صالح‌آبادی گفت: در سازمان بورس و اوراق بهادار دو کارگروه ویژه برای کمک‌رسانی به سامانه پس از معاملات تشکیل داده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ صالح‌آبادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در مراسم رونمایی از سامانه پس از معاملات بازار سرمایه در این خصوص بیان کرد: سامانه معاملات و پس از معاملات قرار بود در کشور با هم راه‌اندازی شوند اما سامانه معاملات راه‌اندازی شد و راه‌اندازی رسمی سامانه پس از معاملات به آینده موکول شد و در حال حاضر زیرساخت‌های سامانه پس از معاملات تهیه و امروز به صورت آزمایشی به اجرا در می‌آید.

وی در خصوص ویژگی‌های سامانه پس از معاملات توضیح داد: سامانه تسویه وجوه قبلا در کشور راه‌اندازی شده و در حال حاضر با اجرایی شدن این سامانه می‌توان اهمیت اجرایی شدن این سامانه را در معاملات بازار سرمایه به چشم دید.

صالح آبادی با اشاره به موثر بودن بخش آی‌تی در به ثمر رسیدن این سامانه گفت: امروز تلاش دوستان ما برای سامانه پس از معاملات به ثمر رسید و در به ثمر رسیدن این سامانه بخش آی‌تی تأثیر به سزایی دارد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به قابلیت‌های جهانی این سامانه گفت: سامانه جدید ضمن برخورداری از قابلیت‌های جهانی قابلیت ارتقای بالایی دارد که شامل قابلیت ریسک در استفاده از این سامانه می شود.

وی در این باره ادامه داد: با وجود سامانه پس از معاملات، می‌توان در تمام دنیا بین سرمایه‌گذاران و معاملات آنها ارتباط ایجاد کرد.

صالح‌آبادی درباره آمار معاملات آنلاین تصریح کرد: 70 درصد معاملات از طریق معاملات آنلاین انجام می‌شود و سامانه پس از معاملات به این امر کمک بسزایی کرده و تسویه معاملات توسط این سامانه به راحتی انجام می‌شود.

وی در این باره توضیح داد: سامانه پس از معاملات امکان تسویه معاملات را در نقاط مختلف ایجاد می‌کند و باعث اتصال سرمایه‌گذاران به یکدیگر خواهد شد.

صالح آبادی در خصوص بین‌المللی شدن سپرده‌گذاری‌ها با وجود این سامانه گفت: سامانه پس از معاملات برای بین‌المللی شدن سپرده‌گذاری‌ها نقش مهم‌تری از سایر نهاده‌های بازار دارد و این به معنای استفاده نکردن از سیستم‌های خارجی نیست.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با توضیح در مورد اولویت‌های راهبردی سازمان بورس گفت: در سازمان بورس یکی از اولویت‌های راهبردی توسعه آی‌تی بوده است و توسعه بازار سرمایه در بستر توسعه آی‌تی فراهم می‌شود.

وی در این باره ادامه داد: این بستر آی‌تی برای سامانه‌های عملیاتی، معاملاتی، تعادلی و نظارتی در بازار سرمایه نقش مهمی را ایفا می‌کند.

صالح آبادی با اشاره به جو بازار سرمایه در مورد استفاده کردن از این سامانه توضیح داد: در بازار سرمایه یک دسته از اطلاعات وجود دارد و این اطلاعات زمانی قابلیت استفاده دارد که پردازش مناسبی روی آنها صورت گیرد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص سامانه معاملات و پس از معاملات تصریح کرد: از امروز سامانه پس از معاملات به صورت آزمایشی راه‌اندازی شد و از ابتدای سال 94 این سامانه به طور موازی در کنار سامانه معاملات قرار خواهد گرفت و با این شرایط می‌تواند کمک بسزایی به کارگزاران برای انجام معاملات نماید.

وی در خصوص تشکیل دو کارگروه ویژه توضیح داد: در سازمان بورس و اوراق بهادار دو کارگروه ویژه برای کمک رسانی به سامانه پس از معاملات تشکیل داده است.

وی در مورد اهمیت سامانه پس از معاملات ادامه داد: این سامانه به علت اهمیت فراوانی که دارد، درصدد هستیم تا پایان سال این سامانه به صورت موازی در کنار سامانه قبلی قرار گیرد.

وی در این باره ادامه داد: قطعا در ابتدا در این سامانه اشکالاتی وجود خواهد داشت که تا پایان فرصت آزمایشی این سامانه تمامی اشکالات برطرف خواهد شد.

صالح آبادی در خصوص تفاوت این سامانه با سایر سامانه‌ها گفت: تفاوت این سامانه با سامانه‌های دیگر این است که به صورت عملیاتی راه‌اندازی خواهد شد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص سرمایه‌گذاری خارجی با وجود این سامانه بیان کرد: با توجه به رفع محدودیت‌ها جذب سرمایه‌گذاران خارجی بیشتر خواهد شد و کارگزاران در سازمان بورس محدودیت‌های گذشته را نخواهند داشت.

وی در این باره ادامه داد: با این شرایط ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بورس ایران با شرایط بهتری انجام خواهد شد.

وی در پایان در خصوص ویژگی‌های بارز این سامانه گفت: تسویه چند ارزی از ویژگی‌های سامانه جدید پس از معاملات است.

انتهای پیام/
برچسب ها: کارگروه ، محدودیت ، سامانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار