آسبادهای نشتیفان خواف از آثار ملی با 400 میلیون ریال هزینه از اعتبارات کشوری مرمت شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد؛ رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خواف گفت: مرمت آسبادهای بزرگترین مجموعه خشت وچوبی کشور از شهریور امسال آغاز شد و هم اکنون با 400 میلیون ریال هزینه از محل اعتبارات ملی به پایان رسیده است.
علی محمدی افزود: این عملیات مرمت شامل استحکام بخشی بنا، احیای پوشش سقف، کاهگل کشی بدنه، تعویض چرخ و پرها، ساخت و مرمت ورودیهای آسبادها و ساماندهی مسیر ورودی و دفع آبهای سطحی اطراف بنا است .
وی گفت: آسبادها که نماد تکنولوژی سنتی مردم این سرزمین در ایران و جهان است، با وزش بادهای 120 روزه سیستان برای خرد کردن غلات دارای اهمیت فراوان است .
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خواف افزود: ساختمان آسبادها از2 قسمت آس خانه که محل آرد کردن و قرار گیری سنگ های آسباد است و قسمت چرخ و پره در پشت بام آس خانه تشکیل شده و مهمترین اجزای آسبادها شامل پل، پره، تبدیل، باهو و خرپل بیشتر از چوب است .
علی محمدی گفت: ساخت آسبادها با مصالح بومی و از خشت و گل و چوب از خود منطقه تامین شده و حتی سنگ آسیاب ها از کوههای اطراف نشتیفان تامین و به مناطق دیگر نیز صادر میشده است.

انتهای پیام/ش

برچسب ها: مشهد ، مرمت ، آسباد ، نشتیفان ، خواف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.