مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: کم آبیاری عبارت است از مصرف عامدانه و عالمانه کمتر آب، به منظور افزایش تولید در مجموعه اراضی تحت پوشش و یا به عبارت ساده‌تر می‌توان گفت کم آبیاری عبارت است از استفاده بیشتر و بهتر از واحد حجم آب.

کامران یوسفی راد در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: روش‌های اعمال کم آبیاری به وسیله تغییرات در دور و حجم آبیاری نسبت به آبیاری کامل قابل اعمال است.

وی آبیاری کامل را به شرط در اختیار بودن آب کافی امکانپذیر دانست و تصریح کرد: آبیاری کامل به منظور کسب حداکثر محصول از واحد سطح در شرایطی قابل اعمال است که آب به مقدار کافی در اختیار باشد و امکان توسعه و افزایش سطح زیر کشت وجود نداشته باشد.

یوسفی راد ادامه داد: آبی که در کم آبیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد، لازم است از کیفیت خوبی برخوردار باشد تا گیاه همراه با تنش آبی در معرض تنش شوری و تأثیرات منفی آن قرار نگیرد.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از واکنش های متفاوت گیاهان به کم آبی گفت و یادآور شد: گیاهان در مراحل مختلف رشد واکنش‌های متفاوتی به کم آبی دارند، بنابراین لازم است با شناخت کامل رفتار گیاه، به گونه‌ای که تأثیرات منفی به حداقل برسد زمان آبیاری تنظیم شود.

یوسفی راد تاکید کرد: در به کارگیری فن کم آبیاری رعایت ملاحظات مهندسی از ضروریات رسیدن به موفقیت است و باید توجه داشت فقط با کم آب دادن به گیاه بدون توجه به زمان، مقدار و کیفیت آب آبیاری ممکن است نه تنها سود بیشتری حاصل نشود بلکه موجب بروز خسارات زیادی نیز شود.
انتهای پیام/ش/ن
برچسب ها: تبریز ، آبیاری ، واحد ، اب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.