یک پایگاه خبری غربی اعلام کرد "آیپک " بزرگترین و پر نفوذترین لابی صهیونیستیدر امریکا ، به همراه عده ای ازتندروهای کنگره ، قانون‌گذاران این کشور را تشویق می‌کند توافق هسته‌ای با ایران را نابود کنند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه "فایردگلیک" اعلام کرد کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل (آیپک) و تندروهای موجود در کنگره آمریکا در حال لابی کردن برای نابودی توافق احتمالی هسته‌ای بین ایران و 1+5 هستند.

فایردگلیک ادامه داد: آیپک در شراکت با تندروهای کنگره، قانون‌گذاران آمریکایی را تشویق می‌کند که توافق احتمالی هسته‌ای  را از بین برده و دور جدیدی از تحریم‌ها را  علیه این کشور اعمال کنند.

بر اساس این گزارش راهبرد آیپک و تندروهای کنگره برای جلوگیری از حصول توافق هسته ای ، نقش دادن به کنگره آمریکا در متوقف کردن تحریم‌های ضدایرانی حتی به‌شکل موقت است. گفته می‌شود که دولت اسرائیل به‌خاطر رفتارهایش، نفوذ خود در دولت آمریکا را از دست داده اما در کنگره، آیپک همچنان دارای نفوذ قابل توجهی است. "بنیامین نتانیاهو"، نخست‌وزیر اسرائیل، ایران را یکی از بزرگ‌ترین تهدیدات علیه اسرائیل دانسته و گفته است که تهدید ایران بزرگ‌تر از تهدید داعش است.

در ادامه این گزارش آمده است: آیپک، تحت قانون موسوم به "قانون ثبت عوامل خارجی" به ثبت نرسیده است اما همچنان برای منافع اسرائیل لابی می‌کند و برای چندین دهه در این مسیر موفق عمل کرده است. در سال 2004 پس از آنکه "لارنس فرانکلین"، کارمند پنتاگون اقدام به ارائه اطلاعات طبقه‌بندی شده در خصوص رویکرد سیاست خارجی واشنگتن به ایران به لابی آیپک کرد، طرفداران این لابی نگران آن شدند که تحقیقات اف‌بی‌آی منجر به ثبت آیپک تحت قانون فوق شود. ثبت شدن در  این قانون می‌تواند از قدرتآیپک، بزرگترین لابی اسرائیل ئر آمریکا، بکاهد و آن را مجبور به شفافیت بیشتری کند.

 این گزارش همچنین مدعی شد که بسیاری از قانون‌گذاران آمریکایی به همراه آیپک، به این نتیجه رسیده‌اند که اوباما در حالی که نمی‌تواند از دست‌یابی تهران به تسلیحات هسته‌ای جلوگیری کند، اقدام به برداشتن تحریم‌ها علیه ایران خواهد کرد. از این رو  آیپک به‌دنبال آن است تا نقش کنگره در میز مذاکرات تقویت شود.

فایردگلیک در پایان نوشت: توافق با ایران، نه‌تنها فشار اقتصادی را از یکی از دشمنان اسرائیل در منطقه برخواهد داشت، بلکه ممکن است دولت نتانیاهو را مجبور کند که با فلسطینیان توافق صلح را امضا کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار