رییس پژوهشکده علوم دریایی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران:

نمونه برداری از اسکله کنارک صورت می گیرد

مقصود لو گفت : در پی خبر مرگ و میر ماهیان در محدوده اسکله کنارک، کارشناسان مرکز اقیانوس شناسی دریای عمان و اقیانوس هند(چابهار) از اسکله کنارک بازدید و نمونه برداری کردند.

عبدالوهاب مقصود لو رییس پژوهشکده علوم دریایی در گفتگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران گفت : در پی خبر مرگ و میر ماهیان در محدوده اسکله کنارک و بازدید کارشناسان مرکز اقیانوس شناسی دریای عمان و اقیانوس هند(چابهار)، بیشترین مرگ ومیر ماهیان در داخل اسکله کنارک گزارش شد. بطوریکه در بقیه نوار ساحلی تلف شدن ماهیان مشاهده نگردید. 

وی افزود : بیشتر ماهی های تلف شده دارای جثه کوچک و از یک یا دو گونه «اکثراً از نوع ساردین» مشاهده شد. 

مقصود لو تصریح کرد : از آنجایی که ماهی ساردین طبیعت حساسی دارد، کمبود اکسیژن (در اثر به وقوع پیوستن کشند قرمز) ممکن است یکی از دلایل مرگ این ماهی ها باشد.  
 
وی اظهار داشت : و بر مبنای بررسی های میدانی و آزمایشگاهی قبلی که درموقع مونسون و بعد ازمونسون (سال های 92-93) در خلیج چابهار و اسکله کنارک صورت گرفته، مواد مغذی در نزدیک اسکله کنارک در غلظتهای بالا مشاهده شده است البته کارشناسان بر این باورند که چون در موقع مونسون لنچ های صیادی اکثراً در اسکله کنارک پهلو گیری کرده اند حجم بالای از فاضلاب را به دریا تخلیه نموده واز انجائیکه اسکله کنارک به صورت یک محیط بسته می باشد، تخلیه آب داخل اسکله به کندی صورت می گیرد و بعد از مونسون سطح آب آرام شده لذا میکرو ارگانیسم ها در غلظت بالای مواد مغذی سریعاً رشد نموده واکسیژن آب را مصرف نموده و ماهیان کوچک خفه شده و تلف گردیده اند البته آزمایشهای زیستی در مورد فعالیت میکرو ارگانیسم ها باید صورت بگیرد. 
 
وی خاطرنشان کرد : در حال حاضر کارشناسان پژوهشی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی در حال بررسی فاکتورهای فیزیکی و شیمیایی آب و نیز نمونه بافت ماهی از مناطق آلوده هستند و اظهار نظر در خصوص علت مرگ و میر و نیز فرضیات مرتبط در این خصوص متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد. 



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.