مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، چالش‌های پیش روی ترویج و گسترش ورزش زورخانه‌ای را بررسی کرد.

به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس، دفتر مطالعات فرهنگی این مرکز اعلام داشت: آثار ماندگار، آیین‌ها و سنت‌های هر کشوری نشانگر و بیان کننده تاریخ و فرهنگ آن کشور است و آثار مفید، ارزش‌های فردی و اجتماعی را پررنگ می‌کند. ورزش باستانی نیز میراث فرهنگی و معنوی ورزش نیاکان ماست.

این ورزش ساختار مناسبی دارد و فرهنگ، آداب و رسوم، فتوت، جوانمردی، ادب، صفا و صمیمیت در آن نهفته است. علاوه بر آن مهارت‌های فردی و تیمی ورزش‌های زورخانه‌ای نیز آثار مثبتی دارد و به عنوان یک ابزار تربیتی مناسب برای تامین سلامت جسمی و روحی آحاد جامعه مفید است. 

با توجه به تاکید این امر از سوی حضرت امام خمینی (ره) و ضمن آنکه ارزش ورزش‌های زورخانه‌ای، ارتقای جایگاه آن در جامعه و ورزش در عرصه‌های داخلی و بین المللی یک ضرورت محسوب می‌شود در عرصه‌های مذکور علاوه بر تقویت هویت ملی و اسلامی می‌تواند باعث مشارکت و نقش آفرینی بیش از پیش ایرانیان در فرهنگ، جهانی شود، از این رو در سال‌های اخیر مسئولان کشور به ورزش‌های زورخانه‌ای توجه و سعی بر آن داشته‌اند تا ورزش زورخانه‌ای را در کشور احیا کنند و در ضمن، آن را در بعد بین المللی گسترش دهند.

ضرورت این امر زمانی بیشتر شده است که از سوی مقام معظم رهبری به توسعه این ورزش و جهانی کردن آن تاکید شده است به طوری که معظم له مطالباتی را در این زمینه مطرح کرده‌اند که ذیلا به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود: 

۱- به کارگیری پیشرفت‌های علمی و تکنیکی،
۲- تقویت بعد رقابتی،
۳- توسعه بعد بین المللی،  
۴- اصلاح علمی ورزش‌های زورخانه‌ای،  
۵- اضافه کردن فنون به ورزش‌های باستانی

گزارش حاضر تلاش کرده است میزان تحقق مطالبات ایشان در این حوزه، موانع و چالش‌های پیش رو و راهکارهای رفع آن‌ها را بررسی کند. 

از مهم‌ترین چالش‌های این حوزه می‌توان به وجود خلاهای قانونی و نظارتی، عدم بهره گیری مناسب از ظرفیت‌های آن به منظور همگانی کردن ورزش، کم توجهی رسانه‌های مختلف برای شناساندن این ورزش‌ها و نیز کمبود اعتبارات متناسب با انتظارات برای احیا و توسعه آن اشاره کرد.

انتهای پیام/
برچسب ها: مرکز ، مجلس ، ورزش ، زورخانه ای
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار