روزنامه وال استریت ژورنال نوشت روابط آمریکا و ایران به سبب برخی منافع مشترک ، از جمله بر سر جنگ با داعش ، به سوی تنش زدایی سیر می کند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه وال استریت ژورنال در شماره امروز خود در اینترنت در مقاله ای به قلم "جی سولومون" و "ماریا ابی حبیب" نوشت: مقامات ارشد آمریکایی و عرب می‌گویند دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و ایران ، که مشغول مذاکرات مستقیم هسته ای اند و با تهدید مشترک داعش مواجه اند ، در یک سال گذشته وارد نوعی تنش زدایی موثر شده اند.

این تغییر می تواند توازن قدرت را در منطقه به طور اساسی تغییر دهد و ممکن است متحدان کلیدی آمریکا مانند عربستان سعودی و امارات عربی متحده را که نقش محوری در ائتلاف ضد داعش دارند ، از آمریکا دور کند.
 
اسرائیل نیز معتقد است آمریکا شرایط مذاکرات با ایران را تضیف کرده است.

به گفته مقامات آمریکایی، ماههای اخیر آغازگر یک تغییر بوده است زیرا دو کشور به دلایل گوناگون ، که مهم ترین آنها تقویت روند گذار مسالمت آمیز قدرت در بغداد و کابل و پیگیری عملیات نظامی علیه داعش در عراق و سوریه بوده است، در یک صف قرار گرفته اند. 

دولت اوباما همچنین به شکل چشمگیری موضع خود را در برابر مهم ترین متحدان ایران ، یعنی حماس و حزب الله لبنان ، نرم تر کرده است. مقامات ارشد آمریکایی گفتند دیپلمات های آمریکایی ، از جمله جان کری وزیر امور خارجه این کشور، ماه ژوئیه ‌از طریق واسطه های ترک و قطری با رهبران حماس در مذاکرات آتش بس که هدفش پایان دادن به حملات راکتی حماس به اسرائیل بود ، مذاکره کردند.

ولی نصر، رئیس دانشکده مطالعات بین المللی پیشرفته در دانشگاه جان هاپکینز و از مقامات سابق دولت اوباما گفت: این نشان می دهد که هرچند ما ترکیه و کشورهای عربی را نزدیکترین متحدان خود می دانیم ، منافع و سیاست های ما با منافع و سیاست های ایران همگرایی یافته است. این یک واقعیت ژئوپولیتیک در این مقطع زمانی ، و بیش از یک سیاست هوشیارانه از جانب آمریکاست.

مقامات دولت اوباما تاکید کردند که سیاست های منطقه ای خود یا جنگ با داعش را به طور مستقیم با ایران هماهنگ نمی کنند. آنها همچنین گفتند تحریم های اقتصادی اصلی آمریکا علیه تهران ، حماس و حزب الله همچنان باقی است.

این مقامات در عین حال گفتند مذاکرات فشرده آمریکا با ایران از سال گذشته درباره مسئله هسته ای به ثبات خاورمیانه کمک و تفاهم میان آنها را تقویت کرده است.
وندی شرمن ، مذاکره کننده ارشد آمریکا در مذاکرات هسته ای با ایران هفته گذشته گفت: جهان اکنون آشکارا وضع بهتری دارد و اگر رهبران هر دو طرف این گشایش را نادیده گرفته بودند ما اکنون در چنین وضعی نمی بودیم.

برخی مقامات ایرانی، گفته اند در جنگ با داعش می توان همکاری بیشتری با آمریکا داشت ، اما فقط در صورت دستیابی به یک توافق هسته ای.

منتقدان دولت آمریکا ، از جمله اسرائیل و کشورهای عربی ، معتقدند کاخ سفید مصمم است برای دستیابی به یک پیروزی بزرگ در حوزه سیاست خارجی برای باراک اوباما ، با ایران به توافق هسته ای برسد. 

یک مقام دفاعی ارشد آمریکایی که روی مسئله عراق کار می کند گفت: آنها (آمریکایی ها) می خواهند روی داعش متمرکز شوند و برای همین به ایران نیاز دارند.

تعامل دیپلماتیک غیرمستقیم دولت اوباما با حماس موجب ناراحتی اسرائیل و کشورهای عربی متحد آمریکا شده است. جان کری و دیگر مقامات آمریکایی تابستان امسال در مذاکرات آتش بس به طور مرتب پیام های خود را از طریق دیپلمات های قطری و ترک به خالد مشعل ، مسئول سیاسی حماس ، می رساندند.

مقامات اسرائیلی و عرب معتقدند این تعامل به تقویت وجهه حماس می انجامد. 
مقامات آمریکایی و عرب و ایرانی می گویند آتش بس منطقه ای میان واشنگتن و تهران آتش بسی شکننده است و ممکن است به سادگی نقض شود.

دو طرف تا اواخر نوامبر مهلت دارند به یک توافق جامع دست یابند. مقامات آمریکایی می گویند احتمال حصول چنین توافقی 50/50 است.




انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار