یک کارشناس سیاست خارجی گفت: سفر حیدرالعبادی به ایران به عنوان اولین سفر خارجی وی، نشان دهنده ارتباط نزدیک و صمیمانه دولت عراق و جمهوری اسلامی ایران است و دولت عراق به حمایت ایران از این کشور واقف است.

"سلیم غفوری" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران،  در رابطه با سفر "حیدر العبادی" به تهران، گفت: برخی رسانه‌های عربی که بیشترین نقش را در دامن‌زدن به آتش اختلافات مذهبی در عراق داشتند از‌‌ همان ابتدا تلاش کردند، اختلافاتی را که میان ملت عراق و برخی جریانهای تکفیری و تروریستی وجود دارد، مذهبی و طایفه‌ای نشان دهند.
 
وی ادامه داد: تا شروع کار وزرای جدید کشور عراق نمی‌توان عملکردشان را پیش‌بینی کرد که به چه سمت و سویی حرکت خواهند کرد و هرگونه صحبت در این‌باره پیش‌داوری تلقی می‌شود، چرا که باید به وزرای‌ جدید کابینه عراق فرصت داد تا به نحو درستی کارشان را پیش ببرند و تنها در صورت مشاهده ضعف در عملکردشان می‌توان آن‌ها را نقد کرد.  
 
این کارشناس سیاست خارجی تصریح کرد: انتخاب وزیر کشور جدید عراق از شیعیان به خودی خود نمی‌تواند دال بر یک مساله باشد، چرا که در عراق طوائف و مذاهب گوناگونی وجود دارند که سال‌های سال با یکدیگر در آرامش و صلح زندگی کردند و تبعا هر کدام از وزرا به یکی از این جریانات وابسته است.  
 
غفوری اظهار داشت: این توافقی است که میان طوائف مختلف عراق صورت گرفته است تا هرکدام از وزرا به یک جریان تعلق داشته باشند، اما برخی از‌‌ همان ابتدا تلاش داشتند که آتش اختلافات مذهبی را شعله ور نموده و تفرقه مذهبی را در عراق ایجاد کنند، بنابر‌این شروع به ایجاد شایعه پراکنی که "وزیر کشور جدید با نظر مقامات انتخاب شده و به ایران نزدیک است" کردند، باید گفت که شیعیان عراق روابط نزدیک و صمیمانه‌ای با جمهوری اسلامی دارند. 
 
وی افزود: بعد از اینکه انتخابات در عراق برگزار شد بسیاری در صدد جلوگیری از تشکیل کابینه جدید و ایجاد ثبات در عراق بودند، اما کابینه جدید در عراق با مشارکت همه طوائف شکل گرفت.  
 
این کارشناس سیاست خارجی در ادامه بیان کرد: سفر حیدرالعبادی به ایران به عنوان اولین سفر خارجی وی، نشان دهنده ارتباط نزدیک و صمیمانه دولت عراق و جمهوری اسلامی ایران است و دولت عراق واقف است در شرایط کنونی که با بحران مواجه‌ شده  و بخشی از خاک این کشور که به جولانگاه تروریست‌ها تبدیل شده، جمهوری اسلامی ایران حامی آنها باشد.

 وی در پایان خاطرنشان کرد: حیدرالعبادی اعلام کرده دولت عراق مخالف هرگونه حضور نیروهای خارجی در خاک این کشور است و این مواضع طبعا خوشایند بسیای از کشور‌ها نیست، چرا که حضور نیروهای خارجی تشدید کننده بحران‌های کشور عراق است، و اگر قرار باشددر عراق اتفاق مثبتی بیفتد قطعا به دست نیروها و ملت عراق اتفاق خواهد افتاد، و در شرایطی که چنین تحولاتی در منطقه اتفاق می‌افتد بسیاری می‌خواهند این سفر نتایج مثبتی نداشته باشد.

انتهای پیام/
برچسب ها: حیدر ، العبادی ، تهران ، نخست ، وزیر ، عراق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار