رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی عنوان کرد

تجلی عدالت نسبی در کتاب ارزشهای نسبی خدمات سلامت

همایش یکروزه روسای مراکز پزشکی، آموزشی و درمانی دانشگاههای علوم پزشکی مستقر در پایتخت و روسای بیمارستانهای بخش خصوصی درخصوص بررسی راهکارهای اجرای کتاب ارزش‌های نسبی خدمات سلامت با حضور دکتر آقاجانی معاون وزیر بهداشت برگزار شد.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ در ابتدای این همایش دکتر پیوندی رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رئیس سازمان نظام پزشکی استان تهران ضمن تسلیت ایام محرم و سوگواری حضرت ابا عبدا... الحسین (ع)، اظهار امیدواری کرد این نشست هم اندیشی منشا خیر و برکت برای نظام سلامت باشد تا بتوانیم با همکاری یکدیگر در فضایی صمیمانه و با آرامش، ضمن کاستن چالش‌ها و دغدغه‌های نظام سلامت، خدمت شایسته تری به مردم ارائه دهیم و از تنشهای احتمالی بکاهیم. 

دکتر پیوندی هدف از این نشست را بررسی راهکارهای اجرایی کتاب ارزش‌های نسبی خدمات سلامت و اطلاع رسانی موارد نظارتی آن برشمرد و با اشاره به حمایت دولت از حوزه سلامت با وجود تنگناهای مالی و اعتباری اظهار داشت: بعد از دو دهه گلایه‌مندی جامعه پزشکی از تعرفه‌های غیر متعارف امیدواریم با همکاری یکدیگر و اجرای صحیح و دقیق کتاب ارزشهای نسبی خدمات سلامت در مراکز پزشکی دولتی و خصوصی شاهد کاهش مسایل و دغدغه‌های نظام سلامت باشیم. 

وی با اشاره به گلایه‌مندی انجمن‌های علمی تخصصی و جامعه پزشکی از روند افزایش ضرایب جراحی، بیهوشی و داخلی و ویزیت‌ها در سالهای گذشته گفت: دولت تدبیر و امید با تاکیدات ریاست جمهور و دیدگاه عالی وزیر بهداشت درصدد بر آمد که این گلایه‌مندی به طریقی کاهش یابد تا بتوانیم وفاقی را در جامعه خدوم و فرهیخته پزشکی ایجاد کنیم. 

وی افزود: در سال ۹۳ با تحولات چشمگیری در حوزه سلامت مواجه شدیم که طلیعه آن با ابلاغ سیاست‌های کلی سلامت از سوی مقام معظم رهبری آغاز شد و شاهد اجرای مرحله اول طرح تحول نظام سلامت در هفت بسته طلایی بودیم. در ادامه مرحله دوم طرح تحول سلامت در حوزه بهداشتی به اجرا درآمد. سپس مرحله سوم طرح تحول سلامت با ابلاغ کتاب ارزشهای نسبی خدمات سلامت از اول مهرماه کلید خورد که این اتفاق مبارک با استقبال گسترده جامعه پزشکی روبرو شد. 

رئیس سازمان نظام پزشکی استان تهران در ادامه گفت: برای تدوین این کتاب، کار‌شناسی بسیار زیادی صورت گرفت و از همکاری و مشارکت انجمن‌های علمی تخصصی، اعضای بوردهای تخصصی، اعضای سازمان نظام پزشکی و همه صاحبنظران حوزه سلامت در این زمینه بهره گیری شد تا بتوانیم ضمن کاهش گله‌مندی و دغدغه‌های جامعه پزشکی، خدمت بهتری به مردم ارائه دهیم. 
دکتر پیوندی با بیان اینکه در سه دوره پیشین وزارتخانه نیز برای تهیه و تدوین این کتاب تلاشهای زیادی صورت گرفته بود اما به دلایل مختلفی نظیر عدم وجود ساختار تنظیم شده یا عدم وجود اراده کافی به منصه ظهور نرسید اظهار داشت: با حمایتهای رییس جمهور، دیدگاه متعالی و پشتکار وزیر بهداشت و تلاش همه سازمانهای ذیربط از جمله سازمانهای بیمه گر، سازمانهای نظام پزشکی و انجمن‌های علمی تخصصی منجر شد که این کتاب به شکلی وارد سیستم نظام سلامت کشور شود. 

وی افزود: ما سالهاست که با این کتاب کار انجام می‌دادیم و هرساله تلاش می‌کردیم مقداری ضریب آن را به شکل طولی افزایش دهیم تا باعث کاهش دغدغه‌ها شویم. اما این کتاب که به کتابی موسوم به کالیفرنیا (تالیف سال ۱۹۸۴) بر می‌گردد، ۲۰ سال بود دست نخورده و پیشرفت‌های متعددی که در امر تشخیص و درمان پزشکی رخ داده و تکنیک‌های نوینی که امروزه در علوم پزشکی وجود دارد در این کتاب اصلا دیده نشده است. 

دکتر پیوندی در ادامه گفت: با توجه به این موارد این ضرورت احساس شد که کتاب جدید ارزش‌های نسبی خدمات سلامت باید در جامعه پزشکی تعریف شود تا بتوانیم بر اساس این کتاب شاهد ایجاد وفاق کلی در بخش خصوصی و دولتی باشیم. 

وی عدم توجه به شاخص‌های تعیین کننده وزن خدمت (مثل زمان عمل، ریسک برای بیمار، ریسک برای پزشک، فن و مهارت پزشک) در بعضی از رشته‌ها را بعنوان ضرورتی دیگر برای بازنگری کتاب قبلی برشمرد و افزود: اخذ وجه غیر متعارف در رابطه بین پزشک و بیمار در تعداد قلیلی از همکاران ضرورت دیگری برای لزوم این بازنگری بود. گرچه این اتفاق به تعداد معدودی رخ می‌داد ولیشان و منزلت جامعه پزشکی را زیر سوال می‌برد که عمده‌ترین دلیل آن نیز عدم وجود تعرفه مناسب با خدمت ارایه شده از سوی جامعه پزشکی بود. برخوردهای خیلی جدی در این خصوص صورت نمی‌گرفت و همه متقاعد بودند که ساختار و تعرفه‌ها باید اصلاح شود تا براساس آن‌ها همه همدل یک کار را انجام دهند. 

رئیس سازمان نظام پزشکی استان تهران خاطرنشان کرد: پس از شش ماه کار‌شناسی با حضور انجمن‌ها، سازمانهای نظام پزشکی و صاحبنظران حوزه سلامت قرار شد که برای این منظور از کتاب ۲۰۰۴ کالیفرنیا بهره بگیریم اما با شرایط داخل کشور و ایران تطابق داده شود و منبعی برای جامعه پزشکی باشد. 

وی در ادامه گفت: گرچه این کتاب جدید بار مالی زیادی به بخشهای دولتی و بیمه‌های تکمیلی وارد می‌کرد اما همه متقاعد شدیم که باید دست به دست یکدیگر بدهیم تا این کار انجام شود. بالحمدا... در این کتاب عدالت نسبی که بخش دولتی و خصوصی و همه دوستان در نظام سلامت به دنبال آن هستند متبلور شده و تجلی پیدا کرده است. هرچند ممکن است نقایصی نیز داشته باشد که براساس نظر وزیر بهداشت سه ماه برای بازنگری آن فرصت داریم. 

وی با اشاره به روند تصویب این کتاب، بحث نظارتی و کاهش دغدغه‌های تیم‌های نظارتی بر اجرای مفاد کتاب را امر بسیار مهم دیگری عنوان کرد و گفت: همه ما باید متحد و متفق القول بر اساس موازین این کتاب حرکت کنیم و کسی خارج از چهارچوب و ضوابط مندرج در این کتاب عمل نکند. جلسات متعددی در این خصوص با بیمارستانهای دولتی و خصوصی برگزار شد و ما نیز با توجه به عملیاتی شدن این کتاب، مکلف بودن همه بیمه‌های پایه و تکمیلی بر اجرای کتاب و استقرار تیم‌های نظارتی از ۱۵ آبان در تهران درصدد برگزاری این نشست هم اندیشی و اطلاع رسانی در سطح تهران برآمدیم. 
وی همسو و همگام شدن سازمان نظام پزشکی، وزارت بهداشت، انجمنهای علمی و تخصصی، اعضای بوردهای تخصصی، روسای بیمارستانهای دولتی و خصوصی را در این خصوص پشتوانه عظیمی برای پیشبرد کار‌ها برشمرد و گفت: همه بیمارستانهای دولتی و خصوصی و خیریه، سازمانهای بیمه گر و بیمه‌های تکمیلی باید در راستای اجرای کامل این کتاب حرکت کنند. 

دکتر پیوندی خاطرنشان کرد: هدف ما اجرای مفاد اصلی کتاب است و این موضوع که اتفاق خاصی خارج از ضوابط آن رخ ندهد و خود ما نظارت کافی بر انجام آن داشته باشیم تاشان و منزلت جامعه پزشکی حفظ شود و بر اساس تصویب شورایعالی بیمه، هیات دولت و شواریعالی نظام پزشکی یک سیستم نظارتی شکل گرفته است تا بر اجرای دقیق مفاد کتاب نظارت داشته باشد. این تیمهای نظارتی در استان‌ها مستقر هستند و سامانه‌ای نیز برای این منظور طراحی شده است تا انشاء ا... با همکاری یکدیگر در فضایی آکنده از همدلی و همراهی در این مسیر پیش رویم. 

رئیس دانشگاه اظهار داشت: سیستم‌های نظارتی از ۱۵ آبان فعال خواهد شد و انتظار این است که دست به دست هم داده و در راستای اجرای صحیح کتاب حرکت کنیم و اگر عده قلیلی خارج از ضوابط کتاب عمل می‌کنند خودمان به آنان تذکر دهیم و نگذاریم بی‌تدبیری عده قلیلی در جامعه پزشکی تدبیر دولت تدبیر و امید را دچار اشکال کند و اعتماد به جامعه پزشکی و روابط بین وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی و همه اجزای نظام سلامت خدشه دار شود. 

در این نشست هم اندیشی دکتر زالی رئیس سازمان نظام پزشکی کشور، دکتر سید محمود طباطبایی مشاور وزیر بهداشت در امر سلامت، دکتر پیوندی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و رئیس سازمان نظام پزشکی استان تهران، دکتر جعفریان رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر میر اسماعیلی رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر نوربخش مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، روسا و مدیران ارشد سازمانهای نظام پزشکی استان تهران، دانشگاه‌ها، سازمانهای بیمه گر، انجمن‌های علمی تخصصی، بیمارستانهای خیریه و خصوصی، مراکز جراحی محدود و جمعی دیگر از صاحبنظران و مسوولان حوزه سلامت نیز حضور داشتند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار