جشنواره سومین دوره کتابخانه‌های خانگی با هدف ترویج کتابهای کتابخانه‌های خصوصی در مجتمع‌های مسکونی که بصورت خودجوش فعالیت می‌کنند با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد استان تهران به صورت سراسری برگزار می‌شود.

 به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران؛عزت الله الوندی دبیر اجرایی سومین جشنواره کتابخانه‌های خانگی گفت: این جشنواره با حمایت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در هفته کتاب از 24 آبان تا 1 آذر با تشکیل ستاد خبری و فراخوان آثار برگزار می‌شود.

وی درمورد جزئیات طرح گفت: نحوه ارسال آثار دو مرحله خواهد بود. در مرحله اول شرکت‌کنندگان با ارسال عکس، فیلم و لیست کتابهای کتابخانه خود به ایمل جشنواره می توانند شرکت کنند و در مرحله بعد سیستم امانت‌دهی و فعالیت‌های جانبی نظیر لیست دریافت کتاب و نشست ‌های برگزار شده مورد ارزیابی قرار می گیرد.

عزت الله الوندی در بخش داوری افزود: پس از بررسی مستندات 25 نفر انتخاب می‌شوند و در مرحله نهایی داوران به صورت حضوری به کتابخانه ها مراجعه، تحقیق و ارزیابی می‌کنند؛و در بخش نهایی داوران 10 برگزیده خواهد داشت.

وی درمورد حمایت وزارت ارشاد گفت: این 10 برگزیده امکان انتخاب آزاد 100 عنوان کتاب از وزارت فرهنگ و ارشاد را خواهند داشت.

وی گفت: هدف اصلی این طرح ترویج فرهنگ کتابخوانی است و نیازمند تلاش های جمعی  است؛  کتابخانه های مجتمع‌های مسکونی و کارگاه ها که بصورت خود جوش تاسیس شده‌اند می توانند در این جشنواره شرکت کنند.

وی درمورد سرفصل های ارزیابی و امتیاز دهی جشنواره گفت:

1 . تعداد اعضای کتابخانه
 
2 . تعداد و تنوع کتاب

3 . طبقه‌بندی و فهرست موضوعی 

4 . فعالیتهای جمعی

5 . دارای کتابهای کودک و نوجوان

6 . سایر فعالیت‌های مرتبط با کتاب و کتابخوانی
 
وی خاطر نشان کرد: علاقه مندان می توانند آثار خود را تا 25 آبان به آدرس ایمیل jkhanegi@ gmail.com  ارسال و با شماره تلفن 88317755 و 88825467 تماس بگیرند.
 
 کتاب را باید به عنوان کالای فرهنگی تعریف کرد

محمود برآبادی نائب رئیس انجمن صنفی کودک و نوجوانان در نشست خبری سومین جشنواره کتابخانه‌های خانگی گفت: اولین دوره این جشواره در سال 81، دومین آن سال 86 و سومین مرحله آن در سال جاری همزمان با هفته کتاب برگزار می‌شود.

وی در تعریف کتابخانه‌های خانگی گفت: کتابخانه‌هایی که از طرف مردم بصورت خودجوش تاسیس شده و هیچ وابستگی دولتی و خصوصی ندارند و این کتابخانه ها شامل کتابخانه های مجتمع مسکونی، مغازه ها و کارگاهها می شود.

همچنین کتابخانه‌هایی که در مدارس بصورت خود جوش توسط دانش آموزان تشکیل شده را بدون حمایت وزارت آموزش و پرورش اداره می‌شود ، می توان تلقی کرد.

برآبادی گفت: این جشنواره 3 هدف دارد. ترویج فرهنگ کتابخوانی و بالا رفتن سطح سرمایه گذاری در حوزه کتاب، هدف بعد فعالیت‌های پیرامون کتاب و کتابخوانی، و هدف سوم فعالیت‌هایی نظیر خواندن مشترک کتاب، نقد کتاب، نشست‌های ادبی، و ایجاد محفل کوچکی با موضوع کتاب.
وی گفت: مواردی مشاهد شده کمه در تاکسی یا یک کارگاه خیاطی این کتابخانه‌های راه‌انداری شده و کتاب امانت داده می‌شود،که این جز کتابخانه‌های خانگی محسوب می شود.

وی خاطر نشان کرد: این جشنواره قرار نیست هر ساله برگزار شود زیرا تغییرات خاصی اتفاق نمی‌افتد و مسئولان و متولیان هیچ حمایتی نمی‌کنند و بهتر است با این روند هر 2 سال یکبار برگزار شود تا وقفه‌ای نیافتد.

انتهای پیام/

برچسب ها: جشنواره ، کتابخانه ، خانگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار