واشنگتن‌پست: آمریکا از عدم توافق هسته‌ای با ایران وحشت دارد.

به گزارش سرویس بین‌الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه واشنگتن پست امروز در گزارشی به قلم جنیفر روبین نوشت: ما سرگرم شمارش معکوس نه تنها تا انتخابات میان دوره ای بلکه تا ضرب الاجل بیست  و چهار نوامبر درگفتگوهای پنج به علاوه یک با ایرانیم که به نظر میرسد متوقف شده است- و این خبر خوبی است. ایران علنا مبنای هر توافقی را که مورد قبول غرب خواهد بود و مستلزم برچیدن سانتریفوژهای این کشور است، رد می کند.

عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران و عضو گروه مذاکره کننده این کشور روز شنبه گفت: ایران هیچگونه برگشت به عقب را در برنامه هسته ای اش بخصوص در مورد غنی سازی اورانیوم نخواهد پذیرفت. وی که در واکنش به اظهارات وندی شرمن مذاکره کننده ارشد آمریکایی سخن می گفت، درخواستهای آمریکا را برای اعمال محدودیتهای بیشتر رد کرد. 

شرمن روز پنجشنبه در نطقی در اندیشکده ای در واشنگتن اندازه و دامنه غنی‌سازی در ایران را مانعی در برابر حصول توافق توصیف کرد و گفت رهبران ایران بسیار امیدوارند جهان به این نتیجه برسد که وضع کنونی -حداقل در مورد این موضوع محوری- باید قابل قبول باشد.

عراقچی با رد اظهارات شرمن گفت که‌ ایران از حقوق هسته ای اش عقب نشینی نخواهد کرد اما برای شفافیت بیشتر و اقدامات اعتماد ساز آماده ایم.

واشنگتن پست افزود: ایران چنان مذاکره کنندگان ما را ترسانده است که دولت اوباما  اکنون معتقد است در این میان بیش از ایران متضرر می شود. اگر ذهنیت رئیس جمهور این باشد که وظیفه اش جلوگیری از شکست مذاکرات بجای جلوگیری از هسته ای شدن ایران است،‌ هرگونه اعمال فشار با تشدید تحریم ها به هدر می رود.

حصول توافق جدید غیرممکن نیست. مارک دوبوویتز از بنیاد دفاع از دموکراسی های می گوید: ایران شاید مایل به برگشت به عقب نباشد اما نباید احتمال وجود طیفی از امتیازات آمریکا قبل از بیست و چهارم نوامبر را دست کم گرفت که طبق آن سقف اولیه غنی سازی برای ایران از سطح کنونی که مطرح است، بالاتر خواهد بود و متعاقبا  طی یک دوره زمانی توانایی ایران در زمینه غنی سازی بطور چند مرحله ای افزایش خواهد یافت.

به گفته وی، با این مصالحه تکنیکی ممکن است ایرانیان بتوانند بگویند که هیچ گامی به عقب برنداشته اند چون قابلیت پنهان شان را در زمینه غنی سازی افزایش داده اند و دولت اوباما بگوید که چند سال طول خواهد کشید تا سطح واقعی غنی سازی در ایران به سطح امروزی باز گردد. البته چنین چیزی هرگز با معیارهای کنگره جور نخواهد بود اما تا زمانی که هر توافقی تعلیق دائم تحریم ها را ایجاب کند، اوباما ممکن است دوره اش را پشت سر گذاشته باشد

روبین در ادامه نوشت: تفکر دولت اوباما این است که تهدید تشدید تحریم ها بر ضد ایران با نگرانی ما در مورد  تشدید تنشها مرتبط است( یعنی رئیس جمهور ممکن است مجبور شود کاری انجام دهد). دائمی شدن وضعیت کنونی این پیام را برای ایران دارد که نباید نگران باشد. اما واقعیت این است که ممکن است طی ریاست جمهوری اوباما وضع به همین منوال باشد، او از گزینه نظامی حرفی نمی زند و قول داده است تحریم های جدید را وتو کند. ایران به این مسئله واقف است، ناظران واقع بین غربی و نیز  اسرائیل و متحدان سنی مان از آن مطلع اند. بدین ترتیب فعلا با رئیس جمهوری که داریم، بهترین نتیجه ممکن تمدید یک قرارداد موقت است( که اوباما را از مشکل پاک کردن یک خط قرمز دیگر رها سازد) و تصویب تحریم ها جدید توسط یک اکثریت قاطع دو حزبی در کنگره کنونی و جدید خواهد بود. 



انتهای پیام./


برچسب ها: امریکا ، عدم ، توافق ، هسته ، ایران ، واهمه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار