قمصری در جمع خبرنگاران:

قیمت 70دلاری نفت برای بودجه سال 94/ فروش تهاتری نفت منوط به موافقت بانک مرکزی است

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت، از قیمت پیشنهادی 70 تا 75 دلاری برای هر بشکه در بودجه سال 1394 خبر داد و گفت: هم اکنون وزارت نفت علاقه‌مند است که فروش نفت با موافقت بانک مرکزی را از طریق معاملات تهاتری انجام دهد .

به گزراش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، سیدمحسن قمصری مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: قیمت پیشنهادی ما برای قیمت نفت در بودجه سال 1394 نرخ 70 تا 75 دلار برای هر بشکه است.
 
قمصری گفت: نرخ 100 دلار برای هر بشکه نفت در بودجه سال 1393 پیشنهاد ما نبوده است.
 
وی با بیان اینکه بازار از تب کاهش قیمت نفت افتاده و به کف رسیده است، گفت: در ماه آینده شاهد بازگشت قیمت های پیشین نفت نخواهیم بود و کسی انتظار افزایش را ندارد.

قمصری با بیان این که تا کنون سازوکار عرضه نفت خام در بورس انرژی فراهم نشده است، ابراز امیدواری کرد: این شرایط در آبان ماه امسال فراهم شود.
 
وی در پاسخ به برخی خبرها مبنی بر درخواست نفت خام ایران از سوی کشورهایی مانند آفریقای جنوبی ادامه داد: بسیاری از خبرها در حد شایعه است چراکه خریداران واقعی نفت خام، برای اعلام درخواست خود سراغ نشریات نمی روند.
 
قمصری تاکید کرد: پیش بینی ها حاکیست که قیمت نفت خام طی یک ماه آینده نوسان زیادی نخواهد داشت و تقریبا در همین سطح کنونی باقی می ماند.
 
وی با بیان این که یکی از دلایل سقوط قیمت نفت از ماه جولای تا کنون تحلیلهای نشریات تخصصی و موسسات فعال در بازار نفت است، اظهار کرد: پیش بینی های نادرست برخی موسسات تحلیلگر انرژی در زمینه تحلیل،‌ آمار و اطلاعات مربوط به رشد اقتصادی جهانی و رشد تقاضا برای نفت به ویژه IEA سبب کاهش قیمت نفت شد.
 
قمصری گفت: خوشبینانه ترین پیش بینی در زمینه تغییرات قیمت نفت خام این است که کاهش قیمت بیش از این ادامه نیابد و بدیهی است کسی انتظار برگشت بازار به قیمتهای قبلی را در شرایط حاضر ندارد.
 
مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ، تصریح کرد: هم اکنون یک میلیون بشکه  نفت خام همچنین حدود 100 هزار بشکه  گاز مایع به بازارهای آسیایی و شرق آسیا صادرات داریم .
 
وی همچنین، در نشست آموزشی خبرنگاران و رسانه‌های گروهی در تشریح دلایل کاهش قیمت نفت در جمع خبرنگاران گفت: موسسات تحلیلگر انرژی مانند IEA قبل از جولای رشد اقتصادی جهان را 4 درصد پیش بینی کردند که بر این اساس تقاضا برای نفت در شش ماه دوم سال جاری میلادی و نیمه نخست سال بعد یک میلیون بشکه افزایش یافت.
 
وی افزود: اما اکنون این موسسه پیش بینی خود را از رشد اقتصادی جهان به 3.8 درصد و تقاضا برای نفت خام را به 600 هزار بشکه کاهش داده است.‬

گرفتن سهم از بازار نفت یک جنگ اقتصادی


وی با بیان اینکه گرفتن سهم از بازار نفت یک جنگ اقتصادی است گفت: هر کشور و یا شرکت نفتی که بتواند بازار را به خوبی پیش‌بینی کند می‌تواند سهم بیشتری از بازار داشته باشد.
 
قمصری با اشاره به اینکه رقم ذخایر استراتژیک نفت خام اطلاعات محرمانه محسوب می‌شود گفت: عدم دسترسی موسسات تحلیلگر به این اطلاعات یکی از عوامل خطا در ارائه پیش‌بینی وضعیت بازار نفت است، ‬چرا که هر قیمتی که بالاتر از هزینه تولید شود برای آنها سودده خواهد بود.‬
 
مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت در پاسخ به این سوال که آیا در حال حاضر برای واردات بنزین از عملیات تهاتر استفاده می‌شود، گفت: وزارت نفت مجاز نیست که درآمدهای حاصل از فروش نفت خام را برای خرید بنزین مصرف کند.
 
وی با اعلام اینکه در حال حاضر آمریکا باید برای دو میلیون بشکه نفت خود بازاریابی کند، گفت: توقف واردات نفت خام آمریکا از کشورهای آمریکای لاتین موجب شد نفت خام آمریکای جنوبی به سمت کشورهای اسیایی تغییر مسیر دهد که همین موضوع موجب نگرانی تولید کنندگان آسیایی شده است.
 
فروش تهاتری نفت منوط به موافقت بانک مرکزی است
 

قمصری با تاکید بر اینکه تاکنون برای دریافت پول نفت تهاتری صورت نگرفته گفت: البته در ابتدای انقلاب اسلامی در جنگ عملیات تهاتر را انجام می‌دادیم هم اکنون وزارت نفت علاقه‌مند است که فروش نفت را از طریق معاملات تهاتری انجام دهد اما چون درآمد حاصل از فروش نفت متعلق به بانک مرکزی و خزانه است این آزادی عمل وجود ندارد البته هرگاه آنها برای انجام چنین عملیاتی اعلام آمادگی کنند وزارت نفت نیز توان انجام چنین کاری را دارد.
 
ایران در تعیین قیمت همیشه دنباله‌رو عربستان حرکت نمی‌کند
 
قمصری با تاکید بر اینکه ایران برای تعیین قیمت نفت خام خود همیشه دنباله‌رو عربستان حرکت نمی‌کند یادآور شد: قیمت نفت خام سبک ایران از عربستان بالاتر است؛ در واقع تعیین قیمت نفت خام کشور بعد از اعلام تعیین قیمت نفت عربستان تبدیل به یک سنت شده است با توجه به اینکه عربستان یکی از بزرگترین صادر کنندگان نفت خام است، یک کشور قیمت‌ساز محسوب می‌شود و مورد توجه آمریکا و سایر کشورهای تولیدکننده نفت است. البته ایران می‌تواند پیش از عربستان قیمت نفت خام خود را تعیین کند اما یکی از نکات مهم این است که باید قبل از تعیین قیمت حرکت رقیب نیز سنجیده شود. ضمن آنکه عرب‌ها نیز تمایل دارد که ایران ابتدا قیمت نفت خام خود را اعلام کند.
 
مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت در مورد دریافت پول فروش نفت اظهار داشت: ایران در ابتدادی قرارداد 5 درصد پول فروش نفت را دریافت می‌کند بعد از آن نیز در زمان بارگیری 15 درصد و در زمان تخلیه 85 درصد پول فروش نفت از خریدار دریافت می‌شود.
 
وی با تاکید بر اینکه بازار نفت از تپش افت قیمت افتاده است، گفت: پیش‌بینی نمی‌شود که در ماه آینده قیمت نفت افزایش چشمگیری داشته باشد اما در حال حاضر نیز قیمت این محصول به کف رسیده است.
 
قمصری ادامه داد: قیمت نفت 100 دلار نبود بلکه با حمایت‌های آمریکا قیمت نفت به روی 100 دلار ثابت نگه داشته شده بود الان نیاز آمریکا به افزایش قیمت نفت برطرف شده است در نتیجه این کشور حمایت خود را برای ثبات قیمت نفت برداشته؛ در واقع قیمت نفت به طور مصنوعی بالا نگه داشته شده بود و الان که ضرورت‌های افزایش قیمت برطرف شده شاهد قیمت واقعی نفت هستیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار