ساری؛

سهم ایران از بیابان‌ها دو برابر سرانه جهان است

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در ایران 33میلیون هکتار بیابان داریم، گفت: سهم ایران از بیابان‌ها دو برابر سرانه جهان است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران،، خداکرم جلالی صبح امروز در نشست استانداران هفت استان درباره امضای تفاهم‌نامه حفاظت در مدیریت پایدار منابع طبیعی در سالن اجتماعات کارخانه چوب و کاغذ مازندران اظهار داشت: تغییر اقلیم و گرم شدن کره زمین، کمبود آب شیرین، بیابان‌زایی و تخریب سرزمین و افزایش روزافزون تقاضا برای انرژی از عمده چالش‌های جهانی است.

وی با بیان اینکه ایران از 13 اقلیم جهان دارای 11 اقلیم است و جزو پنج کشور اول جهان در این زمینه قرار دارد ادامه داد: جنگل‌های خزری و ارس‌بارانی از بی‌بدیل‌ترین میراث طبیعی کشور است.

رئیس سازمان جنگل‌ها ادامه داد: توسعه پایدار، توسعه‌ای است که در یک بعد امکان‌پذیر نیست و نمی‌توانیم مسائل کشور و جوامع را به صورت انتزاعی مدیریت کنیم و پیش ببریم.

وی با بیان اینکه توسعه پایدار دارای سه مؤلفه اصلی محیط، مردم و اقتصاد است، ‌ادامه داد: حفاظت از جنگل‌ها 14 مؤلفه دارد این مسئول با اشاره به اینکه تثبیت مالکیت مالکیت منابع‌، سامان‌دهی جنگل‌نشینان و خروج دام، کنترل سوخت هیزمی، چگونگی اجرای طرح‌های عمرانی، بهره‌برداری از معادن، پیش‌گیری و اتباع حریق، کنترل آفات و بیماری‌ها، جلوگیری از تجاوز به عرصه منابع طبیعی، کنترل ویلاسازی در جنگل، کنترل فرسایش خاک و تخریب سرزمین، جلوگیری از قطع و قاچاق چوب، سامان‌دهی گردشگری در طرح‌های جنگل‌داری، جلوگیری از تخریب ناشی از پسماند و بهره‌برداری از محصول اصلی و فرعی جنگل از مؤلفه‌های حفاظت از جنگل است، افزود: در دنیا 8 میلیارد هکتار جنگل وجود داشت که امروز به 4 میلیارد هکتار کاهش یافته و در قرن بیستم بیش از یک میلیارد هکتار جنگل‌زدایی در جهان انجام شده است.

جلالی با بیان اینکه در ایران 14.3 میلیون هکتار جنگل داریم که 7.8 درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده افزود: ایران دارای 33 میلیون هکتار بیابان است که بیش از 20درصد مساحت کشور را شامل می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به سهم 10درصدی دنیا از بیابان خاطرنشان کرد: سهم ایران از بیابان‌ها 2 برابر سرانه جهان است.

وی با اشاره به اینکه ایران از میان 156 کشور دارای جنگل در دنیا مقام 45ام را دارد افزود: دولت توجه ویژه‌ای به منابع طبیعی دارد و از ما هم درخواست کرده در کارنامه‌های پیشنهادی راهبردی در برنامه ششم به این مسائل توجه کنیم.

وی با تأکید بر درختکاری اقتصادی اظهار داشت: در چین سالانه بیش از یک میلیون هکتار جنگل‌کاری اقتصادی با مشارکت مردم انجام می‌شود و در اراضی شمالی به ویژه در سطح شیب‌دار جنگل‌کاری اقتصادی می‌تواند طرحی نجات‌بخش برای منابع طبیعی و هم از طرح‌های اشتغال‌زا باشد.

جلالی با اشاره به 500 هکتار از اراضی گیاهان دارویی و داشتن بیش از 2 هزار و 500 گیاهی دارویی در کشور ادامه داد: در این زمینه اقدامات کمی صورت گرفته است.

وی با اشاره به اجرای مدل توسعه روستایی در 18 استان خاطرنشان کرد: ایران می‌تواند رهبری توسعه روستایی را در منطقه داشته باشد.

انتهای پیام/م
برچسب ها: ساری ، کشاورزی ، بیابان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.