دادگاه ویژه بنگلادش رهبر مهمترین حزب اسلامگرای این کشور را به اتهام جنایت جنگی به اعدام محکوم کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از خبرگزاری فرانسه، دادگاه ویژه بنگلادش روز چهارشنبه رهبر مهمترین حزب اسلامگرای این کشور را به اتهام جنایت جنگی در مدت مبارزه مرگبار برای استقلال این کشور در سال 1971 به اعدام محکوم کرد.

" موتیور رحمان نظامی"، 71 ساله و رهبر حزب جماعت اسلامی بنگلادش در مورد قتل عام، تجاوز و غارتگری متهم شناخته شد و به مجازات اعدام محکوم شد. 

 مقامات این کشور در آستانه صدور این حکم، از بیم تکرار درگیری های خشونت آمیز سال 2013 در پی صدور حکم اعدام دیگر رهبران جماعت اسلامی به خاطر جنایت های سال 1971،  تدابیر امنیتی را در سراسر کشور تشدید کردند.

براساس آمار رسمی دولت داکا، جنگ استقلال بنگلادش در برابر پاکستان سه میلیون کشته و به گفته منابع مستقل، این جنگ بین 300 هزار تا 500 هزار کشته بر جا گذاشت.

دادگاه بین المللی جنایات بنگلادش، اعلام کرد موتیور رحمان نظامی نقشی مهم در گروه شبه نظامی اسلامگرای البدر که طرفدار پاکستان بود، بر عهده داشت. این گروه شبه نظامی در کنار ارتش پاکستان می جنگید تا استان آنها در منطقه پاکستان بماند.

"حیدر علی"، دادستان این نهاد قضایی جنجالی که سال 2010 از سوی دولت این کشور تاسیس شد، گفت رهبر جماعت اسلامی عامل قتل عام معلمان، نویسندگان و پزشکان بود و این یک حکم تاریخی است.

در درگیری های سال 2013، دهها هزار نفر با نیروهای نظامی درگیر شدند. در این خشونت ها و ناآرامی ها بیش از 500 نفر جان خود را از دست دادند.

امروز چهارشنبه نیروهای پلیس و مرزبانی در پایتخت و شهرهای مهم کشور مستقر شدند.

ابتدا قرار بود این حکم ماه ژوئن صادر شود. اما جلسه محاکمه در آخرین لحظه به علت فشار خون بالای متهم به تعویق افتاد. متهم پیشتر در ماه ژانویه به اتهام دست داشتن در قاچاق گسترده تسلیحات به نفع جدایی طلبان هندی در 10 سال پیش، به مرگ محکوم شده بود.

در پی اعلام این حکم حزب جماعت اسلامی بنگلادش خواستار برگزاری اعتصاب سراسری 72 ساعته شد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار