میراث استان فارس نسبت به هر برهه‌ی زمانی اکنون نیازمند همکاری و کمک مسئولان به منظور جلوگیری از تخریب آثار تاریخی و برخورد با عاملان تخریب است.

سیامک بصیری مسئول بافت تاریخی و فنی میراث فارس در خصوص تخریب خانه "حلی‌ساز" در گفتگو با خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگارانگفت: مدتی است که این اتفاق تلخ در پیرامون آثار تاریخی استان فارس رخ می‌دهد و تخریب خانه "حلی‌ساز" ساعت 2:30 بامداد پنج‌شنبه یکم آبان‌ماه صورت گرفت.

مسئول بافت تاریخی میراث استان فارس تصریح کرد: در تخریب و نابودی آثار تاریخی استان عوامل بسیاری دخیل هستند زیرا خانه تخریب شده مخروبه نبوده و کاملاً سالم و قابل کاربری بود و قبل از تخریب برق، گاز، آب، خانه قطع شده و سپس کار تخریب صورت گرفته است.

بصیری افزود: قدمت خانه مذکور به دوره پهلوی اول برمی‌گردد و در تاریخ 89/3/10 با شماره 89840 به ثبت فهرست آثار ملی رسید، اما اکنون به طور کلی تخریب شد.

بصیری عنوان کرد: حدود دو هفته پیش در مجاورت خانه حلی‌ساز خانه تاریخی پورنواب بنایی از عصر قاجار که قدمت بیشتری داشت، نیز تخریب شد.

کارشناس فنی میراث استان فارس اظهار داشت: بناهای تخریب شده در محله گود عربان جنب بازار حاجی در کوچه سجاد اما اکنون هیچ نشانه آثاری از آنها بر جای نمانده و تخریب شده‌ی این خانه را نیز شبانه جمع‌آوری کردند و انگار که اصلاً در این نقطه مکانی تاریخی بوده است.

وی تصریح کرد: خانه‌های تخریب شده در نقشه شهرسازی فارس دیده شده و به حفاظت و مرمت آنها توجه و تأکید شده است.

بصیری تأکید کرد: نبودن امکانات و ابزار به صورت کافی و همچنین کم‌بودن نیروی انسانی در حوزه یگان حفاظتی باعث سوء استفاده متجاوزان و عواملان تخریب شده است.

مسئول بافت‌های تاریخی میراث استان فارس بیان کرد: مدیر کل میراث استان در خصوص دلایل تخریب آثار تاریخی در استان و برخورد با عاملین تخریب از مسئولان شهرستان شیراز، استان فارس و مسئولان کشوری خواهان همکاری و توجه بیشتر به منظور جلوگیری و متوقف کردن این پدیده ناخوشایند در استان شده است.

وی افزود: به شدت پیگیری خواهیم کرد و با عاملین تخریب برخورد می‌کنیم.

انتهای پیام/
برچسب ها: تاریخی ، میراث ، تخریب ، آثار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار