رییس سازمان نظام پزشکی کشور:

جامعه پزشکی باید حفظ و صیانت از کتاب و اجرای دستورالعمل‌های آن را برعهده بگیرد

همایش یکروزه روسای مراکز پزشکی، آموزشی و درمانی دانشگاه‌های علوم پزشکی مستقر در پایتخت و روسای بیمارستان‌های بخش خصوصی درخصوص بررسی راهکارهای اجرای کتاب ارزش‌های نسبی خدمات سلامت با حضور معاون درمان وزارت بهداشت برگزار شد.

 به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دکتر علیرضا زالی در همایش بررسی راهکارهای اجرایی کتاب ارزشهای نسبی خدمات سلامت اظهار داشت: جامعه پزشکی باید حفظ و صیانت از کتاب و اجرای دستورالعمل‌های آن را برعهده بگیرد. 

رییس سازمان نظام پزشکی کشور ضمن ابراز خوشنودی از حضور در این نشست هم اندیشی با حضور افراد دست اندرکار نظام سلامت در استان تهران گفت: کار بزرگ و فاخری که این روز‌ها در کشور شواهد عینی آن را مشاهده می‌کنیم اجرای طرح تحول نظام سلامت است که باعث شده است جامعه پزشکی با امید بیشتری آینده را نظاره کند. 

وی در ادامه داد: بیش از هر زمان دیگری، جامعه پزشکی و مجموعه نظام سلامت با امید بیشتری به آینده، نگاههای نوید بخش بیشتری را جستجو می‌کنند که باید قدر این شرایطی که در آن همگی همسو و همصدا با تفاهم و همدلی و وفاق عمومی در راستای کاهش چالشهای جامعه پزشکی تلاش می‌کنند را بدانیم. 

دکتر زالی خاطر نشان کرد: کتاب ارزش‌های نسبی خدمات سلامت بعنوان تحولی شگرف در شیوه شناسایی تعرفه گذاری در سالهای اخیر در کشور پایه گذاری شده است. با توجه به اینکه روش تعرفه گذاری از روش نسبتا متعارف و سنتی پیروی می‌کرد و ضرایب ریالی مد نظر بود بطور معمول تنها فاکتوری که در این خصوص مورد توجه قرار می‌گرفت بخشی از تورم در سطح کشور بود. 
رئیس سازمان نظام پزشکی کشور ادامه داد: به دلیل اینکه در سالهای اخیر نوعی تورم عمومی و تورم تخصصی در کشور ایجاد شد، نظام تعرفه گذاری با شیب بسیار ملایمی به جلو حرکت کرد که این مساله شکاف عمیقی را در جامعه پزشکی ایجاد کرد و موجبات تلخکامی را در جامعه فرهیخته پزشکی به وجود آورد. 

وی گفت: مشکل عمده‌ای که در این خصوص وجود داشت این بود که با روشهای سنتی چه تغییری باید در ضرایب ریالی صورت می‌گرفت تا به بخشی از مطالبات فرو خفته جامعه پزشکی در بحث تعرفه گذاری پاسخ داده شود. 

دکتر زالی افزود: روش دوم این بود که به شکل اساسی ساز و کار‌ها، تغییراتی پیدا کنند تا بر اساس سازو کاری نوین، تعرفه گذاری انجام شود که در این خصوص با همکاری وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی و وزارت رفاه این اتفاق شگرف در حوزه تعرفه گذاری افتاد و مکانیسم‌های تعرفه گذاری، این تغییرات را احساس کرد. 

وی گفت: در واقع به جای اینکه ضرایب ریالی مبنای تعرفه گذاری قرار بگیرد مجموعه عوامل مترتب مورد توجه قرار داده شد که در این زمینه انجمن‌های علمی و تخصصی بیشتر از هر بخش دیگری صاحبنظر بودند و می‌توانستند با نظرات کار‌شناسی خود این مساله و آیتم‌های مربوطه را تشریح کنند. 

رییس سازمان نظام پزشکی کشور افزود: چیزی که امروز بعنوان کتاب ارزش‌های نسبی خدمات سلامت در اختیار ما است از تکنولوژی نوینی بهره جسته است تا بعد از دو دهه فقدان و خلاء بزرگ تعرفه گذاری در کشور، با این کتاب جدید خلا مزبور پر شود. 
دکتر زالی در ادامه گفت: مبانی تکنیکال حرفه‌ای و پشتیبانی کار‌شناسی این کتاب با بهره گیری از سه منبع تدوین شد؛ اولین منبع ۲۷ انجمن علمی تخصصی ذیربط بودند که نهایتا در دو بخش متفاوت نظرات نهایی خود را در مورد این کتاب اعلام کردند و پس از تصویب نهایی در هیات وزیران، نشست مشترکی ایجاد شد و آخرین تغییرات این کتاب اتفاق افتاد که ماحصل آن مجموعه مستنداتی بود که امروز اختیار ما است. 

وی افزود: منبع دوم اعضای هیات‌های بورد تخصصی هستند که افراد مورد اعتماد جامعه پزشکی می‌باشند و معمولا در کسوت آکادمیک اشراف کافی در هر حوزه‌ای را به دارند. گروه یا منبع سوم افراد مورد وثوق جامعه پزشکی هستند که گروه سوم کتاب را مورد مطالعه و بازنگری قرار دادند. در این دوره شش ماهه کار فشرده و سنگینی در مبانی این کتاب صورت گرفت که کاری بسیار ارزشمند است که در مجموعه وزارت بهداشت و نظام سلامت جامعه صورت گرفته است. 

دکتر زالی خاطرنشان کرد: نکته قابل ذکر دیگر این است که در سالهای گذشته بسیاری از اعمال و مداخلات در کتاب قدیم وجود نداشت یا اینکه مبانی آن کاملا منسوخ شده بود و در این خصوص لیستی تحت عنوان لیست سیاهه تعدیلی پیوست کتب قبلی ارائه شد تا در این خصوص ارائه دهندگان خدمات پزشکی متضرر نشوند. 

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور گفت: حدود پنج هزار آیتم در کتاب جدید دیده شده که حدود ۱۷۰۰ عنوان تعرفه‌های جدید هستند و ۳۰۰ عنوان نیز برای اولین بار در نظام بیمه پایه کشور مورد قبول واقع شده‌اند و این‌ها اتفاقات بزرگی است که در گذشته رخ نداده و گام بلندی است. 
وی با اشاره به اینکه هم اکنون فضای گفتمان در جامعه پزشکی مبتنی بر کرامت و احترام است، تاکید کرد باید این روزهای مبارک را قدر دانست و گفت: در کنار تمامی دستاوردهای جامعه پزشکی و اعتماد کامل دولت به جامعه پزشکی در حوزه سلامت رویکرد جامعه پزشکی باید حفظ و صیانت از کتاب و اجرای دستورالعمل‌های آن را برعهده بگیرد و با توجه به اینکه جامعه پزشکی به اوج بالندگی رسیده است از ظرفیت‌های متعالی بهره ببرد و فرایند خود نظارتی و خود پالایشی را خود بر عهده بگیرد و امروز در صحنه سرنوشت ساز تاریخی که فضای جامعه برای صیانت از حقوق وجود دارد متعهدانه به این بسته پافشاری کنند. 

وی افزود: جامعه پزشکی به گونه‌ای عمل کند تا همه کار‌ها در فضاهای ایجابی عبور پیدا کند و این راهکاری راهبردی است و صحنه ارائه خدمات را به گونه‌ای فراهم کنیم تا چهره مشعشع پزشکان و پیشکسوتان درخشان‌تر از پیش بروز کند تا با درک عمیق از شرایط کشور ادامه دهنده راه باشند و تعهد اخلاقی خود را ابتدا در قبال مردم و در ادامه در قبال دولت بکار گیرند. 

دکتر زالی گفت: از جامعه پزشکی خواستاریم تا در فرایند تحول سلامت در کشور سهیم باشند و این امر محقق نمی‌شود مگر با نگاهی راهبردی و استراتژیک در جامعه پزشکی و در این راستا خود از کتاب صیانت کند و نظارت را نیز خود بر عهده بگیرد. 

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور در پایان اظهار داشت: برون مایه این تحول خجسته ملی همراهی و همگامی جامعه پزشکی است و امروز جامعه پزشکی ورود خود را به ابعاد نظارتی از طریق انجمن‌های علمی تخصصی و همه پیشکسوتان فرض ملی می‌داند که امیدوارم اعضای دولت احساس این همگامی و مسئولیت پذیری حرفه‌ای را درک کنند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار