رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: سال زراعی گذشته که از مهر سال 92 تا شهریور امسال را شامل می‌شود 86 میلیارد و 876 میلیون ریال غرامت بیمه‌ای محصولات باغی و زراعی به کشاورزان در آذربایجان غربی پرداخت شده است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خیرنگاران ،اسماعیل کریم‌زاده با اشاره به برنامه معاونت بهبود تولیدات دامی در مقابله با بیماری‌ها و بلایای طبیعی، اظهار داشت: برنامه‌ریزی جهت گسترش بیمه دام در مقابله بلایای طبیعی از جمله برنامه‌ها است.

وی ساخت جایگاه‌های دامی مناسب، ماشین ذخیره‌سازی متناسب مواد خوراکی دام و جلوگیری از ضایعات و خرید دام مازاد توسط شرکت پشتیبانی امور دام در صورت نیاز را از دیگر برنامه‌ها عنوان کرد.

رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی افزود: استفاده از نژاد کم توقع و مقاوم در برابر بیماری‌ها، توزیع نهاده‌های دامی، توزیع کنسانتره و مکمل یارانه‌‌دار بین دامداران و... از برنامه‌های معاونت بهبود تولیدات دامی در مقابله با بیماری‌ها و بلایای طبیعی است.

کریم‌زاده تصریح کرد: با اجرای برنامه‌های مذکور در جهت کاهش اثرات بلایای طبیعی میزان خسارت وارده نیز کاهش می‌یابد.

وی نمونه‌برداری و تراکم‌سنجی سن غلات جهت مبارزه به موقع و کنترل جمعیت، بررسی و ردیابی حشرات مضر با تله‌های نوری جهت اطلاع‌رسانی به موقع به کشاورزان و زارعان، کنترل جمعیت موش و کاهش خسارات در مزارع و باغات استان و کنترل جمعیت ملخ و حشرات مضر را از برنامه‌های بخش حفظ نباتات عنوان کرد.

رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ادامه داد: مبارزه با شب پره مینوز گوجه فرنگی که با قرنطینه‌ای کردن مزارع خسارت این آفت به نحو مطلوبی کاهش می‌یابد.

وی اظهار داشت: اجرای آبیاری زمستانی، انتخاب واریته‌های مقاوم به سرمازدگی، استفاده از ماشین مه پاش دستی، استفاده از بخاری‌های باغی، استفاده از تجهیزات چاهک معکوس و استفاده از دستگاه مولد باد از برنامه‌های باغبانی است.

کریم‌زاده خاطرنشان کرد: توسعه روش‌های آبیاری مدرن در باغات مسن و پیر از سیستم هیدرفلوم و در باغات جوان از آبیاری قطره‌ای، مهار سیلاب‌ها و تغذیه آب‌های زیرزمینی در آبخوان‌ها با ایجاد بانکت‌ها و پخش سیلاب در باغات دیم و... از دیگر برنامه‌ها است.

انتهای پیام/م
برچسب ها: ارومیه ، غرامت ، کشاورزان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.