در صحن علنی امروز؛‌

موسوی‌لارگانی از توضیحات وزیر کار قانع شد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه سهم بخش تعاون از اقتصاد ملی فقط 6 درصد است، به چشم انداز 25 درصدی برنامه پنجم توسعه برای این بخش اشاره کرد و خواستار اهتمام ویژه مسئولان به ویژه وزیر مربوطه در این خصوص شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، سیدناصر موسوی لارگانی در نشست علنی امروز (سه‌شنبه ۶ آبان ماه) مجلس شورای اسلامی، در توضیح سؤال خود از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص بی‌توجهی این وزارتخانه به بخش تعاون، گفت: در اصل ۴۳ قانون اساسی به اهمیت موضوع تعاون در کشور اشاره شده ولی این اصل در دولت‌های قبل و دولت کنونی مورد بی‌توجهی واقع شده در حالی که تعاون مهم‌ترین مسیر برای جلوگیری از جمع شدن ثروت در دست افراد خاص و کارفرمای مطلق شدن دولت است.
 
نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی، افزود: در حال حاضر پول‌های خردی در دست مردم است که اگر مدیریت شود می‌تواند در قالب تعاونی‌ها در رشد اقتصادی کشور تأثیرگذار باشد ولی متاسفانه از ابتدای انقلاب تاکنون یک متولی توانمند که دلسوز بخش تعاونی باشد، ‌ وجود نداشته است.
 
وی از وزیر خواست راهکار خود برای رفع مشکلات حوزه تعاون را مطرح کند و با اشاره به نقش بی‌بدیل تعاونی‌ها در رفع تورم و رکود تصریح کرد: حتی در کشورهای سوسیالیست ضد دین و ضد خدا که آیات قرآنی و دستورات الهی را ندارند نقش تعاونی‌ها موثر‌تر است و چرا باید در کشور اسلامی که تعاونی‌ها می‌توانند نقش مهمی را در صادرات و تولید ناخالص ملی داشته باشند، ‌از این فرصت استفاده نمی‌شود.

این نماینده مردم در مجلس توضیح داد: امروزه در خوشبینانه‌ترین حالت، سهم بخش تعاون از اقتصاد ملی بیش از ۶ درصد نیست و برخی کار‌شناسان نیز حتی بر ۳ درصد تأکید دارند ولی برنامه پنجم توسعه این رقم را ۲۵ درصد پیش بینی کرده؛ لذا راه بسیار طولانی برای رسیدن به آن چشم انداز در پیش داریم.

وی با طرح این سؤال از وزیر کار که آیا هنوز هم سهم تعاون از اقتصاد ۶ درصد است، خواستار پاسخگویی ربیعی به برخی سؤالات خود شد و گفت: شما چه تلاشی برای بخش تعاون داشتید که واگذاری‌های مربوط به اصل ۴۴ به این بخش صورت گیرد تا ضمن توانمندسازی بخش تعاون و دریافت امکانات، ‌ بتوانند در مناقصه آن بخش‌هایی که قرار است واگذار شود، مشارکت داشته باشند.

موسوی لارگانی تصریح کرد: تا چه اندازه تعاملات شبکه‌ای بین تعاونی‌ها برقرار گردیده و جهت تقویت اتحادیه تعاونی‌ها چه اقدامی انجام گرفته است.

وی گفت: علی رغم پیش بینی و تدارک انواع کمک‌ها و مشوق‌ها، توفیق چندانی وجود نداشته و در حال حاضر تعاونی فراگیر ملی فعال نداریم یا تعداد آن‌ها کم است. چه اندازه برای افزایش همکاری بین دستگاه‌های مختلف جهت تقویت تعاونی‌ها انجام شده و چه اقدامی در خصوص تعریف کار و گزارش گیری از دستگاه‌های تخصصی در بخش تعاون شده است.

این نماینده مجلس بیان کرد: آقای وزیر تا چه اندازه از دخالت در امور انتخابات مجمع اتاق تعاون کاسته‌اید یا بالعکس با دخالت‌های آشکار این نهاد را دچار تزلزل کرده‌اید؟ درباره بانک توسعه تعاون که باید در خدمت تعاونی‌ها باشد، ‌ چقدر با تعاونی‌ها همکاری می‌کنید؟ تعاونی‌ها چند درصد از بورس را در اختیار دارند و چه حمایتی از آن‌ها شده است زیرا متاسفانه تنها ۲/۱ درصد از بورس در اختیار تعاونی‌ها است.

سیدناصر موسوی لارگانی در بخش دوم طرح سوال خود از وزیر کار گفت: کیفیت و فعال بودن تعاونی‌ها باید در نظر گرفته شود در حالی که وزیر اعلام می‌کند بیش از ۲۰۰ هزار تعاونی در کشور وجود دارد و معاون او این مقدار را ۱۳۰ هزار می‌داند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه کیفیت مهم‌تر از کمیت است ادامه داد: ‌چند درصد از این تعاونی‌ها فعال هستند زیرا آمار نشان می‌دهد ۴۰ درصد از آن‌ها راکدند و در این خصوص کوتاهی شده است.

وی با اشاره به ادغام وزارتخانه‌ها و تأسیس وزارت جدید تعاون، کار و رفاه اجتماعی توضیح داد: ‌در حالی که تعاون باید ۲۵ درصد اقتصاد کشور را بر عهده بگیرد لازم است یک وزیر توانمند مخصوص این بخش باشد و شاید یکی از مسائلی که در هنگام ادغام وزارتخانه‌ها به آن توجه نشد همین نکته بود که ما دولت را کوچک کنیم ولی فقط ساختمان‌ها جمع شد.

این نماینده مجلس گفت: وزیر تعاون باید فرد مقتدری باشد و حتی اگر لازم است مجلس از قانون خود عدول کند و وزارت تعاون را از سایر بخش‌ها جدا کند زیرا این بخش باید ۲۵ درصد اقتصاد کشور را در اختیار داشته باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از تلاش‌های وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشکر کرد و با اشاره به اینکه کارنامه وی از وزارت قبلی بهتر است گفت: انتظار ما بسیار بیشتر است زیرا باید به عدد ۲۵ درصد برسیم ولی متأسفانه در ۶ درصد متوقف شدیم و اگر وزیر تعاون قول پیگیری مشکلات این بخش را بدهد و هیأت رئیسه مجلس نیز از وزیر محترم بخواهند در مدتی که تا پایان سال باقی مانده تحولی در بخش تعاون ایجاد شود، من هم به خاطر درخواست برخی از همکاران و اهمیت تعامل بین دولت و مجلس، سوال خود را به رأی نمی‌گذارم.

براساس این گزارش و قانع شدن موسوی لارگانی از توضیحات ربیعی، سوال وی به رأی گذاشته نشد و علی لاریجانی از این نماینده مجلس تشکر کرد.

انتهای پیام/
برچسب ها: توضیحات ، قانع ، وزیر کار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار