پرسشهای جابر بن حیان از امام صادق«علیه السلام» و جوابهای آن بزگوار به این پرسش ها

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،الف:جابر سوال کرد در چه موقع جهان به پایان می رسد و دیگر جهان وجود ندارد؟

امام صادق «علیه السلام»در پاسخ فرمودند:«هرگز زمانی نخواهد آمد که جهان وجود نداشته باشد، زیرا چیزی که وجود داشته باشد ار بین نمی رود و فقط تغییر شکل می دهد.»

 

ب:جابر پرسید: آیا اینکه می گویند در پایان دنیا خورشید و ماه خاموش می شوند حقیقت دارد؟

امام فرمودند:«ممکن است زمانی بیاید که خورشید خاموش شود که در آن زمان صورت ماه نیز بد.ون نور خواهد شد،چون ماه از خورشید کسب نور می کند.

ولی ای جابر آن زمان که خورشید خاموش شود و دیگر ماه از خورشید کسب نور ننماید پایان جهان نخواهد بود، بلکه آغاز دوره ای دیگر از جهان است.»

 

ج:جابر پرسید: آیا ممکن است شبی فرا رسد در زندگی بشر که در پایان آن خورشید طلوع ننماید؟

امام صادق«علیه السلام»فرمودند:«نه ای جابر، زیرا خداوند جهان را بر طبق قواعد ثابت اداره می کند و آن قواعد، مقرر می داردکه هر بامداد خورشید طلوع نماید.

اما اگر روزی برسد که خورشید خاموش شود[که آن هم بر طبق قواعد ثابت خداوند برای اداره این جهان است]دیگر طلوع نخواد کرد.»

 

د:جابر پرسید:شما می توانی حدس بزنی که خورشید چه موقع خاموش می شود؟

امام «علیه السلام»پاسخ داد:«فقط خداوند می تواند بگوید که چه موقع خورشید خاموش خواهد گردید ولی نظریه من این است که این واقعه بزودی رخ نخواهد داد و شاید به تعداد سنگ ها و ریگ های بیابان سال ها بگذرد تا اینکه خورشید خاموش بشود و در آن موقع دوره ای جدید در زندگی جهان شروع خواهد شد.»

 

طبق بررسى دانشمندان، حجم خورشید يك ميليون و سيصد هزار مرتبه از زمين بزرگتر است ! منتها چون فاصله اى در حدود يكصد و پنجاه ميليون كيلومتر با ما دارد به اندازه فعلى ديده مى شود.

 

براى تجسم عظمت و وسعت خورشيد همين اندازه كافى است كه اگر كره ماه و زمين را با همين فاصله اى كه الان بين آنها وجود دارد به داخل خورشيد منتقل كنيم ماه به آسانى مى تواند دور زمين بگردد بى آنكه از سطح خورشيد خارج شود!


بنابراين آنچه پيرامون تاريك شدن خورشيد و متلاشى شدن ستارگان آمده است حقيقتى است كه با علم امروز كاملا هماهنگ مى باشد، و قرآن زمانى اين حقايق را بيان كرده كه نه تنها در محيط جزيره عربستان كه در محافل جهان علمى آن روز نيز از اين مسائل خبرى نبود.

 

نظر دانشمندان در مورد سرنوشت خورشيد و زمين
ديدگاه دانشمندان از آينده از زمان ولز بسيار تغيير يافته است. شناخت و درك از تغييرات خورشيد اين امر را ممكن ساخته است كه آينده بسيار دور زمين را به گونه اي شرح دهيم كه هم شامل جزئيات و هم از نظر علمي درست باشد.


اگر بتوانيم فيلم سريعي از 200 ميليون سال آينده زمين ببينيم، خواهيم ديد قاره ها به هم مي پيوندند تا شكل آينده كهن قاره (Pangaea) را به وجود آورند كه آن هم ساختار جديد صفحات قاره اي را ايجاد مي كند. حرارت داخل زمين در درجه اول از فروپاشي ذرات راديواكتيو اورانيوم 238 ايجاد مي شود كه نيمه عمر آن 5/4 ميليارد سال است.

 

بنابراين مواد داخلي زمين هم اكنون گرما توليد مي كنند. با سرد شدن مواد داخلي، فرايندهاي نوسازي زمين شناسي به تدريج متوقف مي شود و سياره به دوران پيري و سالخوردگي وارد مي شود.

 

آتشفشانها فوران مي كنند و قاره ها به تدريج شكل و ساختار نهايي خود را به دست مي آورند. طي ميلياردها سال بعد سطح آب اقيانوسها اندكي پايين مي رود، زيرا آب توسط پوسته كه به طور ثابت در حال خنك شدن است جذب مي گردد.


با اين حال خنك شدن زمين با خنك شدن سطح زمين همراه نيست. خورشيد همواره از زمان تولدش كمي درخشانتر شده است و ستاره گرم حيات بخش ما در مسيري است كه به بلايي سوزان براي حيات زمين تبديل مي گردد.

 

برچسب ها: نجوم ، نطریه ، امام صادق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
محمد احمدى
۰۸:۳۷ ۱۳ آبان ۱۳۹۹
سلام علیکم

ممنون از خدماتان. آیا می توانید منبع این مقاله را بفرستید؟ دستتان درد نکند. الحمد الله رب العالمين.

خدا حافظ