گلف نيوز در گزارشی به قلم جاناتان تيلور تحت عنوان فرصت‌هاي اقتصادی پيش روی جهان اسلام نوشت: منطقه خاورميانه در مسير رشد و شکوفايی اقتصادی حرکت می‌کند.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اينترنتي گلف نيوز در گزارشي به قلم جاناتان تيلور تحت عنوان فرصت هاي اقتصادي پيش روي جهان اسلام نوشت: منطقه خاورميانه در مسير رشد و شکوفايي اقتصادي حرکت مي کند و به عنوان کانون اصلي اقتصاد اسلامي مراکز مالي سنتي را به چالش کشيده است.

بر این اساس، دولت دبي اوايل سال 2014 ميلادي اعلام کرد قصد دارد ظرف مدت سه سال به پايتخت جهاني اقتصاد اسلامي تبديل شود.

بنا بر گزارشي که سال هاي 2013 و 2014 درباره بانکداري اسلامي در جهان منتشر شد شش کشور قطر، اندونزي، عربستان سعودي، مالزي، امارات عربي متحده و ترکيه که بازارهاي آنها به سرعت در مسير رشد و شکوفايي قرار دارد 78 درصد از دارايي هاي نظام بانکداري اسلامي در جهان را به خود اختصاص مي دهند.

اگرچه بيش از 300 بانک اسلامي در بيش از 50 کشور در سراسر جهان در حال فعاليت هستند، خاورميانه بزرگترين مرکز استقرار موسسات و نهادهاي اراء دهنده وام بشمار مي رود.

امارات عربي متحده و عربستان سعودي به سرعت در مسير تبديل شدن به قطب هاي اصلي ارائه خدمات مالي اسلامي حرکت مي کنند.

در حالي که بازارهاي اسلامي سنتي همچون انگليس، مالزي و اندونزي همچنان قدرت را در اختيار دارند، پيش بيني مي شود با آهنگ کنوني دارايي هاي بخش بانکداري اسلامي خاورميانه و شمال آفريقا تا سال 2015 ميلادي رشد 575 ميليارد دلاري داشته باشد.

علاوه بر اين انتظار مي رود دارايي هاي بانکداري اسلامي در قطر و امارات تا سال 2018 ميلادي از 25 ميليارد دلار فراتر رود.

مطابق با ارزيابي ها، 40 تا 50 درصد سپرده هاي مسلمانان در هشت تا ده سال آينده روانه بانک هاي اسلامي خواهد شد.

علاوه بر اين مطابق با مجمع بين المللي اقتصاد اسلامي ، دارايي هاي اين بانک ها سالانه 15 درصد رو به افزايش است و بر ارزش وام هاي اسلامي سالانه 40 درصد افزوده مي شود.

با توجه به افزايش درخواست ها ، پيش بيني مي شود تعداد بانک هاي ارائه دهنده خدمات اسلامي در جهان افزايش يابد.

احتمال مي رود درامد بانکداري اسلامي در شش کشور قطر ، اندونزي ، عربستان سعودي ، مالزي ، امارات و ترکيه با 19.7 درصد افزايش به يک تريليون و 600 ميليارد دلار تا سال 2018 ميلادي برسد که در مقايسه با سال 2012 افزايش نشان مي دهد.

در حال حاضر بانک هاي اسلامي به 38 ميليون مشتري در سراسر جهان خدمات مي دهند و دو سوم آنها در اين شش کشور قرار دارند.

سه بازار اصلي عضو شوراي همکاري خليج فارس از جمله قطر ، امارات عربي متحده و عربستان سعودي اعلام کردند سود بانک هاي اسلامي اين شش کشور براي نخستين بار در سال 2013 ميلادي از 10 ميليارد دلار فراتر رفته است و پيش بيني مي شود سود بانکداري اسلامي در اين کشورها تا سال 2018 ميلادي از مرز 25 ميليارد دلار عبور کند.

بانکداري اسلامي همچنان روندي رو به جلو طي مي کند و رشد آن 50 درصد سريعتر از کل نظام بانکداري است.

در سراسر خاورميانه و شمال آفريقا تنها 18 درصد حساب بانکي رسمي دارند و پيش بيني مي شود جمعيت مسلمان جهان تا سال 2030 ميلادي 30 درصد افزايش داشته باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار