پایگاه اینترنتی صدای روسیه در گزارشی درباره سفر معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ایران به روسیه نوشت: "سورنا ستاری" معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ایران 27 اکتبر (پنج مهر) برای دیداری کاری وارد مسکو شد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، در برنامه معاون رئیس جمهور ایران نشست‌های این مسئول بلندپایه ایران با "آندری فورسنکو" دستیار رئیس جمهور روسیه، "دیمیتری روگوزین" معاون نخست وزیر روسیه و "دمیتری لیوانوف" وزیر آموزش و علوم روسیه پیش‌بینی شده بود.

مسائل مربوط به همکاری روسیه و ایران در زمینه فناورهای پیشرفته در این دیدار مورد بحث قرار گرفت.

"النا دونائوا" کارشناس مسائل خاورمیانه اعلام کرد: برای کشورهای توسعه یافته مانند روسیه، ایران هیچ نفعی به عنوان شریک طرح‌های تحقیقاتی نداشت. در حال حاضر اوضاع به طور کلی تغییر کرده است. در ده- پانزده سال اخیر ایران توانست نتایج خوبی در زمینه‌های علمی و فناوری به دست بیاورد. به موازات آن، محققان روس بیش از پیش به نتایج تحقیقات ارائه شده توسط محققان ایرانی علاقمند شده‌اند.

در سال 2015، سرمایه‌گذاری‌های دولتی در علم و نوآوری تکنولوژیک در ایران تا سه درصد تولید ناخالص داخلی افزایش خواهد یافت. هر سال چهار تا پنج میلیارد دلار از بودجه به این هدف اختصاص داده می شود. مطابق با قانون بودجه، همه شرکت‌های دولتی باید نیم تا سه درصد وجوه مالی خود را به برنامه‌های مرتبط با فناوری‌های جدید اختصاص دهند.

در مجموع 500 مرکز تحقیقاتی از جمله 250 تأسیسات صنعتی در این کشور فعالیت می کنند و بیش از 500 مجله در ایران منتشر می شود. توجه ویژه‌ایی به آموزش محققان در این کشور شده است. این کشور بیش از 2000 مرکز آموزش عالی دارد که چهار و نیم میلیون دانشجو در آنها مشغول به تحصیل هستند.
نسبت دانشجویان به جمعیت (80 میلیون نفر) یکی از چشمگیرترین نسبت‌ها در جهان است (پنج درصد). به علاوه ایران نزدیک به 100 هزار مدرس مجرب دارد.

محققان ایرانی توانسته‌اند نتایج بسیار خوبی در زمینه‌های نانوفناوری و بیوتکنولوژی، پزشکی، داروسازی و شیمی پلیمری به دست آورند.

کار داروسازان ایرانی در زمینه درمان سرطان همینطور یا ام اس بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

به علاوه برخی داروهای هومئوپاتی ایرانی می توانند توجه محققان روس را به خود جلب کنند همینطور داروهایی که در جراحی قلب مورد استفاده قرار می گیرند.

همزمان، ایران نیز علاقه زیادی به فناوری‌های روسی نشان می دهد. به گفته سورنا ستاری، ایران به استفاده از  پتانسیل روسیه در زمینه‌های هوانوردی، فضا، انرژی‌های تجدیدپذیر و ارتباطات علاقمند است.

محققان ایرانی همچنین به رادیولوژی، بیوتکنولوژی، ژنتیک، مهندسی نساجی، بیوانفورماتیک و فناور‌های اطلاعات علاقمند هستند.

البته بخش نفت و پتروشیمی، فناوری‌های لیزر و نوری، انرژی هسته‌ای و حرارتی و همکاری نظامی- فنی که ایران علاقه ویژه‌ای به آن دارد، را نباید فراموش کرد.

دیدار فعلی سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ایران از روسیه احتمالا زمینه‌ساز فرصت‌های جدیدی خواهد بود و تسریع توسعه روابط سودمند متقابل را بین دو کشور در زمینه فناوری و علم سبب خواهد شد.



انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار