کاظم‌زاده در گفتگو با باشگاه خبرنگاران عنوان کرد

خشم ریاض از باخت‌های سیاسی خود و استکبار ستیزی ایران/ عربستان ستون اصلی ائتلاف ضدداعش

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: اظهارات مقامات سعودی علیه ایران بیشتر در معادلات منطقه می‌گنجد و این از نگاه بدبینانه عربستان در روند تحولات سال‌های اخیر که بازنده خاورمیانه بوده، نشأت می‌گیرد.

"احمد کاظم‌زاده" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، پیرامون اقدامات عربستان در منطقه اظهار داشت: صدور حکم اعدام شیخ "نمر" و اتهاماتی که به وی زده شد جنبه سیاسی دارد و این روحانی به دلیل برخورد تبعیض‌آمیز عرب‌ها علیه شیعیان اعتراض کرد که  این در چارچوب اصول و حقوق بشر اقدامی عادی است.

وی افزود: اما با این اوصاف آن‌ها نسبت به نقش ایران در منطقه بدبین هستند که این باعث می‌شود هرگونه اقدامی را از دید سیاسی نگاه کنند و آن  را در پوشش قضایی قرار دهند.

کاظم‌‎زاده ادامه داد: با توجه به ایام محرم و با نزدیک شدن به عاشورای حسینی این فضای احساسات شیعیان غلیان پیدا خواهد کرد که این ممکن است در صدور این اقدام شوم از سوی آن‌ها بر عقاید مردم تاثیر بگذارد و گستره اعتراضات را بیشتر کند و در مجموع با توجه به واکنش‌های مراجع و علمای دینی از جمله ایران، عراق و بحرین انجام این حکم بعید به نظر می‌رسد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه اظهار داشت: درست است بین مسلمانان ایران و عربستان کارهای مذهبی انجام می‌گیرد اما این فضاها باعث همکاری بیشتر بین دو کشور نمی‌شود به دلیل این که کشورمان در امور داخلی عربستان دخالتی ندارد، و این بر خلاف تصوراتی است که دولتمردان عربستان دارند و البته اقداماتی که از سوی کشورها انجام می‌شود به بحث شیعه و سنی مربوط نیست چرا که این اقدامات تبعیض‌آمیز از سوی بحرین با اقلیت حاکم و عربستان با اکثریت علیه شیعیان اعمال می‌شود.

کاظم‌زاده تصریح کرد: اظهارات سعود الفیصل علیه ایران بیشتر در معادلات منطقه می‌گنجد و این از نگاه بدبینانه عربستان در روند تحولات سال‌های اخیر که بازنده خاورمیانه بود، نشأت می‌گیرد و وقتی که جایگاه قبلی خود را در کشورها از دست می‌دهند در مقابل هراس نفوذ بیشتر ایران در منطقه را به جهانیان از جمله غرب منتقل می‌کنند و آنها در راستای این اقدام پروژه ایران هراسی را پیش می‌گیرند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اظهارات سعود‌الفیصل از دو جهت ناشی می‌شود، که یکی خشم این کشور در برابر باخت‌های سیاسی و استکبارستیزی ایران بوده و دیگری برای جبران کردن اشتباهات است که این دو عامل باعث حملات آن‌ها به سوریه شد تا میان محور مقاومت و سوریه شکاف ایجاد کنند و چون عربستان ستون اصلی ائتلاف ضدداعش است در این راستا دخالت‌های نظامی خود را افزایش می‌دهد و با این رخدادها ایران را متهم به ناامنی در منطقه جلوه می‌دهد.

انتهای پیام/
برچسب ها: عربستان ، ایران ، استکبار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Australia
نواز
۰۷:۱۷ ۰۷ آبان ۱۳۹۳
ضمن عرض خسته نباشيد به تك تك اعضاء خانواده باشگاه خبرنگاران جوان نظر شخصي بنده از اين باشگاه خيلي خوب و منصفانه است كه ميتوانم بگويم خيلي درست و با درايت پيش ميرود انشاالله كه پيروز و موفق باشيد
آخرین اخبار