نماینده ویژه آمریکا در ائتلاف علیه داعش:

آمریکا از همکاری ایران در نبرد با داعش استقبال می‌کند

"جان آلن" در مصاحبه با شبکه خبری الجزیره در پاسخ به سوالی درباره نقش ایران در این نبرد گفت: همانطور که جان کری وزیر امور خارجه اذعان کرد ما از نقش سازنده همه کشورها در این عملیات استقبال می کنیم و بر همین اساس از نقش سازنده ایران هم استقبال خواهیم کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران ، نماینده ویژه آمریکا در ائتلاف علیه داعش تاکید کرد در حال حاضر آمریکا در این زمینه با ایران همکاری ندارد.

نماینده ویژه باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در ائتلاف جهانی برای مقابله با داعش اذعان کرد برای پیروزی در این نبرد باید با دولت مرکزی و نیروهای امنیتی عراق همکاری نزدیک داشت.

ژنرال آلن گفت" رئیس جمهور اوباما درباره این موضوع به صراحت اعلام کرده است همانطور که دیگر مقامات نیز همین عقیده را داشته اند، که این جنگ کوتاه مدت نخواهد بود. باید همه کشورهای عضو ائتلاف تلاش کنند و راه های مختلف را برای تضعیف و در نهایت شکست کامل داعش به کار ببندیم. بدون تردید رسیدن به این هدف زمان بر است. کارهای بسیاری باید انجام دهیم و ائتلاف هنوز در آغاز راه است. این عملیات به تازگی آغاز شده است و مطمئن هستم موفق خواهیم شد. برای دست یابی به این هدف به طور همزمان گام هایی برداشته شده است. آشکارترین گام ما، اقدام نظامی به منظور ایجاد ثبات در عراق است و برهمین اساس بازسازی دوباره نیروهای امنیتی عراق را آغاز کرده ایم. اما هم زمان گام های دیگری نیز برداشته می شود. ما قصد داریم در پنج جبهه عملیات را انجام دهیم. نخستین جبهه یا مرحله از عملیات که روشن است همان اقدام نظامی است. دومین مرحله همکاری کشورها به عنوان ائتلاف برای متوقف کردن ورود مبارزان خارجی به عراق و سوریه، از بین بردن راه های تامین مالی داعش، انجام عملیات های بشردوستانه و در عین حال حمایت از اقدامات بشردوستانه و پنجم هم از بین بردن مشروعیت داعش به عنوان یک سازمان است. 

مجری الجزیره در ادامه از الن سوال کرد، شما گفته اید که برنامه ریزی برای آزادسازی شهر موصل دست کم یک سال طول می کشد. علت آن چیست؟ 

آلن در پاسخ گفت:" اجازه دهید این موضوع را روشن کنم. من گفتم برآورد کرده ایم این کار را در مدت یک سال انجام دهیم. قصد من از این حرف تعیین زمان برای این کار نبوده است که یک عملیات نظامی است. کاری که اکنون انجام می دهیم این است که به طور همزمان در حال انجام سه کار هستیم. علاوه بر انجام حملات هوایی ، در حال تعلیم و آموزش نیروهای امنیتی عراق هستیم که تا امروز در این عملیات شرکت ندارند. برخی از نیروهای امنیتی عراق نیز که در حال جنگ با داعش هستند نیز تحت فشارند که ما از آنها نیز حمایت می کنیم. کار دیگری که انجام می دهیم، ایجاد توانمندی های محلی در نیروهای امنیتی عراق است تا بتوانند در این نبرد مشارکت داشته باشند. بنابراین سومین حوزه ای که در عملیات خود بر آن تمرکز داریم ارتقاء و تقویت بخش امنیتی و بازسازی حوزه امنیتی عراق است. برهمین اساس همکاری بسیار نزدیکی با وزارت کشور و دفاع عراق خواهیم داشت تا آنها را برای ورود و همکاری در این نبرد آماده کنیم. بنابراین همه این اقدامات به طور همزمان در حال انجام است: آموزش، مشاوره و کمک، ایجاد و اصلاح ظرفیت های نیروهای عراق.

آلن گفت با این حال باید بپذیریم ما یک ائتلاف هستیم و همه باید با هم همکاری کنیم. البته همکاری نزدیک با نیروهای امنیتی عراق بسیار مهم است. البته از همکاری و نقش مثبت همه قبایل در عراق نیز استقبال می کنیم. تلاش می کنیم قبایل را متقاعد کنیم با نیروهای امنیتی عراق همکاری کنند تا این نیروها بتوانند امنیت و ثبات را در کشور برقرار کنند.

در ادامه مصاحبه مجری الجزیره با اشاره به سفر جان الن به منطقه، و یکی از اهداف آن آموزش مخالفان دولت سوریه سوال کرد، برای رسیدن به این هدف چه اقداماتی انجام شد؟ قصد داریم سه مرکز آموزشی راه اندازی کنیم که در آنجا عناصر ارتش آزاد سوریه و عناصر میانه روی مخالف دولت سوریه را آموزش دهیم. در انجا آنها را آموزش می دهیم، مجهز می کنیم و دوباره به سوریه اعزام می کنیم تا علیه داعش و همچنین دولت سوریه مبارزه کنند.



انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۰۸ آبان ۱۳۹۳
اما ایران نباید با امریکا همکاری کند .
آخرین اخبار