ویژه برنامه «شبهای مستند» به مناسبت تاسوعا و عاشورای حسینی اعلام شد.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران؛ ویژه برنامه « شبهای مستند » به مناسبت تاسوعا و عاشورای حسینی اعلام شد.

این برنامه که هر شب ساعت 18 به نمایش و نقد آثار شاخص سینمای مستند ایران می پردازد دوشنبه ، 12 آبان ماه مستند «حسینیه‌های تهران» به‌کارگردانی علیرضا رئیسیان را پخش می کند و سپس سه شنبه 13 آبان دو مستند «چهل‌قرآن» و«خیمه‌ ابدی» به‌کارگردانی یزدان کیانی از شبکه‌ مستند پخش می‌شوند و با حضور سعید قطبی‌زاده و کارگردانان مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرند.

«حسینیه‌های تهران» پژوهش تصویری در مورد هفت حسینیه، از قدیمی‌ترین حسینیه‌های تهران، بر اساس سه هدف تاریخچه، كاربرد و معماری است. همچنين اين مستند به گشت‌وگذار مردم‌شناسانه فارغ از ديدگاه‌هاي علمي به نقش اين مکان‌ها و محل‌هاي مربوط به متذکر شدن واقعه عاشورا مي‌پردازد.

«چهل‌قرآن» رسوم مردم وانان یکی از روستاهای چهارمحال و بختیاری را در آئین صد ساله‌ جمع‌آوری و بستن چهل‌قرآن بر مکان‌های پرتردد با حاجاتی چون بارش باران، کاهش مرگ و میر و جلوگیری از حوادث و بلایا به تصویر کشیده شده است.

 و«خیمه ابدی» نیز آداب و رسوم دیرپای برپایی خیمه و آتش زدن آن در ایام ماه محرم و بازسازی روز عاشورا در طاقانک، یکی از شهرهای استان چهارمحال و بختیاری که فرهنگ عزاداری دهه‌ی اول ماه محرم در آن با رسوم خاص و منحصر به فردی به اجرا درمی‌آید، را به تصویر می‌کشد.


انتهای پیام/ اس
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار