لاریجانی در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان:

گزارش احمد شهید "نامعتبر" است/ دیگران باید درباره سابقه حقوق بشری غرب قضاوت کنند

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گزارش جدید نماینده ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران را فاقد اعتبار خواند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ دبیرستاد حقوق بشر قوه قضاییه ایران گفت: گزارشگر ویژه باید درعمل به اصول بی‌طرفی پایبند باشد.

محمد جواد لاریجانی در خصوص گزارش بی‌پایه و اساس "احمد شهید" گفت: این گزارش،گزارش معتبر و براساس مدرک و دلیل نیست.

وی افزود:ما درایران اعدام داریم اما بیشتراین اعدام ها به خاطر جرایم مربوط به مواد مخدر است که جنگ با مواد مخدر به نفع همه جهان از جمله آمریکا و دیگر جوامع غربی است. بنابراین جهان غرب باید از جنگ یک جانبه و خستگی ناپذیر ایران علیه جرایم مربوط به مواد مخدر تشکر کند.

محمد جواد لاریجانی گفت: تقریبا نود درصد اعدام ها مربوط به مجازات مربوط به مواد مخدر بوده است. حتی یک مورد درباره زنا نبوده است.

محمد جواد لاریجانی در خصوص اعدام "جباری"، فرد متهم به قتل، گفت: قضاوت کشورهای غربی قطعا عادلانه و معقول و براساس شاهد و مدرک نیست. شما می دانید در پرونده "ریحانه جباری" یک دختر متهم به قتل بیرحمانه علیه شخص دیگری شده است.روند رسیدگی دادگاه هفت سال به طول انجامید و این پرونده از یک دادگاه به دادگاه دیگر ارجاع می شد و قضات متعددی ریاست آن را برعهده داشتند. قطعا ما خوشحال نیستیم فردی شخص دیگری را به قتل رساند یا اعدام شود اما شما می دانید موضع دولت تلاش برای گرفتن بخشش از خانواده درجه اول بود. متاسفانه رسانه ها و سیاستمداران غربی از فضا برای جلب رضایت از خانواده درجه اول بهره برداری کردند.من فکر می کنم آنچه که ایران انجام داد، کاملا قانونی و براساس روند قضایی مناسب بود. بنابراین هیچ اشتباهی صورت نگرفت. هیچ کشوری در جهان نتوانست بگوید ما در نظام قضایی خود در کجا اشتباه کردیم.

محمد جواد لاریجانی گفت: حرف های "جباری" بیش از هفت سال شنیده شد.تصمیم دادگاه طی یک شب انجام نشد. وکلا نتوانستند قضات حتی یک قاضی را اقناع کنند. قضات یکی پس از دیگری و هیئت قضات سه نفره، پنج نفره،هفت نفره نتوانستند قانع شوند. بنابراین همه قضات به این نتیجه رسیدند که وی به صورت عمدی این قتل را مرتکب شد و این قتل برای دفاع از خود نبود.

محمد جواد لاریجانی در خصوص بازداشت جیسون رضائیان خبرنگار واشنگتن پست گفت: ما بسیار متاسف هستیم که این خبرنگاران  با عنوان خبرنگار به ایران آمدند اما متاسفانه آنها در فعالیت هایی وارد شدندکه افراد امنیتی ما  این فعالیت ها را فراتر از کار خبرنگاری توصیف کردند. موضع ما این نیست که فتوی صادر کنیم.آنها فرصت زیادی برای دفاع از خود دارند.قطعا اتهاماتی علیه آنها مطرح است و بازداشت آنها براساس قانون و به دستور قضات است اما بهرحال ما امیدواریم آنها بتوانند از خود دفاع کنند. آنها فرصت زیادی برای دفاع از خود دارند.

محمد جواد لاریجانی گفت:شما می دانید که ما خیلی آماده گزارش دادن هستیم و با مکانیسم های مختلف نظارت بر حقوق بشر به خصوص سیستم یو پی آر که اخیرا معرفی شده است،همکاری می کنیم.ما در زمینه گزارش دادن و همکاری با سیستم یو پی آر بسیار فعال هستیم.نخستین بار است که کشورها بر کرسی داوران و قضات غیر از خود می نشینند.آمریکا ،انگلیس ، فرانسه و دیگر کشورهای غربی باید در این میز بنشینند و دیگران درباره سابقه حقوق بشری آنها قضاوت کنند. بنابراین ما مشکلی با مکانیسم گزارش دادن نداریم.

محمد جواد لاریجانی گفت:گزارشگران ویژه بعد از انقلاب به ایران آمدند که برخی از آنها دعوت نشدند. حدود شش یا هفت گزارشگر  به ایران آمدند و بعدا این روند متوقف شد. دلیل آن ساده است.ما انتظار نداریم گزارشگر بیاید از ایران تعریف و تمجید کند یا گزارشی دهد که فقط از ایران تعریف کند بلکه گزارشگری می خواهیم که به حقایق پایبند باشد و متد خوب و ارزیابی شفاف داشته باشد.این که علیه ما باشد یا به نفع ما باشد،مهم نیست. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار