شهادت "امام حسین"(ع) به همراه یاران وفادارش، تبعید "امام خمینی"(ره) از قم به ترکیه، روز دانش‌آموز، آغاز هفته تربیت اسلامی، روز مبارزه با استکبار جهانی و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 13 آبان 1393 خورشیدی برابر با 10 محرم 1436 هجری و 4 نوامبر 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

عاشورای حسینی و شهادت "امام حسین"(ع) به همراه یاران وفادارش در صحرای کربلا توسط سپاه یزید (61 ق)
امام حسین (ع) پس از حرکت به سوی کوفه، با پیمان‌شکنی مردم آن سامان مواجه گردید. سپاهیان یزید که به دستور عبیداللَّه بن زیاد و به فرماندهی عمر بن سعد وارد صحرای کربلا شده بودند، مانع از رفتن امام از آن مکان گردیدند. سرانجام در دهم محرم سال 61 هجری دستان خود را به خون پاک فرزند رسول (ص) آغشته ساخته و یارانش را به شهادت رساندند. امام حسین (ع) در هنگام شهادت 57 سال داشتند و یازده سال از امامت ایشان گذشته بود.

امام حسین (ع) از روز نخست از مدینه با شعار امر به معروف و نهی از منکر حرکت کرد. از این دیدگاه، منطق امام حسین (ع) منطق اعتراض و تهاجم بر حکومت ضد اسلامی بود، منطق او این بود که چون جهان اسلام را منکرات و فساد و آلودگی فراگرفته و حکومت وقت به صورت سرچشمه‌ی فساد درآمده است، او به حکم مسؤولیت شرعی و وظیفه‌ی الهی خود، باید قیام کند.

اعدام انقلابی "عبدالحسین هژیر" وزیر رژیم پهلوی توسط "سیدحسین امامی" (1328 ش)
در جریان انتخابات دوره شانزدهم مجلس شورای ملی، جمعیت فدائیان اسلام با حمایت آیت اللَّه‌کاشانی، لیست افراد مورد نظر خود را برای شرکت در انتخابات ارائه دادند، اما هیچ کدام ازآنان در میان افراد انتخاب شده برای مجلس قرار نگرفتند. در این میان، انگشت اتهام به سوی عبدالحسین هژیر، وزیر دربار شاهنشاهی نشانه رفت. هژیر کسی بود که پس از شهریور 1320 ش به عنوان وزیر مقتدر دربار کاملاً به اوضاع مسلط بود و مورد اعتماد شاه قرارداشت. با این دیدگاه، سیدحسین امامی، از اعضای مرکزی فدائیان اسلام، مامور شد تا در نخستین موقعیت مناسب، هژیر را ترور کند. از این رو، فدائیان اسلام که هژیر را ابزار دست رژیم پهلوی می‌دانستند برای از میان برداشتن وی برنامه‌ریزی کردند و او را در سیزدهم آبان 1328 ش در مسجد سپهسالار اعدام انقلابی کردند. در این حال، امامی دستگیر شده و فوراً مورد بازجویی قرار گرفت. در نهایت دادگاه نظامی تهران، دو روز پس از این ترور، سیدحسین امامی را به اعدام محکوم کرد. این حکم در بامداد هیجدهم آبان آن سال به اجرا درآمد و با این اعدام، نخستین شهید جمعیت فدائیان اسلام تقدیم دین مبین گردید.

تبعید "امام خمینی"(ره) از قم به ترکیه توسط ایادی رژیم فاسد پهلوی (1343 ش)
کابینه اسداللَّه علم در مهرماه 1342 به دستور شاه، پیشنهاد آمریکا مبنی بر اعطای مصونیت قضایی به اتباع آمریکا را به صورت یک لایحه قانونی در هیئت دولت تصویب کرد و در اوایل 1343 ش از تصویب مجلس شورای ملی و سنا نیز گذشت. وقتی این خبر محرمانه به امام رسید، ایشان تصمیم گرفتند حقایق را به مردم گفته و آنها را از فاجعه بزرگی که به دست رژیم به وقوع پیوسته بود باخبر کنند. بنابراین پس از تبادل نظر با علمای بزرگ حوزه، در چهارم آبان 1343، با ایراد نطقی تاریخی، رژیم را رسوا کرده و مفاسد کاپیتولاسیون را مطرح نمودند.

به دنبال اعتراض شدید و گسترده امام خمینی علیه تصویب لایحه اعطای حق کاپیتولاسیون به اتباع آمریکایی مقیم ایران، ماموران مسلح شاه، نیمه شب سیزدهم آبان 1343، خانه امام را در قم محاصره کرده و از بالای دیوار، وارد منزل شدند. آنان امام را دستگیر و با اتومبیل به تهران منتقل کردند و از آنجا مستقیماً به ترکیه تبعید نمودند. این تبعید با واکنش شدید اقشار مردم مواجه شد و تظاهرات بسیاری در شهرها به راه افتاد.

کشتار دانش آموزان در دانشگاه تهران توسط مزدوران رژیم پهلوی و روز دانش‌آموز (1357 ش)
در 13 آبان 1357، صدها دانش‌آموز و دانشجو در چهاردهمین سالگرد تبعید حضرت امام خمینی (ره) به ترکیه، در دانشگاه تهران گرد آمدند تا بار دیگر پیوندشان را با رهبر بت‌شکن خویش به جهان اعلام نمایند. در ابتدا چند گلوله حاوی گاز اشک‌آور به سمت آنان پرتاب گردید و با رساتر شدن شعارهای تجمع‌کنندگان، تیراندازی نیز آغاز شد. این درگیری‌ها صبح و بعدازظهر ادامه یافت و دشمنان اسلام را بیش از پیش به رسوایی و شکست کشاند. در این فاجعه، 56 تن شهید و صدها نفر مجروح شدند. حضرت امام از پاریس در پیامی به این مناسبت فرمودند: "عزیزان من صبور باشید که پیروزی نهایی نزدیک است. من از این راه دور چشم امید به شما دوخته‌ام و صدای آزادی‌خواهی و استقلال‌طلبی شما را به گوش جهانیان می‌رسانم." از آن تاریخ به بعد، سیزدهم آبان ماه با عنوان روز دانش‌آموز، به عنوان حماسه خونین لاله‌های انقلاب در جریان نهضت اسلامی، گرامی داشته می‌شود.

آغاز هفته تربیت اسلامی (13 تا 19 آبان)
مسأله تربیت، مسأله حیات و ممات ملت هاست و بنای آن در خانواده آغاز و در محیط آموزش و اجتماع تکمیل می‌گردد. تربیت به معنای باروری و شکوفایی بذرهای نهفته و کشف گنجینه‌های پنهان در وجود انسان است. همچنین مربی، رسول آگاهی، رشد، خویشتن‌شناسی و دگرسازی است. از این رو به علت اهمیت فوق‌العاده امر تربیت در به کمال رساندن انسان، دولت جمهوری اسلامی ایران، در سال 1359 ش از سیزدهم تا نوزدهم آبان ماه هر سال را هفته تربیت نام نهاد که نخستین روز آن، روز دانش‌آموز نام گرفته است.

آغاز شکست و عقب نشینی نیروهای اشغال‌گر آلمان از شمال افریقا (1942 م)
سال 1942 م، شاهد آخرین پیروزی‌های هیتلر در صحنه جنگ جهانی دوم بود. تا قبل از دخالت مستقیم هیتلر در عملیات نظامی، فرماندهان ارتش آلمان، ضمن تلاش در تامین نظرات هیتلر و اجرای فرامین کلّی او، در چگونگی انجام این دستورات و تاکتیک‌های نظامی خود آزادی عمل داشتند، ولی مداخله هیتلر در جزئیات امر از اوایل سال 1942 م و دستورات غیر عملی او موجبات اختلاف نظر و برخوردهای شدید بین او و فرماندهان ارشد ارتش آلمان را فراهم آورد. هیتلر که تحمل مخالفت دیگران با نظریات و دستورات خود را نداشت، فرماندهان کارآمد خود را یکی پس از دیگری از کار برکنار کرد و به جای آن‌ها افسران کم تجربه را که کورکورانه از او اطاعت می‌کردند به درجات بالای فرماندهی ارتقا داد. با این تغییرات، استخوان‌بندی ارتش آلمان به هم ریخت و از اواخر سال 1942 م، شکست و عقب‌نشینی ارتش آلمان در تمام جبهه‌ها آغاز شد. در این میان، جبهه شمال افریقا نیز صحنه درگیری نیروهای آلمانی و انگلیسی بود که در جنگ تاریخی العَلَمین در 23 اکتبر 1942 م شاهد شدیدترین نبردهای دوطرف گردید و به وارد آمدن خسارات سنگین به نیروهای آلمانی و عقب‌نشینی آنان انجامید. در همین راستا، عقب‌نشینی نیروهای آلمان نازی در این منطقه به فرماندهی مارشال اروین رومِل که به روباه صحرا و قهرمان شکست‌ناپذیر معروف شده بود، از چهارم نوامبر همان سال آغاز شد و بدون وقفه در امتداد یک‌هزار و پانصد کیلومتر سواحل شمال افریقا ادامه یافت. این روال، در کل وضعیت جنگ نیز تاثیر گذاشت و آلمان را به انهدام کامل کشاند.

اختراع ترانزیستور توسط دانشمندان امریکایی (1948 م)
در چهارم نوامبر 1948 م، سه دانشمند امریکایی به نام‌های جان باردین، والتر هاوسربرتِن و ویلیام شاکلی، خبر اختراع خود با نام ترانزیستور را به اطلاع جهان رساندند. ترانزیستور از دو کلمه ترانس به معنی انتقال دادن و استور به معنی مقاومت، تشکیل شده است. این ترانزیستور چیزی جز دو تکه سیم بسیار کوچک که در یک پولک ساخته شده از عناصر فلزی نیمه هادی است، نبود. ترانزیستور، یک وسیله یک سوکننده، تقویت کننده و نوسان سازِ بسیار عالی است و به محض برقراری اتصال و ولتاژ، شروع به کار می‌کند. دوام و مقاومت ترانزیستور در مقابل ضربه و ارتعاش زیاد است و به دلیل همین مزایا، از آن در رادیو، تلویزیون و تلفن و... استفاده می‌کنند. کار ترانزیستور بر پایه این حقیقت استوار است که الکترون‌های موجود در نیمه رساناها می‌توانند به دو صورت متفاوت، جریان برق را برقرار کنند. امروزه و با گسترش صنایع، از ترانزیستور استفاده‌های فراوانی می‌شود و کاربرد آن گسترده‌تر گردیده است.


تسخیر لانه جاسوسی آمریکا و روز مبارزه با استکبار جهانی (1358 ش)
با پیروزی انقلاب اسلامی، باران توطئه‌ها باریدن گرفت و شیطان بزرگ، آمریکا، با دخالت‌های آشکار و پنهان، سعی در ایجاد جریان‌های انحرافی در نهضت مردمی داشت. همچنین در سراسر کشور به ویژه در دانشگاه‌ها حرکت‌هایی صورت می‌گرفت تا جوّ سیاسی جامعه را پیچیده کرده و به نفع آمریکا به پیش ببرند. در چنین شرایطی دانشجویان مسلمان پیرو خط امام، با درک فرمایش امام مبنی بر این که همه گرفتاری‌های ما از آمریکاست، به عنوان لبیک به بیانات امام و وادار کردن آمریکا به استرداد شاه و اموال ملت ایران، سفارت آمریکا در تهران را به تصرف خود درآورند.

فردای آن روز، امام، حرکت دانشجویان را تایید کردند و آن را انقلابی بزرگ‌تر از انقلاب اول خواندند. با فتح لانه جاسوسی، علاوه بر افشای ماهیت چهره‌های سازشکار داخلی ودمیده شدن روحیه بیداری، هوشیاری، وحدت و همبستگی در امت مسلمان، ابهت پوشالی آمریکا در جهان شکسته شد و هیئت حاکمه آمریکا را به خفت کشاند.

انفجار بمب در حرم امام رضا (ع) در عاشورای حسینی توسط منافقین (1415 ق)
در بعداز ظهر عاشورای سال 1415 ق برابر با 30 خرداد 1373 ش، در حالی که مردم عزادار، در اوج برگزاری مراسم بزرگداشت قیام تاریخی امام حسین (ع) بودند، بمبی در داخل حرم مطهر و نزدیک مرقد منور حضرت ثامن الحجج امام رضا (ع) منفجر شد و عاشورای حرم رضوی در مشهد مقدس رقم خورد. در پی این انفجار، ده‌ها تن از زائران و علاقمندان اهل‌بیت در حرم امام رضا (ع) شهید یا مجروح شدند و خسارت زیادی به حرم مطهر وارد آمد.

هلاکت "عبیداللَّه بن زیاد" توسط سپاهیان مختار (67 ق)
در روز عاشورای سال 67 قمری، شش سال پس از واقعه‌ی کربلا، درست همان روزی که سپاهیان یزید به فرمان عبیداللَّه بن زیاد فاجعه‌ی خونین کربلا را به وجود آورده و امام حسین (ع) و یارانش را مظلومانه به شهادت رسانده بودند، لشکریان عبدالملک بن مروان به فرماندهی عبیداللَّه بن زیاد و لشکریان مختار بن ابی‌عبیده ثقفی به فرماندهی ابراهیم بن‌مالک اشتر در ساحل "نهر خاذر" در چهارفرسخی شهر "موصل" با هم به نبرد پرداختند و از طرفین تعداد بی‌شماری کشته شدند. سرانجام لشکریان شام با از دست دادن هفتاد هزارتن، رو به هزیمت نهاد و طعم تلخ شکست را پذیرا شدند. مهم‌ترین حادثه‌ی این نبرد، کشته شدن عبیداللَّه بن زیاد (فرمانده لشکریان شام) به دست ابراهیم بن مالک اشتر بود که با یک ضربت شمشیر، از کمر به دو نیم شد و به هلاکت رسید. در این جنگ همچنین شمربن ذی الجوشن نیز کشته شد.

شهادت عالمِ مبارز "میرزا علی ثقة الاسلام تبریزی" توسط عوامل روس در تبریز (1330 ق)
میرزا علی ثقةالاسلام تبریزی فرزند میرزا موسی، در سال 1377 قمری در خانواده‌ی علم و دیانت دیده به جهان گشود. در ایران و عتبات عالیات و در حوزه‌ی درس اساتید بزرگی چون فاضل اردکانی، شیخ زین‌العابدین مازندرانی و شیخ علی یزدی کسب فیض نمود. در سال 1308 قمری به تبریز مراجعت نموده و به تدریس علوم اسلامی و رسیدگی به امور مذهبی و اجتماعی مردم همت گماشت. وی در قیام و حکومت ملی مردم آذربایجان، به ویژه شهر قهرمان‌پرور تبریز فعالیت چشمگیری داشت. قزّاق‌های روسیه‌ی تزاری که به پشتیبانی حکومت استبدادی محمدعلی شاه قاجار، تبریز را به اشغال نظامی خود در آورده بودند، با قیام مردمی این شهر به رهبری ثقةالاسلام تبریزی مواجه شده و پس از درگیری سنگین، مفتضحانه شهر را ترک نموده و تن به صلح دادند. اما مرتکب خیانت شده و یک روز پس از امضای صلح‌نامه و خلع سلاح مجاهدین، توپخانه‌هایشان، آتش بار سنگینی را بر شهر تبریز آغاز کرده و زمینه‌ی ورود پیاده نظام را فراهم نمودند. شهر، به اشغال قزاق‌ها درآمد و از سوی اشغال‌گران، کشتار بی رحمانه‌ای در خیابان‌ها و کوچه‌ها به راه افتاد. مردم به ناچار شهر را ترک گفته و به اطراف پناهنده شدند ولیکن مجاهدین، سنگر خویش را ترک نکرده و از شهر خارج نشدند. بسیاری از آنان که در شهر مانده بودند، دستگیر شده و برخی از آنان به دار کشیده شدند. از جمله شهید ثقةالاسلام تبریزی پس از تحمل شکنجه‌های فراوان، به چوبه‌ی‌دار اشغالگران آویخته شد و در عصر عاشورای 1330 ق برابر با 10 دی 1290 شمسی، روحش به لقاءاللَّه پیوست.

تولد "فردریک بانتینگ" پزشک کانادایی و کاشف انسولین (1891 م)
فردریک گرانْتْ بانتینگْ، دانشمند کانادایی در 4 نوامبر 1891 م در کانادا متولد گردید. فردریک از 29 سالگی به عنوان محقق در دانشگاه به کار پرداخت و به مدت 20 سال تا سال 1941 م استاد دانشگاه تورنتو بود. بانتینگ مدتی نیز در کشورهای انگلستان و فرانسه، به تحقیق و مطالعه پرداخت. در 27 ژوئیه 1922 م آزمایش‌ها و تلاش وی به نتیجه رسید و به همراه دو تن از همکارانش موفق به جداسازی هورمون انسولین شد. این مسئله، انقلابی در درمان بیماری قند به وجود آورد و باعث شهرت این پزشک 30 ساله گردید. پاسخ مثبت آزمایشات بانتینگ بر روی حیوانات، به استفاده از انسولین در بیماران قندی از سال 1923 م منجر گردید که به نجات جان میلیون‌ها انسان انجامید. وی سرانجام در 21 فوریه 1941 م در پنجاه سالگی درگذشت.

فروپاشی امپراتوری اتریش به دنبال شکست در جنگ جهانی اول (1918 م)
امپراتوری اتریش - مجارستان از جمله دول محور بود که به همراه آلمان وارد جنگ جهانی اول شد و این جنگ را به مدت چهار سال ادامه داد. با پایان جنگ در سال 1918 م و شکست دولت‌های محور، کشورهای پیروز بر اساس قراردادهای خود، نظام‌های حکومتی و حتی جغرافیایی کشورهای شکست خورده را تغییر دادند. در این میان، امپراتوری اتریش موجودیت خود را از دست داد و متلاشی شد. بر این اساس امپراتوری اتریش هَنْگری به سه کشور اتریش، مجارستان و چکسلواکی تجزیه شد و قسمت‌هایی از آن نیز به کشورهای ایتالیا، یوگسلاوی، روسیه، لهستان و رومانی تعلق گرفت. متفقین علاوه بر آن، امپراتور اتریش را برکنار کردند و موجبات اعلام جمهوری را در این کشور فراهم ساختند. از آن پس، جمهوری اتریش در سرزمین کنونی آن کشور که تنها 12 درصد اراضی امپراتوری پیش از جنگ اتریش - مجارستان را در بر می‌گرفت به وجود آمد.

هلاکت "اسحاق رابین" نخست‌وزیر جنایت‌کار رژیم اشغال‌گر قدس (1995 م)

تأسیس سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) (1946 م)
یونسکو که مخفّف کلمات لاتین سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد است، یکی از مهم‌ترین کارگزاری‌های تخصصی سازمان ملل است که در چهارم نوامبر 1946 م تأسیس شد و تقریباً کلیه کشورهای سازمان ملل متحد در آن عضویت دارند. وظیفه اصلی این سازمان، همان طور که از نام آن برمی‌آید، توسعه همکاری‌های بین‌المللی در زمینه امور آموزشی، علمی و فرهنگی است و یونسکو در اجرای این وظیفه، اقدامات موثری در امر سوادآموزی، تحقیقات علمی و حفظ و حراست آثار فرهنگی و باستانی در سطح جهان به عمل آورده است.

هیأت مدیره 58 نفری یونسکو برای نظارت بر برنامه‌های آن توسط کنفرانس عمومی این سازمان، مرکب از نمایندگان کشورهای عضو، انتخاب می‌شوند و حداقل سالی دو بار تشکیل جلسه می‌دهد. مقر یونسکو در شهر پاریس فرانسه بوده و تا سال 2002 م، تعداد 185 کشور در آن عضویت داشته‌اند.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار