروژه‌های موفق رو به تکثیر است.
 
عباس‌نژاد با اشاره به اجرای پروژه‌ها؟ موفق جهت احیا و حفاظت از اکوسیستم دریاچه ارومیه تصریح کرد: انتقال آب شرب برای حیات وحش از سواحل کحپان،‌ ؟ احداث سطوح آبگیر در جزایر برای انتقال آب و ارسال آب و علوفه با هلی‌کوپتر و سایر وسائل به جزایر دریاچه ارومیه از جمله پروژه‌های موفقی بوده است که در حفاظت از اکوسیستم دریاچه تأثیرگذار بوده است.
 
وی در ادامه با اشاره به پروژه‌هایی که در حال حاضر سازمان محیط زیست برای اجرای آن‌ها تلاش می‌کند، گفت: پروژه تکثیر و حفاظت از گوزن زرد در جزیره اشک و احیای تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه پروژه‌هایی شد؟ که در حال حاضر سازمان محیط زیست برای اجرائی کردن آن‌ها در تلاش است.
 
عباس‌نژاد با اشاره به پروژه‌های گوناگونی که جهت احیا دریاچه ارومیه اجرا می‌شود، بیان داشت: موفقیت یا عدم موفقیت این پروژه‌ها در طول زمان مشخص می‌شود، اما باید بدانیم که اجرای هر پروژه‌ای مشکلات خاص خود را به همراه دارد که از طرف متخصصانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند رصد و ارزیابی می‌شود تا در اسرع وقت برطرف شود.
 
وی در پایان با اشاره به دیدگاه برخی کارشناسان مبنی بر نابودی دائمی دریاچه ارومیه گفت: این که اگر تا 2 سال آینده دریاچه ارومیه احیا نشود به طور کامل از بین می‌رود یک دیدگاه کاملاً منفی است، دریاچه ارومیه یک اکوسیستم است که بارها خشک شده و مجدداً احیا شده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: اکوسیستم ، دریاچه ، ارومیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
کمال
۱۰:۲۰ ۱۳ آبان ۱۳۹۳
سلام
هرکاری لازمه باید بکنیم .بنده خودم ازطرف دانشگاه درسال75 رفتیم این جزایر را دیدم خیلی زیبا ومنحصربه فرد بود حیف هزاران خیف از بین برند. پیشنهاد دارم که ازمردم داوطلب و طرفدار محیط زیست منطقه استفاده شود.
آخرین اخبار