علیرضا علی احمدی مسئول کمیته سبک زندگی در شورای عالی انقلاب فرهنگی، مهمان برنامه "چراغ سبز" در زمینه نقش دولت در حمایت از فعالان فرهنگی سخن گفت.

به گزارش حوزه فرهنگی باشگاه خبرنگارانعلیرضا علی احمدی، مسئول کمیته سبک زندگی در شورای عالی انقلاب فرهنگی  در برنامه "چراغ سبز" رادیو گفتگو یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری را داشتن سبک زندگی اسلامی و ایرانی دانست و گفت: در مرحله پیشین در تاریخ 90/3/17 که اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی توسط رهبر معظم انقلاب انتخاب شده اند، ابلاغ فرمودند: «شایسته است با توجه به تمرکز تهاجم فرهنگی و جنگ نرم و تلاش برای تزریق سبک زندگی غربی، تلاش شود تا سبک زندگی ایرانی اسلامی برای مردم خصوصا جوانان و زنان تهیه شده و زمینه اجرایی شدن آن توسط دستگاه های مسئول فراهم شود».

وی ادامه داد: این ابلاغیه به صورت محرمانه و داخلی به اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ می شود. البته قبل از آن اعضا و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تلاش هایی را ولو محدود داشتند اما بعد از این ابلاغ با عزم جدی تری وارد این حوزه می شوند و کمیسیونی را شکل دادند که این کمیسیون با حضور تعدادی از صاحب نظران وارد بررسی شدند و در حال حاضر پیش نویس اسنادی را فراهم می کنند تا در این سند مهندسی فرهنگی به این موضوع پرداخته شود.

علی احمدی با بیان اینکه بخشی از سند مهندسی فرهنگی تصویب شده است، اظهار داشت: از جمله کارهایی که شورای عالی انقلاب فرهنگی انجلم داده است، این است که راهبرد کلان پنج سند مهندسی فرهنگی به این شرح تصویب شده است: «نهادینه سازی فرهنگ و آداب زندگی سبک ایرانی اسلامی در زمینه های فردی و اجتماعی و خانوادگی مبتنی بر تقوای الهی و امامان معصوم».

وی تحقق این راهبرد کلان را در هشت راهبرد ملی و بیست و چهار اقدام ملی عنوان کرد که در سند مهندسی پیش بینی شده است و سپس افزود: کاری هم که کمیسیون در ذیل مهندسی فرهنگی دارد انجام می دهد این است که برنامه های عملیاتی بلند مدت و کوتاه مدت را دارد فراهم می کند تا بتواند منویات مقام معظم رهبری را در این راستا پاسخگو باشد.
 
مسئول کمیسیون سبک زندگی شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه سند مهندسی فرهنگی در دولت گذشته نهایی شده است، اظهار داشت: در حال حاضر شورایی مرتبط با دولت و به ریاست رئیس جمهور و دبیری شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال شکل گیری است تا سند را اجرایی کنند.

علی احمدی خاطر نشان کرد: ما ضمن اجرایی کردن این سند داریم ابعاد احیانا مغفول مانده در سند را مد نظر قرار می دهیم که اگر قرار شد ترمیمی صورت بگیرد از دید  سبک زندگی ایرانی اسلامی هم این تغییرات تقویت شود.

وی افزود: هنوز تا مرحله آیین نامه فاصله زیادی داریم،  زیرا مرسوم بر این است که اسنادی که شورا مصوب می کند، تبدیل به برنامه های بلند مدت و کوتاه مدت شود و بعد این مصوبات منابعی را نیاز دارد که بخشی از آن در قالب بودجه سنواتی دستگاه ها دیده شود و همچنین سازو کارهای دیگری هم باید تدارک دیده شود که این موضوعات زمان بر هستند و در این میان دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی همراستایی ها و همکاری ها و هم افزایی هایی را با دیگر دستگاه ها جهت کار عملیاتی صورت می دهد، بدون اینکه خودش بخواهد در جزئیات ورود کند. 

مسئول کمیسیون سبک زندگی شورای عالی انقلاب فرهنگی، ستاد نقشه مهندسی فرهنگی را اصلی ترین رکن در پیشبرد و نظارت نقشه مهندسی فرهنگی برشمرد و افزود: این دستگاه ها و نهادهای زیربط هستند که باید بیایند مصوبات شورا و آن بخشی که به مجلس مربوط می شود را عملیاتی کنند و  ستاد نقشه مهندسی فرهنگی کشور، اصلی ترین رکنی است که این کار را به سمت سیاستگذاری اجرایی، راهبری اجرایی نقشه مهندسی فرهنگی و  نظارت می برد.
 
علی احمدی با اشاره به سرعت در این حوزه ، تصریح کرد: از یک طرف ماهیت کار فرهنگی مان یک کار بلند مدت و تدریج الوصول است و از طرف دیگر نظام سلطه و جنگ نرم با سرعت دارد عمل می کند و واقعا ساز و کارهایی هم که ما در کشور در حوزه های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی داریم، نیاز به یک بازنگری اساسی در ساختارهای اداری و تشکیلاتی دارد.

 وی با ذکر اینکه با تمام اقدامات و پیش بینی هایی که داشته ایم اما هنوز در این زمینه نقص وجود دارد، اظهار داشت: ما کار را با نگاه سیستمی به گونه ای دیده ایم که آن فعایت هایی که به نظام تعلیم تربیت و به خانواده ها بر می گردد، آن فعالیت هایی که در قالب تغییر قوانین و مقررات و بازبینی آنها باید صورت بگیرد و آن مجموعه هایی که نیاز به اصلاح ساختاری دارد، اینها همه پیش بینی شده و یک مجموعه ای از راهبردها و راهکارها و اقداماتی هم در عرصه های مختلف سبک زندگی و مهندسی فرهنگی پیش بینی شده، که باید با فراهم شدن مقدماتش اجرایی شود ولی در کل در این قسمت نقص داریم. 

وی ادامه داد: یعنی الان دشمن با فنآوری ها و ابزاری که دارد با سرعت عمل می کند و  تا حدی ما داریم منفعل عمل می کنیم ونتیجه اش را در رفتار فرزندانمان می بینیم، در نمودهایی که مشخص است، در جامعه اتفاق هایی دارد می افتد.

مسئول کمیسیون سبک زندگی شورای عالی انقلاب فرهنگی، با بیان اینکه مردم همیشه در دفاع از کشور پیشقدم بوده اند، افزود: امیدواریم زمینه ای فراهم شود که خود مردم همان طوری که در دفاع مقدس به خوبی توانستند از کیان این مملکت دفاع کنند در عرصه جنگ نرم و مهندسی فرهنگی و اعتلای سبک زندگی هم خود مردم بیایند ایفای نقش کنند و مسئولین زمینه سازی کنند و بستر کار را فراهم کنند، موانعی که وجود دارد را برطرف کنند و آن دغدغه ای که باید همه نگران باشیم ان شاالله بتواند در عمل پاسخگو باشد.

 علی احمدی با اشاره به بند 3 که مقام معظم رهبری به شورایعالی اتقلاب فرهنگی، ابلاغ فرمودند، گفت: ایشان نوشته اند؛با توجه به رویش‌های معتنابه و جوشش‌های فراوان فعالیت‌های فرهنگی در سطوح مردمی، خصوصاً جوانان مؤمن و انقلابی، دستگاه‌های فرهنگی نظام و در رأس آنها شورای عالی انقلاب فرهنگی باید نقش حلقات مکمل و تسهیل‌گر و الهام‌بخش را در فعالیت‌های خودجوش و فراگیر مردمی عرصه‌ی فرهنگ برای خود قائل باشند و موانع را از سر راه آنها کنار بزنند.

وی ادامه داد: این تکلیفی است که بر دوش مسئولان شورای انقلاب فرهنگی و مسئولان ذیربط است که با ابزارهای قانونی، مکانیسم های پشتیبانی و تشویق هایی که صورت می گیرد،  زمینه های رشد و شکوفایی حضور توده های مردم مومن و انقلابی مان را در عرصه فرهنگ فراهم کنند.

انتهای پیام/
برچسب ها: فرهنگ ، سورای ، عالی ، دستگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.